Första tävlingen i Formula E

Creative commons license

I lördags hände något. Formula E startade. Själv såg jag loppet via Viaplay. Twitter skrek av kommentarer. Åsikterna var många och delade. Ljudet var konstigt. Bilarna var för långsamma. Eller var det alldeles underbart. Sista sekunderna var ett filmslut.

Oscar har sammanfattat för oss.

Ha en fin helg.

Första tävlingen i Formula E

skrivet av Oscar Olsson, Viktoria Swedish ICT

Den 13e september i Peking gick startskottet för Formula E, den elektriska motsvarigheten till Formula 1. Det var det första loppet av säsongens totalt 10 som kommer genomföras i stadskärnor världen över fram till 2015.

Den första att någonsin vinna en Formula E tävling blev Lucas di Grassi från Audi Sport ABT efter att ledande Nicolas Prost och Nick Heidfeld dramatiskt kraschat i loppets sista kurva. [1] Båda förarna var snabbt på benen efter den våldsamma kraschen, som har fått stor mediabevakning, vilket av flera anses ha gett ett gott intryck till elektriska bilens säkerhet. [2] [3]

Bästa varv

Tävlingsbanan på 3.44 km var placerad i närheten av den ikoniska OS arenan The Birds nest. Den bästa tiden fick Takuma Sato i lag Amlin Aguri på 1:45:101 vilket motsvarar närmare 120 km/h i snitthastighet. [4] Samtliga lag tävlade med samma bilmodell, Spark-Renault SRT_01E, som har en topphastighet på dryga 220 km/h. Som jämförelse kan bilarna som utvecklas av lagen i Formula 1 nå topphastigheter som överstiger 300 km/h. I kommande säsonger kommer det även i Formula E att vara fritt för samtliga lag att utveckla sina egna fordon utefter ett givet regelverk. [5]

Elektriska sjukvårds- och säkerhetsbilar

Två BMW i3 och två BMW i8 var med under tävlingen som sjukvårds- respektive säkerhetsbilar. Hybridbilarna i8 har försetts med teknik från Qualcomm Halo för att induktivt kunna ladda det 7,1 kWh stora batteriet trådlöst. Bilarna kan på så vis vara redo att rycka ut på banan utan att först behöva rycka ut sladden. Qualcomm har för avsikt att införa sin teknik på flera platser i Formula E under senare delen av serien. [6]

Batteri

Batteriet som utvecklats av Williams Advanced Engineering till Formula E har en maximal cellvikt på 200 kg, 1000 V maximalt tillåten busspänning, 200 kW toppeffekt och maximalt tillåten använd energi på 28 kWh. [7] Tre av de totalt tio lagen fick tidstillägg för att ha förbrukat mer än de tillåtna 28 kWh. [8] Som omnämnts i tidigare nyhetsbrev [1a september 2013] har organisatörerna valt ett batteri som endast räcker halva loppet på totalt en timma. Eftersom batteriet inte kan bytas på ett säkert sätt måste föraren byta bil i mitten av loppet. [9] Att batteriet endast klarar 30 minuter innan det är dags att byta bil har lett till en del kritik att det sänder ett felaktigt budskap om elbilens bärkraft. [10]

FanBoost

Det har inför loppet pratats mycket om FanBoost, vilket innebär att de tre förare som via sociala medier fått flest röster tilldelas möjligheten att utnyttja att öka effekten från 133 kW till 200 kW under 5 sekunder. Detta skulle möjliggöra snabba omkörningar. Flera har varit negativa till att loppen delvis kommer avgöras inför tävlingarna med förare som ber anhängare om röster på Facebook och Twitter. [11] Denna funktion fick dock aldrig testas under helgens tävling då två av de tilldelade förarna tvingades bryta tidigt och vinnaren di Grassi aldrig använde sin FanBoost för att spara energi. [12]

Nästa tävling:

Nästa lopp går av stapeln i Putrajaya, Malaysia, den 22 november.

Loppet i sin helhet kan ses här: [13]

Egna kommentarer:

Att första tävlingen genomförs i en stad som Peking som har mycket problem med utsläpp är förmodligen inte någon slump. Arrangören FIA (Internationella Bilsportförbundet) hoppas på att attrahera en ny generation av fans och att tävlingen genomförs lättillgängligt för publik på stadens gator, på ett sätt som förmodligen också möjliggör en del gratisplatser, kan vara ett vinnande koncept där arbetet med miljöfordon är en het fråga.

Det kan också ha varit ett klokt val att låta samtliga lag tävla med samma förutsättningar under den första säsongen. Denna gång kan vara den enda då det faktiskt är föraren och teamets skicklighet på banan som avgör och inte den som spenderar mest pengar på utveckling. Ur utvecklingssynpunkt, för elbilar i allmänhet, blir det naturligtvis mer intressant att se vad resultatet blir när begränsningen till endast en bil släpps.

Formula E verkar ha delat upp motorsporten i två läger. Det ena lägret förespråkar den nya miljövänliga sporten och att tekniken måste få tid att etablera sig och mogna. Det andra lägret anmärker på de faktorer som inte lever upp till Formula 1-standard på underhållningsvärde och action, på grund av lägre hastighet och ljudnivå. Jag tror att den spektakulära avslutande kraschen kan ha fått flera att gå över till det första lägret.

Källor

[1] Nicolas Prost & Nick Heidfeld – Huge Crash – Formula E Beijing. Filmlänk

[2] Formula E opens with spectacular crash involving Nick Heidfeld and Nicolas Prost as Lucas di Grassi claims win. The Telegraph. länk

[3] Silencing the doubters: The inaugural Formula E ePrix in retrospect. Motorsport.com. länk

[4]  Lucas di Grassi snatches win after dramatic last corner crash. FIA. Länk

[5] Teams and Drivers. länk

[6] BMW i8 gets wireless charging for Formula E. Ecomento. länk

[7] The Formula E Battery: Q&A with Craig Wilson. FIA: länk

[8] Lucas di Grassi snatches win after dramatic last corner crash. länk

[9] In its first race, Formula E proves its already more of a sport than Formula One.länk

[10] MALSHER: Formula E is missing that vital spark. länk

[11] Give Formula E a chance – but not Fanboost. länk

[12] Silencing the doubters: The inaugural Formula E ePrix in retrospect. länk

[13] Formula E 2014. Round 1. Beijing. Race. Filmlänk