Arkiv / Fordon

Optare, Wrightbus, Alexander Dennis

Creative commons license

Idag fortsätter vi med temaveckan om busstillverkare och bussar med eldrivlina
Det blir fokus på brittiska busstillverkare idag.
Marknaden i Storbritannien för bussar med eldrivlina har b la växt fram med olika stödsystem riktade speciellt till bussar, men även en efterfrågan från olika städer.

Optare, Wrightbus och Alexander Dennis

 skrivet av Magnus Karlström
Optare
Optare är ett brittiskt företag som säljer dubbeldäckare med även vanliga bussar. Det verkar dock som de just nu huvudsakligen säljer midibus (bussar som är lite mindre än 12 meter), samt de deras utvecklade dubbeldäckare MetroDecker har de inte börjat sälja än.
De tillverkar dieselbussar, hybriddieselbussar, men även batterielektriska bussar. De sålde 360 bussar under bokföringsåret 2014/2015.
Optare är helägt av det det indiska företaget Ashok Leyland, som är del av Hindujagruppen. Ashok Leyland är en av världens största busstillverkare räknat i antal, men Ashok Leyland tillverkar också b la lastbilar.
Optare har sålt en hel del batterielektriska fordon. Enligt uppgift har de fram till 31 juli 2015 sålt ca 88 elbussar som går i UK och i Europa [1].
Den finns en elmatarbuss i Ale som är från Optare. Premiären var i december förra året [2]. När bussen startade så blev den laddade på natten samt lunchrasten, men i testet ingår att de ska ladda induktivt [2].
Optare har b la sålt tre 9,2 meter långa elbussar till Karlstad [3]. Bussarna laddas över natten, men de fullladdas och helt fullt varannan timme. När de snabbladdare ska det ta 15 minuter [3].
Det största användningen av Optare elbussar är dock i Nottingham. Nottingham började med ha 28 helektriska midibussar, men kommer ha 45 ca elbussar från Optare [4].
Optare har också elbussar i b la London, York och Manchester.
Optare skriver dock i deras årsrapport att deras ordrar på elbussar i UK har minskat eftersom den brittiska staten har minskat stödet till inköp av elbussar [4].
En intressant utvecklingen är att Ashok Leyland Ltd visade upp en helektrisk Optare Versa EV på en indisk bussmässa januari 2014 [4].
Alexander Dennis Limited
Alexander Dennis är Storbritanniens största busstillverkare. De säljer alla möjlig storlekar på bussar. De säljer mycket i UK, men också i t ex Hongkong och Kanada.
De har satsat på fullhybrider (dvs de går inte ladda från elnätet). Sista september 2015 hade de sålt 900 bussar med fullhybriddrift i UK. De gör bussarna tillsammans med BAE Systems, som samtidigt berättade att de sålt 5,000 system till hybridbussar internationellt [5].
Alexander Dennis  har två laddhybridbussar som heter Enviro350 Virtual Electric samt Enviro400 Virtual Electric, som är en dubbeldäckare [7,8].
Enligt VD:n Colin Robertson ska två Enviro400 Virtual Electric börja gå hos Stagecoach i London i November.
VD:n berättade också att Alexander-Dennis arbetar med att samarbetet med BYD kommer fortsätta att utvecklas [9].
Wrightbus
Wrightbus säljer allt från små bussar till dubbeldäckare. De påstår att de säljer fullhybrider, laddbussar samt bussar som går att ladda induktivt [10]. Wrightbus är lokaliserade på Nordirland. Wrightbus har ett  samarbete med Volvo och Wrightbus bygger ibland sina bussar på Volvo chassis.
Wrightbus är med i testet med induktiv laddning som pågår i Milton Keynes [11].
Wrightbus kommer kalla sin kommande modellserie av batterielbussar Electrocity. De kommer använda eldrivlinan Siemens ELFA 2.
Samt de kommer ha många olika varianter av laddning [13]. De är:

  • nattladdning då de använder NMC batterier som har en elräckvidd på 240 km eller18 timmars service. Den tekniken är enligt Wrightbussar för ”enkeldäckare” bussar.
  • Induktivladdning med batterier som har en elräckvidd på 220 km eller 17 timmar av service. Laddningstiden är mindre än 12 minuter med induktiv laddning (jag antar att de stödladdar vid ändhållplatser). Den tekniken är lämplig både för dubbeldäckare och ”enkeldäckare”.
  • Konduktiv snabbladdning med strömavtagare. Laddningen sker på mindre än 7 minuter.

Modellenserien Electrocity kommer göra sin debut tidigt 2016 [12].
Jag får återkomma till Wrightbus då.
[1] Optare electric buses shortlisted for more awards. 31 juli. Optare.  länk
[2] Väntan på elbussen över för Ale. Bussmagasinet. 15 dec 2014. länk
[3] Premiere of Karlstad’s first electric buses. Optare.
Juni 19, 2015. länk
[4] Optare plc Annual report and accounts 2015. länk (pdf)
[5] New-generation London Bus Marks 5,000 Milestone for BAE Systems’ Hybrid Technology. Alexander Dennis. länk
[6] Alexander Dennis eyes return to growth in 2015. Scotsman. 9 maj 2015. 
länk

[7] Virtual Electric. Alexander Dennis. länk (pdf)
[8] The cost-effective solution to emission-free city transport ADL’s Virtual Electric range. länk  (pdf)
[9] ADL ‘is forging ahead. 7 okt 2015. One Route. länk
[10] Wright Group. Clean Bus Products. länk
[11] World’s most demanding electric bus route launched in Milton Keynes. Arup. 9 jan 2014. länk
[12] Wrightbus’ electric dreams. Route One. 7 okt 2015. länk
[13] ELECTROCITY MODULAR CONCEPTS IN BUILD AT WRIGHTBUS. Wrightbus 7 sep 2015. länk