Matchen blev uppskjuten men uppsnacket fortsätter

skrivet av Martin Borgqvist

Sedan i somras har det spekulerats om datumet för Lanseringen, dvs.Teslas visning av sin eldrivna lastbil. För ett tag sen fick vi ett datum i slutet på september, men detta har blivit framflyttat då Tesla enligt Elon Musk på twitter behöver prioritera Model 3 samt öka batteriproduktionen för Puerto Rico och andra områden som drabbats (av orkanerna som ödelagt stora områden, min anm.). Nytt datum är nu 16 november [4]. Det finns många frågor som det spekuleras i inför lanseringen. Våra källor i detta nyhetsbrev är analytiker från Deutsche Bank (DB) och Morgan Stanley (MS) [2], vilka citeras i ett par teknikbloggar. Även Reuters [1] bidrar med pusselbitar i försnacket om vad vi kan förvänta oss av Tesla.

Tesla visar en prototyp av ellastbil den 16 november

För det första, det som Tesla själva meddelat specifikt om denna lansering är följande via Elon Musks twitter: Det är en prototyp av en eldriven semi-truck, dvs. en tung lastbil, som kommer att visas och dess specifikationer är bättre än något han sett tidigare [7]. Det handlar alltså inte om en produktionsklar bil.

Tesla har inte kommunicerat några bilder på sin Semi Truck, men det finns de som hävdar att de lyckats fotografera den, se [5] för en bild på något som kan vara Semi Truck.

Vad är det för typ av fordon?

Elon Musk kallar fordonet för Semi vilket borde stå för Semi-truck, dvs. en dragbil. Deutsche Bank och Morgan Stanley säger att det är en Class 8 truck [2] som det heter i USA, vilket är en tung lastbil med en totalvikt större än ca 15 000 kg.

När kommer den att börja säljas?

MS tror att fordonet kommer att börja säljas 2020, men att Tesla kommer att ta emot beställningar mot en återbetalningsbar deposition på 5000 USD direkt efter lanseringen i november [2].

Vad kommer den att kosta?

Här tror analytiker lite olika. DB tror 200 000 – 240 000 USD och Tesla kan ta ca 6 % av Class 8 – marknaden i USA [2]. MS tror att själva fordonet kommer att kosta 100 000 USD och att batterierna kommer att leasas separat [2].

Hur lång räckvidd kommer den att ha?

Det spekuleras i att räckvidden kommer att vara 200-300 miles (322 – 483 km) och att Tesla kommer att behöva en plan för att klara en typisk långtradarräckvidd på 600 – 700 miles, dvs. mer än en dubblering. Samtidigt så kör 20 % av Class 8 fordonen mindre än 200 miles per dag och det finns många användarfall som fungerar med laddning eller batteribyte [2].

Kommer den att vara självkörande?

Ja enligt både DB och MS [2]. MS tror den kommer att vara självkörande, dock framgår det inte i vilken grad, och detta kan innebära att den blir 70 % billigare i drift jämfört med en vanlig lastbil, något oklart hur. Även om man kan ersätta en förare så behövs det ändå personer som hanterar lasten vi destination.

Det finns indikationer på att lastbilen kommer att kunna köra själv i platooning, där ett antal fordon följer en ledarbil. Detta baseras på e-post mellan Tesla och Nevada Department of Motor Vehicles som Reuters tagit del av, och där Tesla vill genomföra tester i Nevada [1].

Kommer den att slå som produkt?

MS säger så här:

“We believe Tesla’s reveal of its autonomous, electric Class 8 semi-truck this month could be the biggest catalyst in trucking in decades and potentially set off separation between the technology leaders and the laggards among carriers, shippers, truck [manufacturers] and suppliers,” [2], [3].

Enligt DB så kommer eldrivna lastbilar att ta en större marknadsandel än vad de flesta förväntar sig. I mitten av 2020-talet kan 10 % av Class 8 lastbilarna i USA vara helt eldrivna. Detta baseras på en analys av driftkostnader, vikt, räckvidd och användarfall för lastbilar. Tesla kan dra fördelar av sin existerande produktion och kunnande inom elfordon säger DB [2].

Vad händer sen?

Elon Musk har själv skrivit i sin Master plan part deux [6] om sin plan för framtiden. Där står det att Tesla kommer att släppa ett fordon för kollektivtrafik, jag tror att detta kommer att kommuniceras 2018. Det blir nog ett fordon som är förarlöst och mindre än en vanlig stadsbuss. Vidare så kommer Teslas bilar i framtiden kunna hyras ut av ägare när denna inte använder den, enligt Musks Master Plan.

Egna kommentarer

Ovan är utsagor av analytiker på Deutsche Bank och Morgan Stanley, men vad säger då analytikerna på OmEV?

Jag tror så här:

Teslas Semi truck kommer för det första självklart att kunna snabbladda i befintliga superchargers. Detta kommer att användas av fordon i olika applikationer för distribution. Dessutom tror jag att fordonet i långtradarapplikation kommer att kunna byta batterier i särskilda stationer där föraren kan ta rast. Jag tror på det Reuters skriver om platooning. Lastbilen kommer att kunna köra i kolonn med tre lastbilar, där endast den första bilen har en förare. Varför batteribyte? Jo därför att Tesla är en batteritillverkare och tillverkare av solceller. Jag ser framför mig stationer på strategiska platser längs viktiga vägar där lager av Teslas batteripack laddas med Teslas solceller, samt balanserar elnätet, i väntan på en lastbil med räckviddsbehov. När lastbilarna i kolonnen stannar för batteribyte kan föraren ta rast medan fordonen själva kör in i bytesstationen.

Detta är mitt sista nyhetsbrev som redaktionsmedlem i OmEV. I november kommer jag att anta nya utmaningar inom energisektorn. Jag vill passa på att tacka för mig, det har varit väldigt intressant och rolig att få vara med och skriva dessa nyhetsbrev. Själv började jag läsa nyhetsbrevet 2006 när jag exjobbade på AB Volvo. Sen dess har jag haft glädjen att få jobba med och följa utvecklingen inom elektromobilitet på olika sätt i ca 10 år. Det har hänt mycket under denna period. Elbilar har gått från ”ingen riktig bil” till ”den bästa bil som någonsin testats”. Från något som inte går att få tag på till något man ser varje dag. Eldrivna kommersiella fordon har gått från ”batterierna blir för tunga” till ”det är den bästa lösningen för vissa applikationer”. Jag hoppas att de kommande tio åren blir minst lika händelserika.

Tack alla som har läst och alla som har kommenterat.

Vänliga hälsningar,

Martin

Källor

[1] Exclusive: Tesla developing self-driving tech for semi-truck, wants to test in Nevada. Reuters. 9 Augusti, 2017. Länk.

[2] Why Wall Street Thinks Tesla’s Electric Truck Makes Sense. Trucks.com. 7 September, 2017. Länk.

[3] Tesla Semi could be ‘the biggest catalyst in trucking in decades’ and 70% cheaper to operate, says analyst. Electrek. 6 September, 2017. Länk.

[4] Teslas hemsida. 13 Oktober, 2017. Länk

[5] Image of Tesla’s electric semi truck surfaces. The Verge. 3 Oktober, 2017. Länk

[6] Master Plan, Part Deux. Elon Musk. Teslas hemida. 20 Juli, 2016. Länk.

[7] Tesla confirms having completed electric semi truck prototype, Musk says specs are better than expected. Electrec. 7 Oktober, 2017. Länk.