Parlamentet och CO2 krav för personbilar

skrivet av Magnus Karlström

Igår hände något viktigt. EU-parlamentet röstade för hårdare krav för personbilar och skåpbilar för g CO2/km till 2025 och 2030.

De röstade för:

  • 40% reduktion av g CO2/km till 2030 i jämförelse med 2021.
  • 20% reduktion av g CO2/km till 2025 i jämförelse med 2021.

De röstade också för krav på biltillverkarna att de måste sälja en viss andel zero- and low-emission vehicles (mindre än 50 g CO2/km). Kraven per biltillverkare är:

  • 35 procent av försäljningen av nya bilar och skåpbilar år 2030 ska vara zero- and low-emission vehicles,
  • samt 20 procent fram till år 2025.

Om biltillverkarna inte uppnår målet kommer det också finnas ett straffsystem. 

Parlamentet vill också göra medel tillgängliga för främja kompetensutveckling och omplacering av arbetstagare inom bilindustrin för att övergången inte ska få för stora sociala konsekvenser.

Parlamentet röstade också nej till att ta hänsyn om bilarna kör på på biobränsle.

Samt deras förslag innebär också det ska finnas tester senast 2023 för att ha utsläppsprovning vid verklig körning.

Parlamentet har också röstat fram att de vill att biltillverkarna senast 2025 ska börja rapportera om livscykelutsläppen av koldioxid från nya bilar som placeras på marknaden, med hjälp av en gemensam metod.

Nästa vecka träffas EU-ländernas regeringar i ministerrådet för att förhandla från en gemensam position. Därefter börjar förhandlingar mellan parlamentet och rådet. Enligt uppgift så finns det ett stort stöd från många av medlemsländerna för minst 40% reduktion [4]. Tyskland föredrar kommissionens första förslag på 30% reduktion [1]. 

ACEA är missnöjda och varnar för att lagstiftningen negativt kan påverka arbetstillfällen i EU, samt ett regelverk inte kan tvinga konsumenter att köpa elbilar [4].

Det är inte klart än, så vi får vänta på det slutliga lagstiftningen.

Om parlamentets förslag går igenom kommer det innebär mer eldrivna personbilar och skåpbilar.

Källor

[1] Europaparlamentet trycker på för renare bilar på EU:s vägar fram till 2030. EU-parlamentet. länk 

[2] EU lawmakers back 40 percent CO2 cut for cars, vans by 2030. Reuters. 3 oktober. länk

[3] EU Parliament vote on CO2 targets for cars and vans: auto industry voices concerns. ACEA. länk

[4] EU Parliament votes to accelerate the electric car transformation. Transport & Environment. länk