Analys av kinesiska NIO:s börsintroduktion

skrivet av Magnus Karlström

Kinesiska elbilsföretaget NIO har valt att göra en börsintroduktion i USA [1]. 

Målet är att få in 1,8 miljarder USD [1]. De behöver pengarna för att skala upp.

NIO startade 2014 och hade endast intäkter på 7 miljoner USD kvartal 2 2018.

Någon undrar säkert varför ska vi bry oss om om ett litet företag så långt bort.

Det finns flera skäl. Några av de starkaste är vilka som står bakom bolaget, vem som är grundare, men också vilken strategi de väljer för att bli stora i Kina. 

NIO har flera starka ägare redan nu – den viktigaste är Tencent
Innan börsintroduktionen i USA äger Tencent 15% av aktierna av NIO [1]. 

Tencent är inte vilket bolag som helst. De är ett jätte.

Tencent är ett kinesisk bolag, som är ett av Asiens största bolag om vi mäter det som värde på börsen. De arbetar inom AI, investeringar, musik, internet, spel och mycket mer.

Varumärket är det femte mest värdefulla i världen [2].   

Ett extra intressant aspekt är att det andra kinesiska företaget på tio-i-topp listan för mest värdefulla varumärke är Alibaba, som också satsar på ett nystartat elbilsföretag nämligen Xiaopeng Motors [3]. 

Både Xiaopeng Motors och NIO pratar om mixen av elbil, självkörande fordon, uppkopplade fordon och nya affärsmodeller. 

Konkurrensen mellan Xiaopeng Motors och NIO är inte bara mellan två små nystartade garageföretag utan också mellan två jätteföretag, som står bakom och spelar ett stort spel. 

NIO är grundat av Bin Li, som är känd inom Kinas bilindustri

Bin Li var med och grundade Bitauto Holdings Limited, som är företag som arbetar med marknadsföring och internettjänster för Kinas bilmarknad. Han brukar bli nämnd som ett av de mest inflytelserika personer inom bilförsäljning i Kina.

NIO har redan satsat på att få en global närvaro och att synas

NIO har redan gjort investeringar runt omkring i världen.

De hade ca 6 200 anställda 30 juni 2018.De har kontor på flera platser i Kina, men också i London, Kalifornien, och München. 

NIO har också satsat på att visa att de kan bygga bilar. De byggde EP9, som är en batteribil som bl a slog rekord på Nürburgring 2017 [5]. 

De har också valt att vara med i Formula E sedan 2014 med deras lag NIO Formula E Team [5,6].

NIO satsar inte bara på att bli ett bilföretag utan också på att vara en investerare

NIO har också intressen i ett investeringsbolag, som heter NIO capital.

De ska investera i bolag som ska satsar på bilmarknaden och Kina.

NIO Capital är inne i en process att ta in medel. Summan 1,5 miljarder USD nämns [7]. Bl a BP har investerat i NIO Capital.

NIO har utvecklat två bilar – EP9 supercar och ES8 electric SUV ES8 och snart kommer ES6

NIO har en tydlig strategi för deras bilar. De vill sälja i en kostnadsnivå som är lite lägre än t ex Tesla och andra utländska bilföretag, samt de verkar fokusera på SUV:ar [1]. NIO vill dock fortfarande kalla det premium. Det är främst i jämförelse med sin kinesiska konkurrenter (se sid 3 [1] för en bild). 

NIO satsar på Kina först och först efter 2020 kan andra marknader bli aktuella [8]. 

De har gjort EP9, som var en sportbil, men deras första bil som ska säljas i större mängder är SUV:en ES8.

ES8 blev uppvisad 16 december 2017 och började levereras till kunder i slutet av juni 2018. ES8 är en sjusitsig elbils-SUV med riktig elräckvidd på ca 300-350 km. NIO har levererat ca 481 ES8 till kunder fram till och med sista juli 2018. De har också reservationer på ca 17 000 ES8. Reservationer är gjorda med en viss avgift. Om ni vill se hur NIO vill att vi ska uppfatta ES8, så kolla på deras reklamfilm (ca 1 min).

Nästa bil är ES6, som är en femsitsig elbils-SUV som kommer visas upp i slutet av 2018 och kommer börja tillverkas nästa år. ES6 kommer vara billigare än ES8. NIO brukar prata om att de ska komma med en bilmodell per år.

NIO köper batterier från CATL [1].

NIO har valt att satsa på SUV delen av marknaden för att det är den som växer snabbast i Kina. 

En del av konkurrensfördelen mot t ex Tesla är att det finns importskatt på utländskt tillverkade bilar. Nu har ju dock Tesla bestämt sig för att tillverka bilar i Kina samt importskatten för elbilar ska också minskas.

I en intervju med Bloomberg verkar dock inte VD:n för NIO så orolig för de förändringarna [4]. 

NIO har ett paket för lösningar för att ordna med att ladda sina elbilar

NIO har arbetat för att paketera “fri från oro” laddning. 

Den består av flera delar:

  • Power Home, som är en hemmaladdningslösning.
  • Power Swap, som är ett batteribytessystem.
  • Power Mobile, som är att lastbilar kan komma och ladda upp en elbil.
  • Power Express, som är en 24-timmarstjänst där din bilen hämtas och laddas upp någon annanstans.

Ni kan höra VD:n berätta om hur de ska fungera i den här videon (kinesiska, men med engelsk text) från lanseringen ES8.

Det mest innovativa är nog Power Swap och Power Mobile.

Inom lösningen Power Swap har NIO planer på att bygga ca 1100 batteribytesstationer i Kina fram till 2020. Batterierna byts på ca 3 minuter. 

För Power Mobile så ska de ha 1200 lastbilar som ska kunna ladda upp NIO:s elbilar med 100 kms räckvidd på tio minuter.

Egna kommentarer

NIO är nya, men har stor uppbackning. Jag kan inte riktigt bedöma deras chans att lyckas, men starka ägare brukar vara bra. 

Det borde vara ett problem för NIO att Tesla bygger sin anläggning i Shanghai, men också att importskatterna sjunker. Marknaden i Kina är dock stor, så den kanske räcker för NIO också.

Jag tycker det kittlar extra mycket att Tencent och Alibaba är med i maktkampen.

NIO satsar på batteribyte. Det är en extra intressant utveckling att följa.

Extratjänsten med back-up med hjälp av lastbilar med laddmöjlighet är också jag nyfiken på. Hur ofta kommer de användas. Tycker kunderna att det är en bra tjänst?

Referenser
 

[1]  NIO Inc.. FORM F-1 REGISTRATION STATEMENT. SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION WASHINGTON, DC 20549. Länk

[2] China Now Has 2 of the Top 10 Most Valuable Brands in the World For the First Time. Fortune. länk

[3] Alibaba, Foxconn lead $350 million funding in electric car startup. Reuters 29 januari 2018. länk

[4] Foreign Carmakers Will Not Do Better Solo, Says NIO Chairman. Bloomberg. länk

[5] Video: watch the Nio EP9’s 6:45 ‘Ring record. Top Gear. 2017. länk

[6] Transforming an Industry: Starting with Formula E Racing. länk

[7] Only 1% of China Electric Car Startups to Survive, Investor Says. Bloomberg. 7 augusti 2018. 
länk
[8] Nio launches EV with battery swap and mobile charging option. Electrive. 19 dec 2017. länk