Mercedes-Benz planer laddbara personbilar samt vilka tio bilföretag sålde flest laddbara bilar 2017

skrivet av Magnus Karlström

Mercedes-Benz sammanfattat sina planer för laddbara personbilar

Mercedes-Benz har följande planer [1]. Det kanske inte är så mycket nytt, men det är sammanfattat:

  • De bygger centrum för elfordon och batterier på flera platser runt omkring i världen.
  • 2022, ska det för alla modeller som Mercedes-Benz producerar minst finnas en elektrifierad variant.
  • Företaget kommer 2022 ha mer än 50 elektrifierade fordonsvarianter.
  • Minst tio modeller kommer finnas som batterielbil (BEV). De kommer ha BEV i alla segment.
  • De nästa fem åren kommer investera fem miljarder EURO för få fram sin elektrifierade fordon samt de investerar också en miljard för sin utvecklingen av batteriproduktion.
  • De kommer ha fem batteriproduktionsanläggningar (Magnus: Observera att det är batteripack, inte cellproduktion) på tre kontinenter.
  • De startade produktionen av fortwo Coupé och  Cabriolet 2017 i Hambach.
  • EQC, deras BEV SUV, kommer tillverkas från och med 2019 i Bremen.
  • Ett kort tag efter kommer de börja tillverka EQC från sin produktionslinan i deras joint venture med BAIC.
  • De kommer också tillverka elektrifierade fordon i deras produktionsanläggningar i Rastatt, Sindelfingen och Tuscaloosa.

Pressmeddelande kom med följande uttalande:

“ Our electric vehicles will be built in six plants on three continents. We address every market segment: from the smart fortwo seater, to the large SUV.

The battery is the key component of e-mobility. As batteries are the heart of our electric vehicles we put a great emphasis on building them in our own factories. With our global battery network we are in an excellent position: As we are close to our vehicle plants we can ensure the optimal supply of production.  In case of a short-term high demand in another part of the world our battery factories are also well prepared for export.

The electric initiative of Mercedes-Benz Cars is right on track. Our global production network is ready for e-mobility. We are electrifying the future”.

[1] At a glance: Electric initiative at Mercedes-Benz Cars. Daimler Pressrelease 29 januari 2018. 
länk

De tio fordonsföretagen som sålde flest laddbara bilar 2017

EV Sales Spot har gjort en sammanställning vilka bilföretag som sålde flest laddbara bilar under 2017 [2].

  • Renault-Nissan Alliance (ca 119 000 fordon)
  • BYD Gruppen (ca 114 000)
  • BAIC Gruppen (ca 105 000)
  • Geely gruppen (ca 103 000) – Här ingår Volvo Cars
  • Tesla               (ca 103 000)
  • BMW gruppen   (ca 103 000)
  • VW gruppen      (ca 70 000)
  • SAIC gruppen    (ca 56 000)
  • GM gruppen       (ca 55 000)
  • Toyota           (ca 51 000)

Några kommentarer:

  • Kina är viktigast för försäljning – det förklarar att det är så många kinesiska märken.
  • GM säljer i princip enbart i Nordamerika och de missar därför Kina marknaden.
  • Toyotas försäljning är i princip bara en modell.
  • Mitsubishi ingår numera i Renault-Nissan
  • Volvo Cars ingår i den grupp som säljer fjärde mest i världen.
  • Jag har avrundat försäljningen till jämna tusental, så det finns en skillnad mellan Geely, Tesla och BMW, men den är liten.
  • BAIC är en grupp som har snabb tillväxt för sin försäljning.
  • VW-gruppen hade mindre försäljning än vad jag trodde.

Daimler-gruppen sålde ca 37 000 laddbara bilar. De är lite efter.

[2] 2017 Global Sales by OEM. EV Sales Spot. 29 januari 2018. länk