Medlemsländerna i EU röstade för -35% g CO2/km till 2030 för personbilar

skrivet av Magnus Karlström

Det var en sen kväll för miljörådet igår. De skulle försöka hitta en kompromiss mellan dels grupperingen med Tyskland och många östeuropeiska länder samt den andra grupperingen som bestod av de flesta andra medlemsländerna.

Till slut kom de fram till ett gemensamt förslag. Det blev:

Personbilar

  • 35% reduktion av g CO2/km 2030 i jämförelse med 2021.
  • 15% reduktion av g CO2/km 2025 i jämförelse med 2021.

Lätta lastbilar

  • 30% reduktion av g CO2/km 2030 i jämförelse med 2021.
  • 15% reduktion av g CO2/km 2025 i jämförelse med 2021.

Deras förslag är också en kvotnivå på 35% för  zero- and low-emission vehicles år 2030. Det var samma nivå som parlamentets förslag.

De införde dock något sorts bonussystem om bilföretagen säljer zero- and low-emission vehicles i länder, som endast har 60% eller mindre av medelmarknadsdelen bland EU-länderna [3].

De har också med att bilföretag som tillverkar mindre än 300 000 bilar blir undantagna en del regler [2]. Jag kunde tyvärr hitta en mer detaljerad beskrivning av vilka undantag som gäller.

Idag börjar förhandlingarna mellan medlemsrådet, parlamentet och kommissionen. De ska gemensamt komma överens. Målet är att lagstiftningen ska vara på plats i början av nästa år.

[1] CO2 emission standards for cars and vans: Council agrees its position. Pressrelease. 10 oktober 2018. länk

[2] Germany and Visegrad, aided by EU Commission, block ambitious car emission cuts. Transport & Environment. länk

[3] 4-EU nations agree to seek 35 percent CO2 cut on cars by 2030. Reuters. länk