Åtminstone 90 miljarder USD i investeringar i eldrift

skrivet av Magnus Karlström

Ford satsar 11 miljarder USD på eldrivna fordon till 2022 [2]. De kommer ha 40 hybrid- och helelektriska modeller 2022 [2]. 16 är helelektriska och resten är laddhybrider [2]. Det sa styrelseordförande Bill Ford i söndags.

Innan har Ford nämnt att de ska satsa 4,5 miljarder USD på elfordon fram till 2020 [2]. De har ökat beloppet även om det är två år till.

För att ha råd med satsningen så har VD:n Jim Hackett lovat att skära i kostnaderna i bolaget med 14 miljarder USD, samt flytta satsningar på förbränningsmotorer och sedans till större bilar och eldrift [2].Sammanlagd satsning på åtminstone 90 miljarder USD från traditionella billtillverkare

Ford är inte ensamma att satsa större medel. Reuters har gjort en sammanställning av tyska, amerikanska och kinesiska biltillverkares satsning på eldrift.

De har tillsammans lovat att investera 90 miljarder USD [1].

Störst satsning gör VW-gruppen med 40 miljarder USD till 2030 [1].

Daimler satsar 11,7 miljarder USD [1].

Kinesiska billtillverkare har lovat att satsa 21 miljarder USD.

Reuters sammanställning inkluderar inte franska och japanska satsningar, så summan 90 miljarder representerar inte alla investeringar.

GM satsar också på flera modeller, men redovisar ej storleken på sin investering

General Motors ska ha 20 bilmodeller som är batterielektriska eller bränslecellsdrivna till 2023 .

GM har dock inte nämnt hur mycket de investerar i eldrift [10].

För att ha råd med elbilar behöver de försäljningen av förbränningsmotorbilar

GM sa i oktober 2017 att de kommer finansiera satsning på eldrift med deras stora vinster på försäljning av förbränningsmotorbilar i Kina och i USA [1].

Även VD:n för den stora amerikanska bilhandlaren AutoNation sa att bilföretagen i USA använder vinsterna från försäljningen av stora pick-uper i USA för att finansiera satsningen på eldrift [9].

Fords VD:n Jim Jim Hackett nämnde också att eldrift betalar sig inte själv i dagsläget för Ford [5]. Eldrift drivs i huvudsakligen av regleringar i Europa och i Kina enligt Hackett [5]. Hackett sa också nyligen att han ansåg det för tidigt att utse batteridrift som den långsiktiga vinnaren utan laddhybrider är också ett starkt alternativ [5].

VD:n för GM Mary Barra har dock lovat investerare att 2021 kommer GM börja tjäna pengar på att sälja elbilar [1].

Amerikanska biltillverkarna är oroliga för NAFTA avtalet samt om förhandlingarna om bränsleförbrukning i USA

Det är många politiska slut på gång i USA, som påverkar biltillverkarnas vinstnivåer.

En är att NAFTA avtalet håller på att omförhandlas. De amerikanska biltillverkarna är oroliga att det kommer öka kostnaderna i USA när de inte kan köpa lika enkelt mellan Kanada, USA och Mexico [10].

Den andra viktiga är att Trumps adminstration ska lägga fram ett nytt förslag för bränsleförbrukning den 30 mars. Obamas administration hade lagt ett förslag, som många bilföretag var emot. Det nya förslaget kommer med god sannolikhet inte ha lika hårda krav.

Kalifornien och en del andra delstater har dock möjlighet att ha egna hårdare krav. Det är förhandlingar mellan Kalifornien och Trumps adminstration att försöka komma till någon sorts överenskommelse. Många i bilindustrin vill gärna att det ska vara samma krav i hela USA.

Ford har varnat för lägre vinster i år
Ford kommer ha ett tuffare år 2018 än 2017 [3].

Stål, aluminium och andra material kommer öka i pris och det minskar vinsterna.

Ford blir också drabbade av sämre växelkurs [3].

De gjorde också förluster 2017 på sina satsningar på bildelning, självkörande fordon och andra mobilitetstjänster. 2018 kommer de redovisa sin omsättning och vinster för de områdena enskilt.

Egna kommentarer

90 miljarder USD är ganska mycket pengar i nya investeringar.

Siffran inkluderar inte alla bilföretag.

Det är lite underligt att satsningar på eldrift verka behöva vinster från stora förbränningsmotorbilar.

2021 tror GM att de kan börja tjäna pengar på att sälja elbilar. Det säger något. Ska försöka göra en analys av det uttalandet längre fram.

Det är nog en kontinuerlig debatt i många styrelserum och investerarmöten om när blir det vinst med eldrift?

Överflyttningen i utvecklingskostnader från motorer till eldrift är tidigare än större försäljningsnivåer för eldrift.

Referenser

[1] Global carmakers to invest at least $90 billion in electric vehicles. Reuters. 15 Januari 2018. länk

[2] Ford plans $11 billion investment, 40 electrified vehicles by 2022. Reuters. 14 januari 2018. länk

[3]  Ford stock falls after execs warn of weaker 2018 profits. Detroit Free Press. 17 januari 2018. länk

[4] Detroit Auto Show: Ford says it will spend $11 billion in electrification investment. Detroit Free Press. 14 januari 2018. länk

[5] Detroit auto show: Ford CEO Jim Hackett preaches mobility to World Congress. Detroit Free Press. 16 januari 2018. länk

[6] PSA to electrify global product lineup by 2025. Automotive News. 17 januari 2018. länk

[7] GM faces similar challenges in U.S., China with EVs. Automotive News. 17 januari 2018. länk

[8] Renault-Nissan claims biggest global automaker title despite VW’s record sales. Automotive News. 18 januari 2018. 
länk

[9] Auto industry has historic opportunity, AutoNation CEO says. Automotive News.18 januari 2018. länk

[10] Automakers put on a show in Detroit as policy storms loom in D.C.. Automotive News. 17 januari 2018. länk

[11] GM expects 2018 profit in line with 2017; AV investment increased. Automotive News. 16 januari 2018. länk

[12] GM Outlines All-Electric Path to Zero Emissions. GM. Pressrelease 2 oktober 2017. länk