Teslas dragbilsparty

skrivet av Magnus Karlström

Skönt att få gå upp kl 5 och kolla Musk via web.

Lite försenat. Dataspelsmusik. Sändning börjar till fransk musik som hyllning till Tesla lastbilschef Jerome Guillen, som först hyllar alla närvarande.

Två fordon rullar in till rock. En stor dragbil och en svart pick-up. Båda ser ut som Stormtroopermasker i fronten, dvs bra.

Elon vandrar ut i skinnjacka. Han ser som alltid lite besvärad ut, men också nöjd.

Sen börjar han med prestanda.

0-60 mph (98 km/h) på 6 sek (enbart lastbil)

0-60 mph (98 km/h) på 20 sek (fulllastad så tungt det går på amerikanska vägar, 36 ton)

Informationen visas med en tecknad film där diesellastbilen knappt rör sig under tiden Teslas bil kommer upp till full hastighet.

Super aerodynamik. Absolut.

Räckvidd. Upp till 500 miles (800 km)

Ska också klara 65 Mph i 5% graders lutning.

Men laddning då?Jo, Tesla ska bygga Megachargers. 400 miles laddning på 30 minuter. Helt OK. Diesel tankar ofta 15 minuter.

Elon förespråkar destinationsladdning dvs ladda när bilen ändå lastar av.

Samt han vill att Megachargers ska gå på solsken dvs solceller och batteripack (powerpacks). Tesla kan garantera elpriset från dessa Megachargers. Priset 7 cents/kWh nämns.

Men håller bilen. Jo, vi garanterar 1 000 000 miles. Många saker är bättre. Mycket mindre kostnader för bromsar, mindre transmissionsproblem.

Det finns fyra oberoende elmaskinsystem. Musk säger om två går sönder så har dragbilen ungefär samma prestanda som en diesellastbil och kommer rulla ändå.

Förarhytten är mer Model 3 än en vanlig lastbilshytt. Musk klagar på hur en normal hytt ser ut. Enligt Musk är känslan så bra att till och med han som inte kan köra en dragbil kan köra den här. Det är touchscreen som gäller. Musk kommer inte sälja massa add-ons i hytten. Allt ingår och det är bra från början. Det går ej att sova i hytten.

Musk klagar på hur dåliga informationssystem är i vanliga lastbilar. Tesla kommer vara bättre.

Mycket autopilot funktioner.

Men kostnader då. Jo, livscykelkostnaden kommer vara 20% bättre än för en diesel. Musk visar ett räkneexempel då deras lastbil kostar 1,26 USD/mile och en jämförelsebar diesel dragbilbil kostar 1,51 USD/mile.

Samt om Tesla lastbil kör i konvoj kan kostnaden bli ännu lägre. Musk säger att kostnaden blir då ungefär som för järnväg.

Produktionen startar 2019 och det går att lägga reservation nu. Det kostar 5 000 USD.

När eventet är över fortsätter sändningen. Ur lastbilen kommer den nya Tesla Roadster. 1000 km elräckvidd samt 0-100 på 1,9 sekunder. Möjlig att köpa 2020. Musiken till Roadstern är Sabotage från Beastie Boys, som kanske mest slog igenom med låten (You Gotta) Fight For Your Right (To Party).

Musk bjöd precis på Fredagsparty. Jösses!

Vet att jag borde vara kritisk och analyserande, men det får bli nästa vecka.  

Referenser

[1] This is Tesla’s big new all-electric truck – the Tesla Semi. Tech Cruch. 
länk

[2] Tesla’s new semi truck has a 500 mile range. CNBC. 
länk

[3] Here Are Eight Things to Watch For in Tesla’s Big Rig Reveal. Bloomberg. länk

[4] Tesla’s New Semi Already Has Some Rivals. Bloomberg. länk

[5] Elon Musk: The Architect of Tomorrow- Rolling Stones. länk

[6] Tesla unveils electric big-rig truck, sporty Roadster. Reuters. länk