Proterra, Ebusco och Linkker samt inbjudan till workshop om elfordonspolicies
Magnus Karlström
2015-10-07
Idag får ni en sammanställning av de tre elbusstillverkarna Proterra (USA), Ebusco (Nederländerna) och Linkker (Finland). Hybricon är också ett exempel på en elbusstillverkare, men i denna temavecka fokuserar vi på busstillverkare utanför Sverige.
Ni får också en inbjudan till en workshop om policies för att stödja utvecklingen av elfordon.
Inbjudan ”Lecture and workshop about Plug-in Electric Vehicle Promoting Policies ”
Dr. Tal will give a lecture, which will be followed by a discussion/workshop.
The title of the lecture is: ”Exploring the Plug-in Electric Vehicle Promoting Policies and their impact on Vehicle Purchase, Travel Behavior, and Charging behavior”.
Dr. Tal and his colleagues at the Plug-in Hybrid & Electric Vehicle Research Center are pioneers within consumer and policy related electric vehicle research. Welcome to an inspiring afternoon!
For more information about Dr.Tal and his research:
http://www.its.ucdavis.edu/about/single/?person=tal-gil
Where? Integrated Transport Research Lab (ITRL), Drottning Kristinas Väg 42, Stockholm.
When? 8th of October between 13:00 and 15:00.
Food? Coffee, smoothies and cookies will be offered.
Cost? No, the event is for free but register early since there are limited number of seats at the venue.
You can register through e-mail to Jens Hagman at: jenshagm@kth.se, at the latest on the 7th of October before 12:00.”
Proterra, Linkker och Ebusco
Proterra
Proterra är en Amerikansk elbusstillverkare som bildades 2004 och som är baserad i South Carolina. De har tillverkning i USA och de bygger bara elbussar.
Proterras bussplattform kallas Catalyst och finns i två storlekar: 35 ft (ca 11 m) och 40 ft (drygt 12 m). Två batterityper erbjuds, en för snabbladdning (LTO-kemi) och en för längre räckvidd (NMC-kemi) [3]. Snabbladdning tar mindre än 10 minuter och ger 50 miles (80 km) i räckvidd mellan laddningar. Batteriet för längre räckvidd ger 290 km i räckvidd och tar ca 90 min att ladda. Dessutom erbjuds ett modularät batteripack med snabbkopplingar så att energimängden ombord kan anpassas för aktuell busslinje. Batteripacken kapacitet varierar mellan 53 och 321 kWh [1]. Proterra erbjuder två laddsystem; ”In-Depot Charging” samt On-Route Fast Charging. Varianten för snabbladdning baseras på en avtagare som sänks ner mot bussens tak [2]. För mer info om tekniska specifikationer se: [3].
Proterra har i skrivande stund levererat ca 60 elbussar, de har order på ytterligare mer än 100 st, och under 2015 levererar de mellan 20 och 30 bussar [4]. Företaget levererar bussar till kunder i USA, t ex städer som Los Angeles, San Antonio och Nashville [5], [6]. Enligt deras egen hemsida har de 105 bussar ute hos kunder, en del av dessa är nog demonstrationsfordon. Enligt samma källa har de haft 20 st orders från olika kunder i USA [7], [8].
Företagets VD heter Ryan Popple och arbetade tidigare på Tesla [5]. Över 60 % av komponenterna i bussarna kommer från amerikanska leverantörer [7]. För att möta efterfrågan, bygger Proterra en ny fabrik i Kalifornien [9]. Fabriken kostar 8.4 M$ och The California Energy Commission bidrar med 3 M$ i finansiering (oklart om det är bidrag eller lån) [8], [9]. Företagets affärsmodell baseras på relativt små produktionsenheter nära USA-kunderna, istället för en eller två jättefabriker för att försörja hela landet. Detta innebär att kostnader reduceras (t ex leveranskostnader) och att lokala jobb kan skapas. [8]
Ebusco
Ebusco är ett holländskt företag baserat i Helmond och som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av elbussar på den europeiska marknaden [10]. Förutom elbussar så levererar Ebusco nyckelkomponenter för elbussar, t ex elektronik, subsystem och laddstationer [11]. Företagets ursprungliga bussmodell heter YTP-1, är 12 m lång och kan ta 76 passagerare och en rullstol. Enligt Ebuscos uppgifter har batteripacket ett energiinnehåll på 242 kWh, väger 1800 kg och ger bussen en aktionsradie på 250 km per laddning. Den genomsnittliga energianvändningen hos bussen är 0.9 kWh/km. Laddtiden är 2.5 h och cellkemin som används är LFP.
Ebuscos elbussar tillverkas i Kina av Golden Dragon [14], [15]. Över 300 stycken YTP-1 har satts i drift i Kina [12]. Det är oklart om det är Ebusco som har levererat dessa bussar eller om det Golden Dragon. På IAA i Hannover i år presenterades en ny modell som heter Ebusco 2.0. Den nya versionen har större batteri (311 kWh), längre räckvidd (300 km), finns med 2 och 3 dörrar med lågt golv och kan ta 90 passagerare. Dessutom har laddtiden kortats ner till 1.6 h. Modellen har även en aluminiumkaross (body) för att reducera vikt [13].
Under december 2014 till april 2015 var en elbuss från Ebusco utre på en turné i Sverige där den testades kortare perioder i ett antal städer (Borås, Eskilstuna, Falun, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Lerum och på Orust) [16]. Detta var en aktivitet inom projektet Green Charge Sydost [17] som leds från Blekinge Tekniska Högskola. Erfarenheterna från dessa försök visar bland annat att: ”Energianvändningen i stadstrafik var 0,96 kWh/km (8% lägre än den tidigare beräkningsstudien) och 0,88 kWh/km i landsbygdstrafik (Orust). Utöver det använde dieselvärmaren 0,67 kWh/km för typiskt vinterklimat i Skåne och Blekinge.” [16].
Två stycken bussar från Ebusco har även levererats till Norge där de går i reguljär trafik mellan Stavanger och Sandnes. Bussarna som levererats till Norge verkar dessutom gå att snabbladda [18]. Det finns dock ingen ytterligare info om snabbladdning på Ebuscos hemsida. Det kan vara så att det är laddtiden på 1.6 h för Ebusco 2.0 som åsyftas, men det är oklart.
Linkker
Linkker är ett finskt företag som arbetar med elbussar och eltransporter:
“We’re Linkker. We create the link for how cities use electric powered transportation in a revolutionary way. We do this by working as a technology developer and integrator, combining Finnish technology and know-how into new electric vehicle products and user experience systems.” [19]
Linkker har tagit fram en lättvikts-elbuss och de erbjuder även konverterings-kit som gör det möjligt att konvertera vanliga bussar till elbussar. Tillsammans med partners erbjuder de även laddinfrastruktur. Förtaget är ca ett år gammalt och har sitt ursprung i projektet eBUS som drivits av VTT [21], [22], [23], [26].
Bussen som Linkker tagit fram är 12 m, har lågt golv (low entry) och kan ta 69 st passagerare (40 sittande). Linkkers busskoncept är baserat på opportunity charging och mindre batterier [24]. Batteripacket innehåller 40-48 kWh (oklart om det går att välja energiinnehåll som kund) och cellerna är av LTO-kemi vilket innebär att batterier går att snabbladda [25]. Bussen laddas med en pantograf och laddtiden ligger på 3-7 minuter (200 kW) och är även kompatibel med spårvagnsnätets elförsörjning. [24]. Drivlinan i bussen tillverkas av VISEDO och karossen tillverkas av Kabus [21].
Linkker skall leverera 12 st elbussar till Helsinki Region Transport (HSL) för ett pilotprojekt i Helsingfors tillsammans med VTT. De första av dessa bussar byggs individuellt i Linkkers produktionsanläggning [26]. Det är oklart var resten av bussarna skall byggas.
Egna kommentarer
Proterra, Ebusco och Linkker erbjuder elbussar i samma storleksklass (ca 12 m) men de har än så länge lite olika strategier för bussens räckvidd;
- Ebusco har satsat på lång räckvidd per laddning vilket ger stora batterier
- Linkker baserar sin buss på mindre batterier som laddas oftare
- Proterra har lösningar för båda ovanstående filosofier (snabbladdning samt lång räckvidd)
På elbusskonferensen i Göteborg den 1-2 september i år fick vi lära oss att ändhållplatsladdning verkar vara mer kostnadseffektivt än depåladdning.
Åtminstone två av de tre elbussföretagen arbetar med lättviktskonstruktioner för sina produkter.
Av de tre företagen så verkar Ebusco (Golden Dragon) än så länge ha levererat flest bussar, men Proterra verkar verkligen vara på gång. De verkar ha en tjock och ganska full orderbok. Dessutom har de ett intressant koncept där batterikapaciteten kan anpassas efter kundens behov (körcykel). Det skall bli intressant att se om Proterra ger sig på den europeiska bussmarknaden. Linkker är i ett uppstartsskede och verkar än så länge fokuserade på att utvärdera sin produkt i ett pilotprojekt. Det är oklart var de på sikt kommer att bygga sina elbussar.
Slutligen så är det roligt att se att nya tillverkare tar sig fram på elbussmarkanden.
Källor
[1] PROTERRA® CATALYST™ PLATFORM
THE FUTURE OF TRANSPORTATION. länk
[2] Proterra EcoRide Electric Bus – How does it Charge? länk
[3] THE PROTERRA® CATALYST™ PLATFORM. länk (pdf)
[4] Electric Bus Maker Proterra Rides On With $55 Million. WSJ. länk
[5] Proterra, an Electric Bus Maker, Aims to Follow the Tesla Model. länk
[6] Nashville Re-Ups with Proterra, Adding More Zero-Emission Buses to the Music City. länk
[7] WHERE WE ARE. Proterra. länk
[8] Proterra Diesel-Killing Electric Bus Is Ready For Prime Time (CT Exclusive Interview). länk
[9] Electric Bus Maker Proterra Building Second Plant in California. länk
[10] Ebusco. länk
[11] Ebusco components. länk
[12] Ebusco type 1. länk
[13]. Ebusco type 2. länk
[14] Golden Dragon:China’s First Batch of Aluminum Electric Buses Shipped to European. länk
[15] Golden Dragon. länk
[16] Stor potential för eldrivna bussar. Bussmagasinet. länk
[17]. Ebusco GreenCharge. länk
[18]. Första elbussarna i reguljär trafik i Norge. Bussmagasinet. länk
[19] LINKKER. länk
[20] LINKKER Solutions. länk
[21] LINKKER STARTS EV BUS PRODUCTION BASED ON VISEDO DRIVE TRAIN. länk
[22] eBus project. länk (pdf)
[23] Energy efficient powertrain and advanced control systems. Linkker. länk
[24]Charging infrastructure.Linkker. länk
[25] Lightweight bus construction. Linkker. länk
[26] Demanding piloting in Helsinki: New technology light-weight electric buses charge while operating on capital area city streets. länk