Steg i Kalifornien

skrivet av Per Gyllenspetz

Några fotbollskillar väntar på bussen i Berkeley, en av dem håller skickligt bollen igång med foten. Bollen är fortfarande i luften när elbussen kommer. Jag åker med och det är bara ståplatser kvar. Jag skall träffa en trafikforskare på Transportation Sustainability Research Center/TSRC.

Kalifornien är ett vattenhål för mitt arbete med hållbara lösningar för nomadsläktet människan. Hur kommer det sig att Kalifornien ofta har varit längst fram i miljösammanhang? Innan koloniseringen av Bay Area levde Ohlone stammen här. De vandrade barfota och samlade mat, på våren över färgglada blomsterängar och levde på frön, ekollon och lax.

Ida Hoffman är berättarkaraktären i den fina svenska filmen Freak Out, en sann story om hur en naturdyrkande drogfri rörelse skapades av några ungdomar runt år 1900 på en schweizisk kulle. Monte Verdi blev en samlingspunkt för dåtidens stora namn med bland andra Carl Jung, H.G. Wells och svenskan Ellen Key, en av dem som lade grunden till det moderna Sverige där barn skulle få ta plats. Lebensreform kallades rörelsen och några medlemmar flydde undan Första Världskriget till Kalifornien där man levde i ett med naturen, bland annat i Topanga Canyon i norra Los Angeles. I staden var hälsokost populärt sedan länge. En ung man, eden ahbez (han ville inte stava med versaler) blev en del av rörelsen och bodde ibland vid HOLLYWOOD-skyltens första L.

Den typiskt kaliforniska paradoxen är kristallklar; alldeles nedanför hermitstället vid kullarna där eden ahbez och vännerna bodde, formades samtidigt vår moderna kultur i filmbolagens drömstudios. Oljekällorna på slätten försåg det snygga bilåkandet med bränsle och förortsidyllen i LA kunde breda ut sig mil efter mil där medborgarna nu hade getts en mening med livet – som konsumenter. eden å sin sida gick helst och förordade odling av egen mat i ett liv i harmoni med naturen med få materiella ting. Han skrev musik och gjorde flöjter som han gav bort. eden blev känd när han 1947 lyckades få Nat King Cole att spela in hans låt Nature Boy. (1) Det blev genast en stor hit och följdes av samarbeten med andra berömda artister.

Låten gav uppmärksamhet åt denna tillbaka-till-naturen-rörelse. Beatkulturen på 50-talet och hippierevolutionen på 60-talet inspirerades starkt av detta. Idag lever andan över hela Kalifornien både i djupa mossiga dalar och i stadsdelar. För oss svenskar kan det vara svårt att förstå ytterligheternas samexistens som befinner sig i någon sorts symbios; den extrema ytan så tätt nära längtan efter mening.

De Kaliforniska väljarna har länge varit tydliga med sitt miljöengagemang vilket bland annat skapat CARB och ZEV mandatet. Utan dem hade bilindustrin troligen fortsatt säga att ren luft inte var ”någon affärsidé”. Två tredjedelar av Los Angeles är asfalterat för att bilkulturen skall kunna rulla fritt vart du vill och det finns fyra parkeringsplatser per bil. Men freewayytorna och gatorna har hål och farliga sprickor som bilisterna klagar på samtidigt som myndigheterna satsar rejält på en utbyggnad av kollektivtrafiken och cykelbanor. Nu kan du åka med pendeltåget Metro Rail 8 mil från norr till söder i LA. Den gamla coola Union centralstationen har renoverats och stationshållplatserna längs linjerna är trevliga och tillgängliga. Nästa steg är nu att bygga ut bussnätet. LA skryter med att man redan har USA’s största stadsbussflotta som går på förnybart bränsle RNG/biogas.

Jag lånar David och Cecilias Tesla på besök i Bay Area. Den är en av de första som tillverkades och jag tycker inte de 16000 milen gnagt särskilt på bilen. Batterierna håller 90% av den ursprungliga kapaciteten, drivlinan och systemen är fortfarande ljudlösa. Tesla har gjort några kostnadsfria uppgraderingar på vissa delar. I en av de allt vanligare rondellerna där amerikaner blir osäkra på trafikreglerna kan det vara en fördel med den blixtrande accelerationen i elbilen för att undvika kollision. Annars är de ständiga stoppen i korsningar en viktig del av trafikkulturen men även en bidragande orsak till hög energiförbrukning och köer. En liter bensin kostar hälften av vad den gör i Sverige att jämföra med priset på en genomsnitts kWh elektricitet som är minst det dubbla i Kalifornien. Med den kraftiga utbyggnaden i staten av förnybar energi, som solpanelerna ovanpå Davids kontorstak blir det intressant att se om elpriset kommer att gå ner på sikt.

Vid ett tillfälle på nionde våningen bland skyskraporna i San Francisco föreläser jag om svensk design och det svenska sättet att arbeta med lösningar, inte minst kring hållbarhet. Något vi svenskar kan lära av kalifornier är generositeten med raka synpunkter och det självklara i att tipsa om sina kontakter. I några av vännernas kök uppstår alltid ett nytt möte eller någon ny diskussion och en kväll hamnar jag i långt samtal med Lauren och Phil om vår värld kan svänga mot en hållbar samhällskultur. Han är chef för Woods Hole Research Center, det världsledande klimatforskningsinstitutet och arbetade tidigare i Vita huset som rådgivare till förre presidenten. Men idag är han modstulen. Testar mitt initiativ att skapa snabbare agerande mot miljösäkra lösningar som jag kallar Action Garage där koncept skall prövas och förverkligas i högre fart, referens till På Vägen (2).

I Silicon Valley blir det flera fikastunder utomhus med mina utvecklarkompisar i den ovanligt varma vårvintern. Hit kommer många med förhoppningar om att lyckas och några gör det också. Det berättas om lekstugeliknande projekt som får galna summor i investering – det kallas dumb money – och teknikfantaster i start-ups som inte tänker på att grejerna skall användas av människor. Här finns på kaliforniskt vis självklart motsatsen där Apple är sinnebilden för hur man lyckas och tjänar pengar. Företaget har råd att utveckla ny teknik enbart för att undersöka om den fungerar utan att tänka på affären, förklarar en av medarbetarna. Förväntningarna att världen skall få en ny prylikon från Apple är höga. Under tiden håller Silicon Valley stilen när Elon skickar sin gamla Tesla långt ut i rymden.

Jag skall resa från SF till LA och kollar alternativen. Hyperloop-one är inte klar på länge, bygget av den konventionella snabbjärnvägen har problem med landägare och finansiering och dröjer länge till. Flyga och köra bil är inga alternativ. Överväger båt 3 dagar, tåg 12 timmar, sängplats på en nattbuss, bilsamåkning via en app. Med viss tvekan köper jag till slut en few-stop buss biljett för blygsamma 180 kr. Framme efter sju timmar konstaterar jag att resan är förvånansvärt bra.

Jo, jag åkte ju för att träffa en forskare på TSRC/ITS Berkeley. Han berättar att gång och cykling ökar. Bland annat visar resultat också att en bilpoolsbil ersätter 9 – 13 privatbilar, minskar utsläppen av CO2 och att kostnaden för mobilitet för hushållen går ner när poolen är alternativet. Familjer som tidigare inte haft tillgång till bil får nu möjlighet till det. En utveckling som för några år sedan kunde antas gå i motsatt riktning är istället att Uber och Lyft’s taxitjänster lett till en ökning av trafiken, preliminära siffror visar på 15-20 %. Sammanfattning av rapporterna: Innovative Mobility (3)

Efter mötet går jag via universitetet i Berkeley och tar sedan Bart till SF och promenerar vidare genom staden. På en gata passerar en av Scoots många röda pool-elmoppar, intill åker en biogasbuss följd av en BMW i3 och bredvid står en Recreation & Parks el-pickup parkerad. En vanlig ögonblicksbild från en kalifornisk gata 2018. Det är ett stort steg i hållbar riktning och för tio år sedan var det visioner. Den här dagen har jag gått över 1 mil och jag stannar vid en hållplatsbänk och sätter plåster på foten för att inte få värre skavsår. På 90-talet när vi på Volvo Cars var som mest progressiva uppfattades det (nästan) som seriöst när jag föreslog att vi skulle sälja egna sköna skor i bilhallarna. Det skulle stå VOLVO i snön på trottoarerna. Tycker du också att man tänker bra när man går?

(1) Nature Boy https://open.spotify.com/track/2WMyu5IYgxEuCd6xgFgJrl?si=31q2jVV4TpCdjBekZjNOww

(2) På Vägen https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6345320256705298432

(3) Innovative Mobility, TSRC http://innovativemobility.org/?page_id=2762