Strax efter att nyår presenterade Ford sitt koncept för att ladda sin elbil från solen, C-Max Solar Energi Concpet [ref]Youtube: SOLAR Powered Passenger Car – Ford CMAX Solar Energi Hybrid Concept[/ref][ref]Ford:Let the Sun In: Ford C-MAX Solar Energi Concept Goes Off the Grid, Gives Glimpse of Clean Vehicle Future[/ref]. Med solceller monterade på bilens tak ska energi det 7kWh [ref]Ford: C-MAX specifications[/ref] stora batteripacket kunna laddas direkt från alls vår sol .
Även om solcellerna uppges ha en verknigsgra på upp emot 20% [ref]Automotive World: Will solar-powered cars ever see the light of day?[/ref] så levererar de 1,5m2 solceller inte riktigt tillräckligt med energi för att ladda bilens batteri på rimlig tid. Lösningen på problemet är ett 20m2 stort förstoringsglas placerat som över bilen likt en carport [ref]Plugin cars: Solar Charging On a Budget with Ford C-MAX Solar Energi [/ref]. Konstruktionen samlar infallande solinstrålning från en större yta och fokuserar den på de tillgängliga solcellerna. För att maximera utbytet ska bilen autonomt förflytta sig under dagen för att konstant befinna sig förstoringsglasets fokus (vilket förflyttar sig då solen vandrar över himlen). Iden med solceller på biltaket är inte helt ny. I Fiskers Karma fanns samma konstruktion [ref]Autobloggreen: Fisker Karma solar roof production to begin courtesy of Quantum[/ref] och det här även funnits som tillval för Toyota Prius [ref]Toyota: Prius 2013, produktblad[/ref]. I den senare används den insamlade energin dock enbart för att kyla kupen då bilen står parkerad.
Förstoringsglaset lär behövas. SMHI rapporterar att medelsvensken tar emot strax under 3kWh/m2/dag solenergi i medel [ref]SMHI: Normal globalstrålning under ett år[/ref] (jfr med soliga Los Angeles får ungefär det dubbla och och Longyearbyen på Svalbard som får hälften [ref]Solar Electricity Handbook 2013 Edition: Solar irradiance[/ref]). Med given verkningsgrad behövs mao all sol från drygt 13m2 samlas in för att dagligen kunna köra de ca 20 km elektriskt som bilen rapporteras prestera [ref]Car and Driver: 2013 Ford C-Max Energi Plug-In Hybrid[/ref]. Skulle de nästan 90 miljarder kilometer som vi svenskar reser med bil per år [ref]Trafikanalys: RVU Sverige – den nationella resvaneundersökningen 2011–2012[/ref] förses med energi direkt från solen vi behöva 171km2 solceller dvs lite mer än Mölndals kommun.
Farkosterna som tävlar i World Solar Challange ger en bra hint om vad som kan åstadkommas med solens kraft utan någon form av energibuffert som laddas när fordonet står still [ref]World solar challange[/ref]. Även om kreationerna imponerar så är gapet till bruksbilen ganska stort.
Ytan för att förse Sveriges bilpark med el låter inte enormt stor. Det är dock 20 gånger större än dagens största solkraftspark, Agua Caliente Solar farm i Arizona vilken har en prislapp på 11 miljarder svenska riksdaler [ref]power-technology.com: Agua Caliente Solar Project, Arizona, United States of America[/ref].
Egna kommentarer
Fords koncept verkar onödigt komplicerat. Förstår inte tanken med att montera solcellerna på bilen (eller något annat fordon, se tidigare artikel om båtar [12]). En markbunden solcellsanläggning bli betydligt billigare inköp och mer effektiv (den kan ju fånga energi även när bilen inte är på plats). Sätta i sladden måste man nog ändå vänja sig vid, solen skiner ju som bekant inte var dag.