Arkiv / Samhälle

Biltillverkare och mobilitetsföretag

Creative commons license

OMEV ska huvudsakligen syssla med att granska nyheter om fordon med eldrivlinor.
Men fordonsföretagen som gör fordon med eldrivlinor står inför möjligheten att transportsystemet kommer förändras mycket.
En möjlighet är nya mobilitetstjänster som t ex Uber sysslar med. Det finns en koppling mellan fordonsföretagen, nya mobilitetstjänster och fordon med eldrivlinor.
Martin Borgqvist gör analys om det i dagens nyhetsbrev.

Biltillverkare och mobilitetsföretag

skrivet av Martin Borgqvist (SP)
Mobilitet som tjänst, eller mobility as a service (MaaS), är ett hett koncept och det finns lovande möjligheter och mycket förhoppningar på att detta skall bidra till att lösa utmaningar i transportsystemet. Just nu finns det i huvudsak två olika koncept för bilbaserade mobilitetstjänster: samåkningstjänster (ride-sharing eller car pooling) och ride-hailing. Det senare har jag inget bra svenskt ord för men eftersom det handlar om att enkelt få tillgång till en transport vid behov med en app, så kallar jag det tills vidare för en taxi-tjänst. Om någon har ett bättre ord så får ni gärna återkomma! Det mest kända exemplet är företaget Uber, som i princip blivit ett adjektiv för konceptet, och som utan att vara börsnoterade värderas högre än GM, Ford och Honda (ej tillsammans dock).
Just nu bildas det flera samarbeten mellan biltillverkare och olika mobilitetsföretag som erbjuder samåknings- eller taxi-tjänster. Tidigare har vi nämnt att GM investerat 500 M$ i Lyft, som är en taxi-tjänst. Men det finns fler liknande exempel, här är tre nyheter som kom förra veckan:
Den 24 maj i år meddelade Toyota att de investerat i Uber. Investeringsbeloppet är okänt. Båda företagen är intresserade av självkörande fordon. [1], [2], [3].
Samma dag som Toyota kom med sitt medelande, annonserade VW att de investerar 300 M$ i Gett som också erbjuder en taxi-tjänst [1], [2], [3]. Gett är en taxi-tjänst som finns i 60 städer runt om i världen [4].
Samma vecka som ovanstående nyheter kom, berättade BMW att deras riskkapitalbolag BMW iVentures har investerat i samåkningstjänsten Scoop Technologies. Investeringsbeloppet är okänt [1], [3]. Scoop är en tjänst som kopplar ihop pendlare genom en app, så att de kan samåka med varandra. Detta görs genom att användaren schemalägger sin pendelresa i förväg, och därefter ordnas samåkningen baserat på rutt, destination, trafik osv. Användaren kan själv ange om hen vill köra eller åka. [5].
Det är tydligt att biltillverkarna intresserar sig för nya mobilitetstjänster, och framförallt taxi-tjänsterna. Redan på 1990-talet sa Ford-chefen Jac Nasser att internet möjliggör nya affärsmodeller som innebär att Ford kan outsourca tillverkning av bilar, och bli ett mobilitetsbolag som säljer transport som en tjänst [2]. Förra året sa Mike Fields, VD på Ford, att de skall vara ett mobilitetsföretag likaväl som en biltillverkare [2]. Matthias Müller, VD på VW har sagt att VW har som ambition att bli en världsledande ”mobility provider” till 2025 [1]. Det är intressant att läsa om biltillverkarnas drivkrafter för att investera i mobilitetsbolagen, särskilt eftersom det ofta talas om en disruption inom bilindstrin, där mobilitetstjänster blir det nya sättet att förflytta sig. Som vi varit inne på tidigare i detta nyhetsbrev så finns det ett bra utbyte mellan biltillverkarna och nya mobilitetsföretag i bilbranschen. Genom att investera får tillverkarna tillgång till massor av användardata och även analysverktyg för att hantera all data som samlas in. Dessutom får de tillgång till nya säljkanaler för att nå nya kunder, t ex för elbilar och hybrider. Mobilitetsbolagen, som inte nödvändigtvis kan så mycket om bilar, får kapital och tillgång till bilindustrin med dess kunskap. Och sist men inte minst, de får tillgång till bilar – mobilitetstjänsterna bygger trots allt i stor utsträckning på bilar än så länge. Det är vanligt att mobilitetsföretagen får rabatt på bilar. En Uber-förare kan t ex få 750 $ i rabatt på en Toyota Prius eller 2 100 $ i rabatt på en Ford Focus [1]. Liknande erbjudanden skall finnas för andra mobilitetsföretag. Sista december förra året hade totalt (sen start) ca 50 000 personer använt Ubers rabattprogram och köpt eller leasat bilar för ett värde av 1 miljard $. Rabatten i sammanhanget var totalt 20 M$ [1]. Mobilitetsföretagen behöver nya och attraktiva bilar för att deras tjänster skall bli attraktiva, detta är inget problem för biltillverkarna – de levererar gärna. De får ju en säljkanal för ny teknik som elbilar och hybrider och en möjlighet att lära känna nya användare och kunder. Till exempel så har GM sagt att Lyft blir en viktig kund till Chevrolet Bolt. Genom att få ut elbilar och hybrider så kan tillverkarna få miljökrediter (i USA), mobilitetsföretagen kan bli en viktig kanal för detta. Dessutom blir driftsekonomin för en elbil med ett dyrt batteri bättre per km om bilen körs fler km per år, vilket är fallet med taxi-tjänster.
Än så långe så påverkar taxi-tjänster som Uber och Lyft i första hand taxibranschen, men folk fortsätter att köpa bilar, i alla fall i USA [3]. Sedan tidigare har flera biltillverkare även arbetat med bildelningstjänster och bilpooler [3]. Om biltillverkarna i förlängningen skall bli mobilitetsbolag så innebär det en utmaning eftersom deras nuvarande affär bygger på att tillverka och sälja bilar, framförallt bildelning och samåkningstjänster minskar ju antalet bilar som behövs.  Investeringarna de gör nu i nya företag är ett sätt att lära sig det nya som kan komma [2].
Egna kommentarer
Taxi-tjänster är en möjlighet för biltillverkarna att få ut nya produkter som elbilar, och även nå nya kunder som inte skulle besöka bilförsäljare som t ex hippa stadsbor som inte vill äga egen bil. Alltså än så länge en möjlighet.
Det är ganska stora belopp som investeras i mobilitetsföretagen, typ ett par hundar miljoner dollar, men sett till biltillverkarnas omsättning är det kanske inte så mycket?
Källor
[1] Automakers, tech companies decide to make deals, not war. Reuters. 26 Maj 2016. Länk.
[2] Making vehicles may prove easier than selling services. The Economist. 28 Maj 2016. Länk.
[3] Why Carmakers Are Suddenly Investing In Taxi Apps And Ride-Sharing — It’s Not What Many Think. Forbes. 26 Maj 2016. Länk.
[4] Gett. Hemsida.
[5] Scoop. Hemsida.