Arkiv / Samhälle

Film från FFI programkonferens samt Miljöbästa Bil 2014

Creative commons license

Idag får ni en sammanfattning från FFI:s programkonferens samt en redogörelse för tävlingen Miljöbästa Bil 2014.

Miljöbästa Bil 2014

Tesla Model S vann tävlingen Miljöbästa Bil 2014.  Mitsubishi Outlander PHEV och VW Golf GTE kom på delad andra [1]. Subaru Legacy Boxer-CNG och VW e-Golf kom på tredje plats.
Milöbästa Bil är Gröna Bilisters tävling, som funnits i ungefär tjugo år. I år är första gången en batterielbil vann.
Fem olika jurgygrupper fick ranka de tre Miljöbästa Bilar utav en grupp på 31 personbilar som klarar Gröna Bilisters kriterier. 
Kriterier för att få vara med i tävlingen
För att kvala in att vara med i tävlingen ska personbilen klara fyra kriterier:
* Energieffektiv (mindre än 60 kWH/100 km för en vanlig femsitsig personbil eller för en fyrhjulig bil mindre än 75 kWh/100 km)
* Leveransklar. Ska kunna lämnas till kund under första kvartalet 2015.
* Säker. Ska ha högsta betyg i Euro NCAPS tester.
* Ska kunna köra på förnybart bränsle samt det förnyelsebara bränslet ska varakommersiellt tillgängligt, som är definierat som att det ska finnas minst 25 publika påfyllnadsplatser i Sverige som är någorlunda geografiskt utspridda.
De fem jurygrupperna
De är:
* Barnfamiljerna
* Seniorerna
* Miljöchefer
* Biltestarna 
* Folkets val – genom nätomröstning i samarbete med Auto, Motor & Sport.
De fyra första jurygrupperna har ungefär fyra medlemmar per grupp.
Varje jurygrupp poängsätter med 5, 3 och 1 poäng och ska lämna motiveringar. Gröna bilister påverkar varken juryns egna kriterier eller poängsättning. Gröna Bilisters personal får inte medverka i jurygrupperna.
Slutsegraren fick mest totalpoäng, men för varje jurygrupp fanns också en segrare. För att se varje jurygrupps val se [1].
Tack Martin Prieto Beaulieu (Gröna Bilister) för tips och hjälp med fakta.
[1] Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015. Gröna Bilister Pressrelease. länk

FFI PROGRAMKONFERENS Vision, trender och internationell utblick!

FFI hade sin programkonferens förra veckan. Idag får ni en sammanfattning.
Sammanfattningen är från plenum samt sessionen från delprogram Energi och Miljö.
Om FFI
FFI står Fordonsstrategisk Forskning och Innovation och är ett samarbete mellan svenska staten och fordonsindustrin.  
Samarbetet syftar att finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. För närvarande finns fem delprogram samt strategiska satsningar. Fokus är på utvecklingsnära forskning dvs ej för långsiktig forskning.
Staten lägger ungefär 450 miljoner SEK/år i FFI. Den totala budget med finansieringen från industri är totalt nära 1 miljard SEK/år.
Tre företag samt FKG är partners samt tre myndigheter. Företagen är AB Volvo, Scania, Volvo Cars samt myndigheterna är Vinnova, Energimyndigheten samt Trafikverket.
FFI:s Programkonferens
Förra veckan var FFI:s programkonferens.  Stora delar av konferens finns att se som film här (6 timmar och 29 minuter) och hela programmet finns här (pdf).
Nedan finns titel på presentation samt tidsangivelse när presentationen börjar i filmen.
Ingemar Skogö, styrelseordförande FFI
Presenterar FFI:s resultat samt inkluderar citat från nyckelaktörer (26:45 in i filmen).
B la Mikael Damberg (Sveriges närings- och innovationsminister) var citerad med att säga ”FFI bidrar till att bygga och bibehålla fordonsindustrins styrkeposition).
Internationell utblick – fordonssektorns innovationssystem i Tyskland
Wolfgang Schade (Fraunhofer) presentera hur Tyskland satsar. En kort sammanfattning är att de satsar tungt. Hans presentation börjar 33:40 in i filmen.
Innovation genom mjukvara – trender inom området! 
Professor Jan Bosch presenterade om mjukvara, men också allmänt om företagsstrategier i en ny värld. Hans presentation börjar ca 1:13:00 in i filmen. Hans presentation var tankeväckande.
Hans huvuddbuskap:
* Allmän trend att alla företags affärsidéer blir mer service än produkt.
* Allt går fortare.
* Alla företag är mjukvaruföretag numera.
Hållbara resor och transporter – infrastruktur och fordon i ett integrerat system
Agneta Wargsjö (Trafikverket) presenterade Trafikverkets nyligen publicerade omvärldsanalys om trafiksystemet. Vi har tipsat om den rapport förut. Rapporten finns att ladda hem här.
Agnetas presentation börjar 1:40:00 in i filmen.
Sessionen för Energi och Miljö (2:59:30)
Sammanfattning av FFF-utredningen med fokus på föreslagna åtgärder inom
fordonsutvecklingsområdet,
Håkan Johansson, Trafikverket och sekreterare i FFF-utredningen. Börjar ca 2:59:30 in i filmen.
Nuvarande fördelning av fordonsforskningsmedel inom Energi- och Miljöområdet,
Peter Kasche, Energimyndigheten. Presentation börjar 3:14:00.
Peter visade en bild på fördelningen på olika område inom fordonsforskningen som Energimyndigheten stått för under perioden 2009-2014. Uppdelningen är:
Elektromobilitet 96 MKr/år
Förbränningsmotor 99 Mkr/år
Övrigt 33 Mkrk/år
Den delen av presentationen börjar 3:18:00.
3:21:00 in i filmen presenterade Peter färdplanen för programområdet Energi och Miljö. Det är en beskrivning av prioritering framåt i tiden.
Efter Peter kom ett antal kortare anförande.
Karin Svensson Smith, Miljöpartiet och ordförande i trafikutskottet (3:24:00)
Hon bjöd in till ett rundabordsamtal om fordonsforskning. Hon pratade också om gas. Längre fram i paneldebatten sa Karin att det är viktigt att staten tar ett ansvar för bränsle- och laddinfrastruktur samt det är viktigt att våga satsa på några få alternativ. Hon trodde på el i städer samt gas mellan städer. Hon sa också att hon var skeptisk till elvägar.
Vad gör Chalmers?
Maria Grahn berättade om det. Det börjar 3:32:30.
Urban Wass AB Volvo (3:41.00)
Han berättade om AB Volvos syn på bränslen och fordon. El i buss och citydistribution. Diesel för fjärrtransporter under lång tid.
Han valde också att lyfta upp fyra prioområden inom FFI Energi och Miljö för AB Volvo: Förbränningsmotor, hybridteknik, laddbara fordon samt övriga systemfrågor.
Tony Sandberg Forskningschef från Scania(3:48:00)
Tony pratade om Scanias åsikter. De gick i samma riktning som AB Volvo.
Klaas Burgdorf, Volvo Car Group (3:52:00)
Klaas gav kommentarer på FFF-utredningen samt Volvo Cars åsikter kring FFI Energi och Miljö. 
Klaas sa att det är bra om styrmedel har lika lång livslängd som en produkts livslängd.
Klaas nämnde också vilka kostnader det är att ta fram en ny bil på en ny plattform. Det är 3:57:30 in i filmen. Det kostar ca 10 miljarder SEK.
4:45:00 in i filmen börjar spår Automatiserade fordon om ni vill lyssna på den sessionen.
Stora paneldebatten med några från FFI:s styrelse börjar 6:04:00 in i filmen.