Förra veckan var det aktieägarmöte hos Tesla. Elon Musk omvaldes givetvis för en kommande treårsperiod som ledare och frontfigur för bolaget. Efter de formella punkterna på dagordningen berättade Elon Musk om företagets framtidsplaner. Huvudfrågorna i presentationen kretsade kring laddinfrastruktur, uppgraderingar, Model X, och Gigafactory.
Tidigare i vår skrev vi om Gigafactory och hade hoppats på att under juni kunna rapportera var första spadtaget ska tas. Dock får vi troligtvis vänta på detta tills 2015, för det är först i slutet av detta år som Tesla ska ta beslut om var Gigafactory ska ligga. Arizona, Kalifornien, Nevada, New Mexico och Texas har tidigare varit på tapeten och under juni var det tänkt att Tesla skulle meddela vilka två delstater de kommer fortsätta förhandlingarna med. Nu meddelar Tesla dock att det troligtvis är tre delstater som ska utvärderas och att ett beslut kommer i slutet av året.
Varför kan inte amerikaner bygga batterier?
Ja, det är ju en berättigad fråga nu när även Tesla drar ut på processen. Gigafactory ska ju bli det många andra amerikanska batterifabriker tidigare misslyckats med. Genom att bygga en fabrik som 2020 ska tillverka lika många celler som alla dagens Li-batterifabriker ett enormt steg. Teslas planer är undantaget i president Obamas plan att skapa storskalig batteriproduktion i USA. Eller?
En investering på 5 miljarder dollar väntar på att plöjas ner, varav Tesla står för 2. Panasonic har tidigare i år skrivit på ett Letter of Intent för att vara med i Teslas satsningar [1] där Panasonic kommer vara enda celltillverkaren som är med i Gigafactory, något som Elon Musk sa sig vara mycket nöjd med under aktieägarmötet i förra veckan. Dock kommer inte Panasonic stå för hela den återstående investeringen på 3 miljarder dollar, utan Tesla hoppas att även på investeringar av råmaterialtillverkare. Det senare känns avlägset. Tror inte att någon av litiumproducenterna vill låsa upp sig mot en enda kund, möjligtvis är det katodmaterialtillverkare Tesla pratar med. Teslas celler består av en litium-nickel-kobolt-aluminiumoxid (NCA) som katod. De flesta andra batterier till fordon innehåller litium-nickel-mangan-koboltoxid (NMC) eller litiumjärnfosfat (LFP).
Panasonic kommer att investera mer och mer under resans gång, enligt Yoshio Ito, VD för Panasonics Automotive and Industrial Division [2] . Det var i oktober 2013 som Panasonic signerade ett avtal att leverera 2 miljoner celler till Tesla fram till 2017, då Gigafactory ska stå klar, som vi skrev om tidigare.
Enligt Ito kommer Panasonic att under 2014 spendera 275 miljoner dollar på batterier till elfordon, vilket är dubbelt så mycket som dagens budget. Emellertid kommer en stor del av satsningarna att vara på större celler för andra fordonstillverkare. Panasonic har som mål att 2019 vara världens största cellproducent och öka omsättningen med ca. 3,5 gånger till nästan 4,5 miljarder dollar.
Kommer Tesla lyckas?
Då flertalet misslyckade försök med inhemsk Li-batteriproduktion i USA är det många kritiska röster som hörs kring Gigafactory. Är det realistiska att bygga? Wall Street Journal har intervjuat några personer: professorer inom batteriteknik och affärsutveckling, så väl som företrädare för Toyota Motor Sales USA och celltillverkaren A123 [3]. Alla är mycket skeptiska till Teslas planer och menar att det vore bättre att skynda långsamt. Något som Elon Musk inte verkar ha tid till. En överhängande farhåga och samtidigt ett hopp, är att Tesla måste lyckas för att inte hela elbilssektorn ska ta flertalet steg bakåt.
När Toyota introducerade Prius på den amerikanska marknaden blev de tagna på sängen av det stora intresset. Flaskhalsen var precis som nu att få fram tillräckligt med batterier. Toyota verkar råda Tesla att rampa upp produktionen allt eftersom efterfrågan öka för att inte ha en Gigafactory på tomgång. Upprampning ingår i Teslas plan, men bara fram till 2020 få det är full produktionstakt som gäller.
Tesla hävdar att de behöver kapaciteten hos Gigafactory och det är inte direkt troligt att deras leverantörer vill ta hela risken, därför måste Tesla göra det själva. Det som känns oroväckande är dock att de skjuter ett halvår på beslutet om plats, vilket gör att de har ännu kortare tid att färdigställa fabriken. Som vi skrev om tidigare så finns det en hel del som ska ske fram till 2017. Kommer Tesla att försöka bygga en kopia av Panasonics fabrik i Japan? Eller kommer Panasonic att bygga upp en helt ny fabrik för att bredda sortimentet? Även om Gigafactory står färdigt lagom till nyårsafton 2017 tror jag ändå att det blir tre mycket hektiska år för Tesla.
Teslas val av celler oroar
Ytterligare farhågor kring Teslas satsningar är valet av cell. Tesla använder sig av cylindriska 18650-celler (18 mm i diameter och 65 mm höga) och som används bland annat i bärbara datorer. Tesla är dock redan den största köparen och datortillverkare som god tvåa. I varje Tesla Model S finns 8000 celler (för ett pack på 85 kWh), i en bärbar dator medeltal fyra celler. Ett strategiskt val av Tesla för att kunna köpa till konsumentelektronikpris medan konkurrenterna får köpa mycket dyrare celler.
Kostnaden för ett 60 kWh batteripack har Anderman räknat på för två olika volymscenarier: 25000 respektive 50000 [4]. Även om kostnaden för cellerna är höga, pga. att de har så många i packet, blir ändå totalkostnaden för batteripacket lägre än jämförande system med större celler. Detta beror främst på tre faktorer: lägre kostnad per kWh för 18650-celler, en hög total produktionsvolym av celler, och de lägre kostnaderna för övriga komponenter i packet. I slutet av 2013 torde ett batteripack till Tesla ha kostat ca. 340 dollar per kWh, och för en produktionsvolym på 50000 år 2016 torde motsvarande batteripack kosta ca. 280 dollar per kWh, dvs. ca 20 % lägre [4].
Trots det lägre priset för 18650-celler följer ingen annan fordonstillverkare Teslas spår. Argumenten brukar vara att större celler torde vara mer kostnadseffektiva, ha längre livslängd och vara säkrare.
Tyvärr finns här en potentiell återvändsgränd för Tesla. Många producenter av konsumentelektronik efterfrågar mer och mer platta celler, vilket torde minska efterfrågan på 18650-celler. Prabhakar Patil, CEO på LG Chem Power Inc., ifrågasätter om verkligen celleverantörer är villiga att investera i Teslas Gigafactory på grund av cellformatet. “The market for cylindrical cells is on a decline, and all of the other (automakers) are going for the larger format batteries for vehicle applications, so this type of demand becomes driven by one customer, for one application”, säger han till Wall Street Journal [5]. “That has to make suppliers somewhat apprehensive.”
Kan det vara så att processen drar ut på tiden på grund av att Tesla och Panasonic inte är överens om vilken cell som ska tillverkas i Gigafactory? Kan Panasonic tvinga Tesla att byta cell för att investera? Panasonic ser helheten på ett annat sätt och levererar till flera fordonstillverkare och även till den stationära marknaden. Hur diskussionerna än går hoppas jag verkligen att Tesla lyckas för att verkligen sätta press på andra elbilstillverkare. Hoppas att vi vet betydligt mer i slutet av året. Det minsta man kan säga är att Tesla har framtidsplaner – muskiga sådana!
[1] Panasonic signs ’letter of intent’ on Tesla gigafactory. länk
[2] Panasonic aims to be sole producer in Tesla’s U.S. mega-factory. Reuters.länk
[3] Are Tesla’s Plans for a Giant Battery Factory Realistic? Wall Street Journal. länk
[4] länk (pdf)
[5] Will Tesla’s $5 Billion Gigafactory Make a Battery Nobody Else Wants? Wall Street Journal. länk