IAA – trender och nyheter

skrivet av Magnus Karlström

Mässan för kommersiella fordon, IAA i Hannover, pågår.

Några trender:

  • Marknaden för kommersiella fordon växer.
  • Mycket diskussion om de nya CO2-kraven för tunga fordon.
  • Många nyheter om eldrivna lätta lastbilar ihop med “last mile” lösningar.
  • Även nyheter om eldrivna större lastbilar.
  • Inte så mycket bussnyheter. Det verkar som många av busstillverkarna väljer andra mässor, men Daimler investerar i Proterra.
  • MoU på 1 000 bränslecellslastbilar från Hyundai till Schweiz.

Det var mycket nyheter om uppkopplade och digitalisering ihop med lastbilar, men det är utanför OmEV:s bevakningsområde.

Scania berättade att alla deras fordon gick på något annat bränsle än diesel. Volvo visade upp sitt nya system Vera, som vi redan skrivit om.

Bra marknadstillväxt för lastbilar (tyngre än 6 ton)
Försäljningen ökar [1].

Väst-Europa +2% (januari-juli 2018).
Kina +8%
USA +18%
Indien +45%
Brasilien +50%

Orosmolnet är dock tullar och mer handelshinder mellan länder [1].

ACEA vill ha lägre krav på g CO2/km för tunga lastbilar

ACEA (Fordonsbranschen organisation i EU) passade på att berätta om sina önskemål inför de nya lagkraven om g CO2/km för tunga lastbilar.

Ni kan lyssna på ACEA:s presskonferensen här (ca 14 min).

Bakgrunden är att kommissionen lagt ett lagförslag förra året. Målet då var:

  • 15% lägre 2025 i jämförelse med 2019.
  • 30% lägre 2030 i jämförelse med 2019. En review 2022.

EU-Parlamentet har tagit emot lagförslaget. Deras nya förslag är [4]:

  • 20% lägre 2025-2019 i jämförelse med 2019.
  • 45% lägre 2030+ i jämförelse med 2019.
  • Samt mer krav på nollemissionsfordon.

Parlamentets miljögrupp ska rösta om det nya parlamentets-förslaget den 18 oktober. Ni kan se procedur-filen för lagförslaget här.

Den 9 oktober ska medlemsländerna diskutera frågan.

ACEA:s egna förslag är:

  • 7% reduktion till 2025
  • 16% reduktion till 2030

ACEA vill också att målet ska vara per tonkm inte per km.

Ni kan läsa ACEA:s mer detaljerade beskrivning om vilka ändringar de vill ha här(pdf).

Många nyheter om eldrivna lätta lastbilar

Även marknaden för alla typer av lätta lastbilar (mindre än 6 ton) växer. Den hade en tillväxt på 2% januari-juli 2018.

Den kom en del nyheter om eldrivna lätta lastbilar.

Ford presenterade en lätt lastbil, som är en laddhybrid. Elräckvidd är 50 km.  Volymproduktion startar andra halvan av 2019 [11]. Modellen heter Transit Custom PHEV.

VW presenterade 5 elektriska transportfordon [12]. De kommer i olika storlekar,  en är t ex ett vätgasdrivet transportfordon, en är en taxibil och en är en lastcykel. Några verkar mera vara koncept, som t ex den vätgasdrivna lastbilen [13].

Kinesiska SAIC Mobility Europe säljer sin eldrivna lätta lastbil Maxus EV80 i Europa. De visade upp sitt fordon på IAA. En av de första kunderna är norska posten. En konkurrensfördel är SAIC redan tillverkar många Maxus EV80 och därför inte har så långa leveranstider [6].

Det fanns också flera koncept av transportlösningar.

Renault visade sitt system av robotiserade stadsleveranser,som de kallar EZ-PRO. Det är svårt att beskriva, så kolla på videon. En av de intressanta aspekter är att Renault tror att vi fordonen ofta kommer ha kvar människor, så att den personliga leveransen blir kvar.

Mercedes visade upp sitt koncept Vision Urbanetic (video, 1 minut). Den består av chassi, som är eldrivet och självkörande. Ovanför chassit finns en utbytbar del. Det finns dels en del som används för att köra människor och en som används för att köra gods. Volymen är 10 m3.

Eldrivna större lastbilar

Scania visade upp sin laddhybrid lastbil och Volvo visade upp sina eldrivna lastbilar. De har vi skrivit om innan.

MAN visade också upp olika eldrivna lastbilar. De var en på 22 ton och en på 15 ton [16). De ska dock först börja sälja 2022 [5].

Det är en skillnad i jämförelse med Scania och Volvo, som säljer nu.

Daimler ska börja sälja sin Actros i eldrift från och med 2021 [5].

Daimler investerar i Proterra

Daimler är med och investerar i amerikanska elbussföretaget Proterra. En del av samarbetet handlar om att Daimler kan använda Proterras teknologi. Fokus är på amerikanska skolbussmarknaden [17-18].

Hyundai skriver MoU om 1 000 bränslecellslastbilar till Schweiz

En av de mest överraskade nyheterna var att Hyundai ska sälja 1000 bränslecellslastbilar till Schweiz.

Hyundai har nämligen skrivit på ett Memorandum of Understanding (MOU) med schweiziska företaget H2 Energy (H2E) om att leverera totalt 1000 bränslecellslastbilar under fem år. Leveransen börjar nästa år.

Vätgasen kommer vara förnybar.

Bränslecellslastbilarna har en räckvidd på 400 km och själva lastbilen har en maxvikt på 18 ton, men med trailer kan den vara på 34 ton. Det finns mer teknisk data i Hyundais pressrelease [19].

Referenser

[1] Mattes: IAA presents entire commercial vehicle sector full of anticipation. Welcome speech. 18 sep 2018. länk

[2] Electric Mobility Guide IAA Commercial Vehicles. länk (pdf) (Vilka e-mobility fordon finns på IAA och var står de).

[3] New truck CO2 targets: manufacturers urge EU member states to act swiftly. ACEA. 
länk

[4] EU Parliament Digs In on Truck Emissions Targets. Ward Auto. 20 sep 2018. länk

[5] Autobauer elektrifizieren ihre Vans, Busse und Lkws. Handelsblatt. länk

[6] IAA Hanover 2019: electric is entering the LCV mainstream. Globalfleet. länk

[7] Exclusive Interview with the VDA President. IAA. länk

[8] Digital und vollelektrisch. Stern. länk

[9] Renault, Daimler to showcase self-driving tech. Automotive News. 18 sep 2018. länk

[10] Das sind die Trends für die Logistik der Zukunft. 20 sep 2018. länk

[11] Ford Transit PHEV debuts in Hanover. Electrive. 19 sep. länk

[12] Volkswagen debuts 5 electric commercial vehicles. Electrive. 19 sep. länk

[13] Volkswagen Commercial Vehicles at the IAA 2018
: CEO Dr Thomas Sedran presents solutions for sustainable mobility. VW Presskonferens. länk

[14] Renault EZ-PRO: Robotiserade stadsleveranser. Renault Pressrelease. länk

[15] Vision URBANETIC: On demand, efficient and sustainable: Vision URBANETIC answers the questions of future urban mobility. Daimler. länk

[16] MAN presents wide-ranging electric truck portfolio. Electrive. 20 sep. länk

[17] Daimler pours millions into electric bus company Proterra. Tech Crunch. 19 sep 2018.  länk

[18] Daimler Trucks & Buses at the IAA: On the way to electric and automated driving – new partnership with Proterra Inc. underscores commitment to electrification of commercial vehicles. 
länk
[19] Hyundai and H2 Energy to launch world’s first fleet of Fuel Cell Truck. Hyundai. länk