Hyundai Motors är ett växande och kraftfullt koreanskt bilföretag. Många ledningsgrupper tittar oroligt på Sydkorea.
En symbolisk episod är när VW-guppens chef Winterkorn undersöker Hyundais nya i30 på Frankfurt-mässan 2011.
Han sätter sig i bilen och undersöker rattkonstruktionen. Han grymtar och kallar till sig någon. Han säger att den här konstruktion kan inte vi göra, BMW kan inte göra den, men de kan?
Medarbetaren säger att vi hade en lösning, men den var för dyr. Winterkorn ser inte nöjd ut. Hela episoden finns filmad här.
Winterkorn delar oron med många i bilbranschen. Hur tänker Hyundai Motors?
Hyundai nuläge
Lite siffror för att förstå Hyundai [1].
Volymtillväxt
2009 3,2 Miljoner sålda bilar
2013 4,6 miljoner sålda bilar
Global marknadsandel
ca 4 % (2009)
ca 5,6% (juli 2013)
Värdeökning varumärke
4,6 miljarder USD (2009)
9,0 miljarder USD (2013)
Medelpris såld bil (exportmarknaden)
ca 9000 USD (2002)
ca 17 000 USD (2013)
Hög vinstmarginal
2011-2012 var vinstmarginalen för Hyundai Motors ca 10%. 1H 2013 var den också ca 10%.
VW hade ca 6% 2012-2013 (1H)
Nissan hade ca ca 5-5.5% 2012-2013 (1 halvåret)
Ford hade ca 6%
BMW hade omkring 11% 2012 – 2013 (1H).
Säljer globalt och i många storleksklasser
2012 var försäljningen
Korea 17%
Nordamerika 19%
Europa 15%
Asien 31%
Andra 18%
Hyundai i Kina
Hyundai har haft en del motgångar senaste året. De säljer inte riktigt lika bra i Europa och Nordamerika. I Kina går det bra och Hyundai vill att det ska fortsätta.
De har tillsammans med sin partner Kia Motors bestämt att investera i en fjärde tillverkningsanläggning i Kina.
Hyundai och Kia Motors har tillsammans med kinesiska partners ca 10% av marknaden i Kina idag.
Hyundai och Kia planerar att med den nya anläggningen behålla sin marknadsandel.
Den nya anläggningen ligger i Chongqing dvs inne i Kina. Det är en generell trend att nya bilanläggningar läggs inne i landet eftersom kuststäderna börjar införa policy som begränsar bilinköp.
Hyundais framtida strategi
De har fyra pelare
Value Growth – Det innebär högre pris per såld bil. Det ska de delvis ordna genom förbättra varumärket.
Volume Growth – Balanserad volymtillväxt.
Cost Structure Improvement – Bättre konkurrenskraft genom lägre kostnader med hjälp av vertikal integration.
Green Car – Utveckla egen oberoende teknologi
Hyundais strategi om ”Green Cars”
Batterielbilar
Deras strategi är ”vänta och se” dvs de kommer anpassa sig till policy och hur marknaden utvecklas.
Fokus är på compact och medelstora bilar.
De kommer se till att minimera deras förluster av ZEV mandatet i USA och att Kina kommer förstärka sin policy för att stödja laddelbilar.
Ordna bra pris och kompetens genom att ha geografisk närhet till nyckelkomponenter.
De kommer börja sälja en batterielbilversion av Elantra 2015.
Bränslecellsbilar
Hyundai ska vara marknadsledande.
De ska utveckla nyckelkomponenter själva.
Hyundai var den första som börja sälja bränslecellsbilar som var tillverkade på ett löpande band. Det hände 2013 [4].
Bränslecellsbilen finns beskriven på svenska Hyundais hemsida här.
Fullhybrider
Gradvis öka antal modeller som är fullhybrider. Tekniken ska finnas i den medelstora klassen, SUV:ar samt i tunga fordon.
Förbättra bränsleekonomin. De ska nå Toyotas nivå.
De ska ha egen teknologi.
Egen kommentar
Hyundai tävlar nog med Toyota att vara världsledande på bränslecellsbilar. Bränslecellsbilar är deras huvudstrategi för ”gröna” bilar.
Hyundai satsar mycket på att utveckla och tillverka egen teknologi för de ”gröna” bilarna. De vill ha kontroll.
Försäljningen har inte ökat lika mycket i Europa och USA senaste året. En delförklaring är nog att den japanska yenen har sjunkit i värde. Japanska biltillverkare har blivit mer konkurrenskraftiga.
Källor
[1] Hyundai Motor Company Investor Presentation March 2014. länk (pdf)
[2] Hyundai to Expand in China With a New Factory. New York Times. 26 mars 2014.länk
[3] Shhh! South Korea’s Kia Sneaks Up on Chinese Car Market. Wall Street Journal.27 mars 2014. länk
[4] Hyundai Celebrates World’s First Assembly Line Production of Zero-Emissions Fuel Cell Vehicles. 26 feb 2013. länk