Arkiv / Samhälle

Utvärderingar av friflytande bilpooler

Creative commons license

Idag har Johan Wedlin sammanfattat en rapport om friflytande bilpooler.
Men först ett förtydligande om gårdagens utskick om IPCC:s kapitel om utvecklingen av transportsektorn.
Författarna skrev att ”det saknas också säkra bedömningar av den långsiktiga kostnaden för energilagring ombord fordon.”
Det handlar om vad batterier och bränsleceller kostar på lång sikt.
Utvärderingar av friflytande bilpooler

Skrivet av Johan Wedlin, Viktoria Swedish ICT.
En ny rapport från Seattle Department of Transportation, SDOT [1], har sammanfattat erfarenheterna från Car2Gos friflytande bilpool i staden.
2012 beslutade staden Seattle att tillåta friflytande bilpooler i staden. Man har hittills gett ut 500 tillstånd, som alla köpts av Daimlers bilpoolsverksamhet Car2Go. Varje tillstånd kostar $1 330/år och eftersom bilarna stod parkerade mer än beräknat så har Car2Go fått betala in mellanskillnaden, eller totalt $630 383. Såväl Car2Go som andra operatörer har uttalat intresse att köpa fler tillstånd.
Friflytande bilpooler innebär att bilarna får parkeras längs gator och på allmänna parkeringar i stort sett var som helst inom ett givet område och användarna betalar bara för den tid de använder bilarna, f.n. 41 cent eller ca 2,90 kr/minut.
Efter ett år har antalet medlemmar ökat till ca 35 000 och varje bil hyrs nu ut i medeltal 5 gånger per dygn, en ökning från 1 gång per dag första månaden. Inte så förvånande samlas bilarna i innerstaden på dagtid och i de omgivande områdena på kvällstid. Det har också skapat en del klagomål på att bilarna står parkerade och tar upp parkeringsplatser länge, trots att bilpoolsbilarna bara tar upp 1 % av den totalt betalade parkeringen i området.
I avtalet med Car2Go var det ett krav att man skulle göra en enkätundersökning bland medlemmarna.
Användarna verkar i stort sett nöjda med tjänsten och 96 % av dem säger sig kunna rekommendera den åt andra. De vanligaste användningsområdena var att ta sig runt på kvälls/nattetid, restaurangbesök, arbetspendling, besöka släkt och vänner samt att ta sig till olika events.
68 % av medlemmarna har högst en egen bil. 39 % säger att de funderat på att släppa den egna bilen. Många har minskat både att köra egen bil och att åka kollektivt, men så många som 63 % säger att de kör den egna bilen lika mycket trots att de är medlemmar i bilpoolen. Det är alltså lite tvetydigt hur en sådan här tjänst verkligen påverkar det totala transportsystemet.
Enligt konsultfirman AlixPartners i februari [2] innebär varje bilpoolsbil i Zipcar 32 färre sålda bilar till privatkunder. Baserat på en studie av 2000 bilpoolskunder i 10 stora amerikanska städer, bland dem San Francisco, New York och Seattle, har man kommit fram till att amerikanerna skulle ha köpt 500 000 nya eller begagnade bilar under åren 2006-2013 och att man räknar med att ytterligare 700 000 bilar inte blir sålda på traditionellt vis fram till 2020.
Typiska operatörer har ca 66 medlemmar per bilpoolsbil, och ungefär hälften av dem avstår från att skaffa en ny egen bil.
Enligt AlixPartners uppskattar användarna att de får låga kostnader och färre bekymmer med bilpoolsbilar. AlixPartners tror också att självkörande bilar kommer att innebära ett stort genombrott för bilpoolstjänster.
I en rapport från RAC Foundation 2012 [3] visar man att den här typen av bilpooler kan vara attraktivare än sedvanliga taxiresor och till viss del även kollektivtrafik, vilket även observerats i Seattle.
Egen kommentar
På flera ställen, dock inte i Seattle, använder Car2Go elbilar. Elbilar och friflytande bilpooler bör passa bra ihop, med tanke på de korta körsträckorna. Kan man sedan koppla ihop olika transportmoder som kollektivtrafik, cykelpooler och (el)bilspooler och betala med samma kollektivtrafikkort så bör det bli riktigt intressant för många resenärer.
Friflytande bilpooler ökar attraktiviteten för användarna men kan skapa problem för operatörerna genom att bilarna kan ansamlas på ställen där behovet inte är så stort och alltså måste omfördelas. Det krävs också att man redan från början investerar i ett ganska stort antal fordon.
Tidigare studier om hur många privatbilar som varje bilpoolsbil kan ersätta har legat på mellan 5 och 20. 32 är alltså ytterligare ett steg upp. Frågan som ställts här var om man har, eller planerar att ersätta minst en av sina egna bilar med poolbil i framtiden, så kanske man ska ta siffran med en nypa salt och mera se den som ett tecken på att nuvarande användare (som mycket väl kan vara ”early adopters”) gillar tjänsten.
Den amerikanska bilmarknaden ligger på ca 15 miljoner bilar per år, dvs.  det har sålts ca 100 miljoner bilar sedan 2006. 500 000 bilpoolsbilar är alltså 0,5 % av marknaden. Det är inte så stor andel men den växer och alltfler verkar uppskatta fördelarna med att slippa äga bil själva, lite som när man abonnerar på Spotify eller Netflix i stället för att köpa CD eller DVD.
Källor
[1] 2013 Seattle Free-Floating Car Share Pilot Program Report Prepared by the Seattle Department of Transportation March 2014, Länk
[2] Automotive News 2014-02-04 Report: Every shared car means 32 lost sales Länk
[3] Scott Le Vine: Car Rental 2.0 Car club innovations and why they matter, RAC Foundation June 2012 Länk