36 500 elektriska bussar finns i Kina [6]. Det är mycket. Tyskland har ca 25 [6]. Observera dock att alla de 36 500 bussarna i Kina inte är 12 meters bussar utan de även inkluderar mindre bussar.
Marknaden för bussar med eldrivlinor växer i Kina. De första sex månaderna såldes 17 076 New energy buses (fullhybrider, bränsleceller, laddhybrider och batterielbussar) i Kina varav 13 131 var batterielbussar. Marknadsökningen var 50% i jämförelse med första halvåret 2014 [3]. En marknadsrapport uppskattar att försäljningen av elbussar i Kina kan vara 154 000 för året 2020 [1].
Vilka bussbolagen säljer alla dessa elbussar? Många är vana att höra om Man, Iveco och andra europeiska busstillverkare. Hur många kan räkna upp några kinesiska busstillverkare?
Det finns en del och de är stora. När konsultgruppen Freedonia räknade upp de fem största globala busstillverkarna 2015 så var två kinesiska. De är Xiamen King Long Motor och Zhengzhou Yutong Bus [2].
Både King Long och Yutong är intressanta för de har försäljningskontor i Europa dvs de försöker komma in på den europeiska bussmarknaden samt de säljer bussar med olika sorters eldrivlinor. Yutong dominerar också numera försäljningen av elbussar i Kina. Under julimånad sålde Yutong 2,784 batterielektriska bussar i Kina och hade då en marknadsandel 43,7% av alla batteribussar i Kina [3].
Kinesiska BYD är kanske mer kända som ett batteribolag, men de gör också bussar och bilar med eldrivlina.Om ni någon gång åker via Schiphol till världen så kommer ni med god sannolikhet åka med en BYD batterielbuss från flygplanet till terminalen.
Dagens nyhetsbrev är en snabb överblick över vad de kinesiska busstillverkarna BYD, Yutong samt King Long gör inom bussar med eldrivlinor.
Deras satsningar på bussar med eldrivlina är starkt kopplat till att Kina har haft stödsystem för ”New Energy Vehicles” där bland annat batterifordon ingår [5].
De har haft olika demonstrationsprogram och finansieringsstöd i ett antal år. Nyligen var en konferens där Kina och Tyskland jämförde sina erfarenheter av elbussar [6].
Kina valde att summera sin erfarenheter med att de anser att de haft positiva erfarenheter av snabbladdning konduktivt, trådbussar som klarar att åka ”off-grid” en bra bit samt ladddhybridbussar. Långsam laddning och batteribyte har varit mer problematiska p.g.a. de behöver stora ytor, men också att bussarna måste stå under längre tid. Induktiv laddning har de inte testat i någon större skala än [6].
Kineserna ansåg att batterielbussar minskade växthusgaserna med 34-57% i jämförelse med dieselbussar i Kina. Detta trots den elmix som Kina har [7].
[1] China Electric Bus Industry Report, 2015-2020. länk
[2] FREEDONIA GROUP WORLD BUS REPORT: SIX LARGEST MANUFACTURERS HOLD 40 PERCENT OF THE MARKET. Bus World. länk
[3] Yutong New Energy Buses Continue to Take the Lead. China Buses. 17 sep 2015. länk
[5] China’s New Energy Vehicle Market and Policy Analysis. Yonghe HUANG. China Automotive Technology & Research Center CAR Management Briefing Seminars. August 5, 2015. länk
[6] One goal, two approaches: Electric Buses in China and Germany. 26 aug 2015. Conference länk
[7] Technical Assessment of Demonstration New Energy Buses in China, ZHAO Lijin, 26.08.2015, EN/CN 1.09 MB. länk
Yutong Group
Stora bussar: ca 14 500 st
Medium bussar: ca 16 100 st
Mindre bussar: ca 8 000 st
De är antagligen marknadsledande inom batterielbussar i Kina just nu. Yutung hade en marknadsandel på ca 43,7% av alla sålda batterielbussar under juli.
De har sålt fullhybrider, laddhybrider och har numera som första bussföretag fått typgodkännade för att sälja bränslecellsbussar i Kina [10].
Yutung har ett försäljningskontor för bussar för den europeiska marknaden i Örebro.
Enligt busstidningen RouteOne kommer Yutong att presentera en elbuss på bussmässan Busworld i Kortrijk. Elbussen är en 12 meters enplansbuss speciellt utvecklad för den europeiska marknaden. Bussen är en utveckling av en laddhybridbuss som Yutong har sålt 1700 exemplar av i Kina [11].
Yutong har speciellt fokuserat på att sälja till London och Paris [11].
[8] Yutong’s 60,000th bus in 2014 rolls off the line. 27 dec. Yutong Pressrelease. länk
[9] Yutong Bus releases output and sales data of Aug. 2015. länk
[10] Yutong ZK6125FCEVG1 fuel cell bus passes homologation in China. Yotung pressrelease. länk
[11] Kampen om elbussmarknaden trappas upp. Bussmagasinet. Augusti. länk
King Long
De har också gjort bussar med olika sorters eldrivlinor. Nyligen började 100 batterielbussar från King Long gå i drift i Shanghai [14].
King Long har en återförsäljare i UK [13]. De har försökt sälja bussar innan i UK, men deras f.d. återförsäljare råkade ut för problem [13]. Nu har de skapat ett ny återförsäljare [13].
På Busworld kommer de visa upp en laddhybridbuss, som heter E12 single-decker som har en drivlina, som de kallar Eco-Chip Split Plug-in Hybrid System. Bussdrivlinan beskrivs här [12].
Laddhybridbussen har en elräckvidd på ca 20-25 km i verklig drift. Batteriet är på 420 kg [12].
King Long har visat upp en variant av sin laddhybridbuss baserad på E12 en gång innan på mässan IAA 2014 [16].
[12] King Long four-mode hybrid: Four ways to save energy. Route One. 9 sep 2015. länk
[13] King Long Europe: Consolidation continues. Route One. 7 okt 2015. länk
[14] King Long XMQ6110 Electric Buses Arrive in Shanghai for Operation. King Long. länk
[15] King Long Overseas Sales Exceed Ten Thousand Units. China Buses. 27 feb 2015. länk
[16] 12-year Cycle: King Long Set a New Starting Point for Entry into Europe. China Buses. 2014. länk
BYD
BYD är stora på att sälja fullstora batterielbussar med nattladdningsmöjlighet. De har haft ett större ”prova-på” program i Europa. Ca fyrtio olika städer i Europa har testat att ha BYD bussar i trafik. BYD har också en egen busstillverkningsanläggning i USA.
De skriver själva att de erbjuder ett antal olika laddmöjligheter. Det är möjligt att ladda 7 kW och 40 KW AC för deras batterielbuss BYD e6. Det är möjligt att ladda 80 kW för BYD ebus. De håller på att undersöka 200 kW med strömavtagare/(pantograf).
Vi har skrivit om BYD ett antal gånger i det här nyhetsbrevet. Idag får ni en uppdatering på några av de senaste nyhetern.
I mars blev det klart att bussoperatören Transdev ska börja använda två BYD bussar i trafik i Eskilstuna. Bussarna ska börja gå i trafik i november [19,20]. Det diskuteras också att det ska bli fler bussar i Sverige [20].
En av operatörerna i London har beställt 51 batterielbussar som de ska köpa från Alexander Dennis/BYD. De bussarna är byggda på chassin från BYD [16]. BYD har också sålt en batteridubbeldäckare till London [17]. Staden Nottingham har också köpt 13 batterielbussar från BYD [18].
På Schiphol går 35 batterielbussar från BYD. Bussarna används för att transportera passagerare från flygplanen till terminalerna [21].
[16] BYD and ADL partner to supply Go-Ahead London with capital’s first,pure electric bus fleet. 29 juli 2015. länk
[17] BYD to supply world’s first electric double decker to London. 30 juni 2015. länk
[18] BYD secures important Nottingham bus tender. länk
[19] BYD’s ebus break through into Scandinavian market. 3 mars. 2015. länk
[20] Kinesiska BYD på europeisk offensiv. Bussmagasinet. 10 juni 2015. länk
[21] 35 pure electric BYD ebuses which are being used on airside to transport passengers between aircraft and terminals. Schiphol. länk
Egna kommentarer och summering av bussveckan
Några av de stora trender som jag uppfattar dom:
– Intressant att Daimler ska börja sälja en batterielbuss efter 2018. Det var också intressant att Daimler valt att satsa på gasbussar igen.
– Iveco och Man är tveksamma till laddbussarna nu. De satsar mer på gasbussar.
– De flesta busstillverkna verkar vara mer och mer intresserade av ändhållplatsladdning, men en hel del verkar vilja kunna erbjuda kunderna många olika alternativ.
– Det finns ett antal nya busstillverkare, som bara gör laddbussar. I Sverige har vi Hybricon, som är riktigt intressanta. Internationellt verkar amerikanska Proterra vara ett bolag att följa noga.
– UK har varit en viktig marknad för fullhybribussar. Tillverkarna från UK kommer med fler laddbussar.
– De medelstora busstillverkarna som Solaris, VDL och Van Holl verkar satsa på alla sorters eldrivlinor. De verkar vilja ha fullhybrider, batterielbussar samt bränslecellsbussar i sitt urval.
– De kinesiska tillverkarna är många. Vi har valt att fokusera på Yutong, King Long och BYD. Det beror på att de är stora, men också på att de säljer till Europa. Deras hemmamarknad för laddbussar är riktigt stor och det borde vara en konkurrensfördel för att slå sig in i Europa även om kraven på bussar i Europa är större än i Kina.