Arkiv / Teknik

Nissans osäkra batteriproduktion, VW:s nya battericell 2020 samt snabbladda på 2 min?

Creative commons license

Idag får ni ett uppsamlingsnyhetsbrev med tre intressanta nyhetsrykten. Alla tre nyheter är osäkra. Jag gillar inte att skriva om otydliga nyheter, men de har spridit sig för mycket att det är viktigt att göra en bedömning av dem.
Den första är att Nissan ska skära ner på sin batteriproduktion eller till om med lägga ner en batterianläggning. Nyheten är baserad på en Reuters artikel. Nissan har delvis dementerat ryktet och Ghosn har sagt att Nissan inte kommer lägga ner någon batterianläggning i USA. Däremot har Ghosn sagt att Nissan/Renault gruppen även i fortsättningen kan köpa batterier från andra företag.
Det andra nyheten är att VW:s utvecklingschef för drivlinor, Dr. Heinz Jakob Neusser, har antytt att VW kommer ha ett batteri med 60 Ah per cell omkring 2020. Nu har de celler med ca 25-28 Ah. 2017 kommer de ha celler med ca 36-37 Ah. Översatt till teoretisk räckvidd så kan en e-Golf komma 190 km nu, 2017 kan den komma 300 km samt nästa steg är ca 500-600 km.  Nyheten kommer från intervju i en australiensisk motortidning. Det är svårt att veta exakt vad Neusser sa. Det är möjligt att han menar att de kanske har ett konceptfordon 2020 med en elräckvidd på 500-600 km.
Den tredje nyheten är att forskare från Singapore har tagit fram ett batteri som går att snabbladda upp till 70% på 2 minuter.  Problemet är att de gjort försöket på knappceller dvs celler där värme inte är ett så stor problem, samt att det är oklart hur länge cellerna klarar att hålla laddningen.

Nissan/Renault lägger inte ner batteriproduktion, men fortsätter att köpa batterier från andra leverantörer

Enligt en Reuters artikel utvärderar Nissan att ändra sin batteristrategi [1]. Det fanns antydningar i artikeln att Nissan kanske skulle lägga ner någon av sina batterianläggningar.
Ghosn har sagt att de inte kommer lägga ner sin batteriproduktion i USA, samt att de kommer fortsätta göra egna batterier samt köpa från andra leverantörer [3].
Bakgrunden är dels att allianspartner Renault inte köpte batterier från Nissan till ZOE. Renault köpte från LG. Anledningen var att LG hade mycket billigare pack. De var 15-20% billigare [1].
En annan anledning till mindre batteriefterfrågan är att Renault la ner Fluence när Better Place gick i konkurs.
Reuters skriver också att en del av avtalet mellan NEC och Nissan som kostar pengar är att Nissan måste köpa elektroder till 200 000 24 kWh LEAF batterier från NEC oavsett försäljning [1]. Nissan säljer väl ca 60 000-70000 Leaf globalt per år. Nissan försöker få bort den del av avtalet [1].
En intressant del av Reuters artikeln är att Nissan/NEC byter batterikemi i nästa generation celler. De har innan producerat LMO celler. Nästa generation kommer ha NMC celler [1].
Egen kommentar
Det är väl inte underligt att Nissan utvärderar sin strategi. De har inte nått sina säljmål för sin batterielbilssatsning, men de är otydligt om de kommer lägga ner någon anläggning.
Det är möjligt att Nissan har spridit ryktet för att pressa NEC i förhandlingar om avtalet? Enbart en gissning, men den verkar rimlig.
Referenser
1] Exclusive: Nissan faces battery plant cuts as electric car hopes fade. Reuters. 15 sep 2014. länk
[2] Could Nissan’s battery plant be running out of juice? 17 sep sep Tennessean.Länk
[3] Renault-Nissan rethinks EV battery strategy. Automotive News. 25 sep 2014.länk

VW-utvecklingschef för drivlinor hävdar att VW har en cell på 60 Ah 2020?

Dr. Heinz Jakob Neusser har antytt att VW kommer ha ett batteri med 60 Ah per cell omkring 2020 [1]. Kommentaren kommer från en artikel i motoring.com.
Han sa “with research will come a completely new electro-chemical chemistry inside the batteries, and this will come at the beginning of the next decade.”
Neusser hävdar att det då kommer vara extra viktigt att ha en laddinfrastruktur med mycket effekt. Det räcker inte med 3-4 kW [1].
Ha sa också i intervjun att han ansåg att laddhybrider och bränslecellsbilar är bryggteknologier. De både teknologierna finns eftersom de ökar räckvidden så länge det är begränsat med laddmöjligheter. När laddmöjligheterna finns så är det enklare att köra med en batterielbil [1].
Egen kommentar
Det är en intervju i en tidning. Det är svårt att veta exakt hur och vad Neusser sa.
Är lite förbluffad över att han pratade ner laddhybrider. VW brukar vara ganska pro laddhybrider. Däremot att VW brukar prata ner bränsleceller är ju inte ovanligt.
VW har innan varit ute och pratat om att de arbetar med Li-luft [6]. I samband med e-Golf premiären i Geneve  antydde de också då att VW arbetar med egen batterikemi [7-8]. På Geneve bekräftade VW inte att det var li-luft de trodde på till 2020.
Li-luft är svårt. Jag är absolut ingen expert, men de som är i Sverige tror inte på den tekniken kommersiellt i fordon på väldigt länge.
Är på Poppers sida. Han ansåg att framtiden inte gick att förutse eftersom utvecklingen av mänsklig kunskap inte gick att förutsäga samt mänsklig kunskap är den viktigaste faktorer för vad som är möjligt att göra.
Men de som sätter en enkeletta att li-luft finns kommersiellt i fordon 2020 är ganska modiga.
Historiskt har det tagit lång tid från att utveckla en cell till att de finns kommersiellt i ett fordon.
Anderman brukar säga att från att det från att det finns en testbar cell som klarar fordonstester tills att cellerna sitter i pack i ett kommersiellt sålt fordon är ca 7 år.
Referenser
[4] Volkswagen expects 500km battery range by 2020. 6 oktober 2014. Motoring.au.länk
[5] Flere vil knekke Tesla-koden. elbil.no. länk
[6] Volkswagen focusing on hybrids, predicts lithium-air technology. 16 juni 2011.länk
[7] VW’s new e-Golf may lead the way to lithium-air power. VW. 15 april 2014. länk
[8] The battery tech that could change electric cars. Telegraph. 6 mars 2014. länk

Forskare har tagit fram batteri som går att snabbladda på 2 min?

Forskare från Nanyang Technological University (NTU Singapore) har tagit fram ett ett nytt batteri som går att snabbladda till 70% på 2 minuter och batteriet ska ha en livslängd på 20 år [9]. Batteriet har titandioxid på på anodsidan.
Egen kommentar
Helena Berg är vår expert på batterier i redaktionen. Hennes kommentar på den här nyheten är att hon är skeptisk. Hon har två skäl.
Forskarna har gjort testerna på celler i knappstorlek. Det blir ett annat problem med värme när celler är större.
Den andra faktorn är att cellerna kanske inte klarar att hålla laddningen.  Det finns många celler som det går att ladda snabbt, men de håller inte alltid laddningen.
Så vi vill se mer tester på större celler samt hur laddningen ser ut över tiden. Men vi håller koll.
[9] Ultra-fast charging batteries that can be 70% recharged in just two minutes. Science Daily. 6 okt 2014. länk