Fråga är svårare än att svara. Svårast är att fråga igen för att reda ut det otydliga. En mästare på att fråga igen är Charlie Rose, som är en amerikansk journalist med en egen daglig show som finns på nätet där han samtalar med alla viktiga om nuet.
Rose träffade Carlos Ghosn och pratade om LEAF och framtiden för bilindustrin nyligen. Ghosn är chef för Nissan, Renault och numera även styrelseordförande för ryska bilföretaget AvtoVAZ. Det viktiga från intervjun finns nedan.
Ghosn är känd för att medverkat till att rädda Nissan från konkurs. Han är så känd i Japan att han är en mangafigur. Han är också känd för att vara en förespråkare för nollemissionfordon, samt vågat satsa mycket och tidigt på batterielbilar.
Nissans flaggskepsmodell för batterielbilar är Nissan LEAF, som är världens mest sålda laddelbil. Ca 147 000 LEAF har kumulativt blivit sålda globalt fram till och med början av december 2014 [1]. Försäljningen av LEAF i USA har ökat 38% 2014 i jämförelse med 2013 [2].
Nissan i Europa höll hov för många biljournalister i Europa i början av december. De visade upp batterianläggningen i Sunderland och berättade att batterier i LEAF håller samt berättade om priset för ett ersättningsbatteri till LEAF. Det var relativt billigt, men mer om det i nyhetsbrevet i morgon.
[1] Nissan Says “Thanks a Billion” to LEAF Owners. Bloomberg. 3 dec 2014. länk
[2] U.S. Battery Electric sales for November 2014. Hybridcars. länk
Ghosn funderar
Ghosn ansåg att bilindustrin måste lösa problemet med emissioner och trängsel annars kommer de inte vara en ledande bransch längre. Han sa att det i en intervju med Charlie Rose. Ni kan se hela samtalet här (26 min).
Ghosn ansåg att framtiden för batterielbilar är att det kommer vara en stadig, men långsam tillväxt. Enligt honom så har de flesta studier visat att bristen på laddningsmöjligheter är det största hindret för att kunderna inte köper batterielbilar. Det är därför Nissan har prioriterat att åka runt och försöka få igång laddinfrastruktur i olika delar av världen.
Numera kan Nissan göra vinst på LEAF. Det beror på kostnadsreduktionerna de gjort, men också att de volymerna de säljer nu gör det möjligt att göra vinst.
Han hänvisade till att Kina är en stark kraft för utvecklingen av laddelbilar. Det beror på att som bilföretag får du inte tillåtelse att öka din produktion i Kina om du inte visar att du arbetar med att utveckla NEV (new energy vehicles = batterielbilar och laddelbilar. Ghosn sa att det bara gäller laddhybrider och batterielbilar, men NEV:s är också bränslecellsbilar). Kina är Nissan/Renaults största marknaden och den blir alltid viktigare i framtiden.
Nissan/Renault säljer idag ca 8,3 miljoner bilar/år. men de satsar på att bli en av de tre största bilföretagen i världen. Då måste de gå om GM, Toyota eller VW-koncernen.
För att vara redo för framtiden måste bilindustrin satsa på lågemissionsfordon, connected och autonoma bilar enligt Ghosn.
De mest disruptiva krafterna inom bildindustrin är nollemissionsteknologierna och autonoma fordon enligt Ghosn.
Han sa att även om Nissan satsar mest på batterielbilar, så satsar de också på bränslecellsbilar. Den stora osäkerheten kring vilken nollemissionteknologier som blir lyckade är lagstiftning och policy. Enligt Ghosn är det därför hela bilindustrin satsar på både batterier och bränsleceller. De vet inte vilken väg olika länder kommer gå. Nissan har nyligen varit ute officiellt och sagt att de fokuserar på batterieelbilar just nu och bränsleceller är på längre sikt [3].
Han gav exemplet att i Europa är ungefär 60% av alla nybilsförsäljningen dieslar och i USA och Japan står de för ca 1%. Det enda skälet enligt Ghosn är skillnader i lagstiftning.
Ghosn berömde Tesla och ansåg att de inte direkt var konkurrenter utan att Tesla precis som Nissan försöker omvandla bilden av nollemissionsfordon dvs att de kan vara roliga och funktionsdugliga.
Men Ghosn trodde inte att Teslas strategi att inte ha bilhandlare var något för Renault/Nissan. Ghosn sa att Nissan/Renault säljer 8,3 miljoner bilar/år och det skulle vara omöjligt att sälja direkt. Sen ansåg han att alla bilinköp är både emotionella och rationella. En viktig del i det emotionella är att köparen har en person han känner som han kan gå till om något går fel med bilen. Bilhandlaren uppfyller det kravet.
Ghosn sa också att antal återkallade bilar kommer bara växa i framtiden.
Egen kommentar
Ghosn påstår att det största hindret för inköp av batteriebilar är brist på laddinfrastruktur. Det finns delade meningar om det, men det är klart att han har mycket data för att stödja det påståendet.
Ghosn bild av utvecklingen av försäljningen av batterielbilar är stadigt mer, men en långsam ökning.
Lagstiftning OCH konsumentefterfrågan => hur det går för en nollemissionsteknologi. Det är väl inget nytt, men det tror att det viktigt att komma ihåg att det är OCH, så det räcker inte med det ena.
Jag undrar också vilket företag som Nissan/Renault har en chans att gå om? Det mest sannolika känns som GM på sikt. Toyota och VW känns för starka.
[3] Nissan won’t rush into fuel-cell cars while EVs remain rosy: vice chairman. Japan times. länk