GM:s och Fords strategier

skrivet av Magnus Karlström 

De två stora i USA har berättat.

General Motors vision och planer för hur många BEV modeller

GM har visionen “Zero Crashes, Zero Emissions, Zero Congestion” [5]. 

Den 2 oktober blev tydligare vad de ska göra inom eldrift.

  • Inom 18 månader ska de introducera två helelektriska fordonsmodeller.
  • Innan 2023 ska de totalt introducerat 20 helelektriska modeller.
  • Introducera en konceptbränslecellsfordon som heter SURUS — the Silent Utility Rover Universal Superstructure, som har fyrhjulsdrift och två elmaskiner. Fordonet kan användas som t ex ambulans eller leveransfordon.

GM säger “General Motors believes in an all-electric future”

“General Motors believes in an all-electric future,” sa Mark Reuss, General Motors executive vice president of Product Development, Purchasing and Supply Chain.

Han förtydligade  “Although that future won’t happen overnight, GM is committed to driving increased usage and acceptance of electric vehicles through no-compromise solutions that meet our customers’ needs.” 

Reuss sa också att ”Because General Motors believes the future is all electric, these aren’t just words in a war of press releases. We are far along in our plan to lead the way to that future world.”

Mary Barra var nyligen i Kina och var tveksam till att de borde förbjuda bensin och dieselbilar [7].

Reuss sa också att det inte har något specifikt år när GM ska sluta sälja diesel och bensinbilar [6].

GM har tvådelad strategi för noll emissioner – både batterier och bränsleceller 

“Given customers’ various needs, getting to a zero emissions future will require more than just battery electric technology. It will require a two-pronged approach to electrification — battery electric and hydrogen fuel cell electric depending on the unique requirements. [2]” 

Ford nya strategi – större vinstmarginal

Ford vill nå 8% vinstmarginal från deras nuvarande läge på 6,7%. De har lagt ett helt paket av åtgärder [3,8].

Ford vill:

  • minska antal modeller,
  • snabba och förenkla utvecklingsprocessen,
  • satsa på mer smart mobility,
  • ha ett kostnadsreduktionsprogram,
  • och mer satsning på SUV och pick-ups.

Inom elektrifiering ska de introducera 13 nya modeller med eldrivlina de närmsta fem år. De ska också introducera en billig familj av lågkostnads helelektriska personbilar tillsammans med Zoyte i Kina.

Ford kommer också flytta över medel från utveckling av förbränningsmotorbilar till utvecklingen av eldrivlinor.

I presentationen [3, bild 38 av 57] som Ford visade sin investerare tror de på att till 2030 kommer den globala försäljningen för alla personbilar vara: 

  • 33% förbränningsmotorbilar
  • 33% HEV – hybrider
  • 33% laddbara bilar 

BEV har fördelar i tillverkningen av fordonet enligt Ford

En intressant del var att de hade en bild där de visar att tillverkningen av batteribilar (BEV) har fördelar i jämförelse med förbränningsmotorbilar.

BEV tillverkningen:

  • behöver 50% mindre yta,
  • behöver 50% mindre investering i tillverkning,
  • behöver 30% mindre tillverkningstimmar per enhet,
  • Mer flexibel tillverkning för anpassning till tillverkning.

Egna kommentarer

Ford siffror kring fördelar vid tillverkning av batterielbilar var nya för mig. Jag har hört att det finns fördelar, men jag har inte sett något försök till kvantifiering innan.  Jag undrar vad de fördelarna ger för konsekvens på slutkostnad för en batteribil vs bensinbil? 

En del av GM:s satsning på antal modeller beror nog delvis på Kina är så viktigt.

GM:s helelektrisk framtid innehåller både bränsleceller och batterier.

GM har inget mål för tidpunkt för sin helelektriska framtid. Toyota har ju som jämförelse ett mål med 90% reduktion av alla deras bilar till 2050.

Ford är lite mer förtjusta i HEV i jämförelse med GM.   

Referenser

[1] GM Outlines All-Electric Path to Zero Emissions. General Motors. 2 okt 2017. länk

[2] GM promises more electric vehicles, paid for by SUVs. Reuters. 2 okt 2017. länk

[3] CEO Strategic Update Ford Motor Company | October 3, 2017. länk

[4] Ford’s Future: Evolving To Become Most Trusted Mobility Company, Designing Smart Vehicles For A Smart World. länk

[5] Zero Crashes, Zero Emissions, Zero Congestion. Mary Barra. länk

[6] General Motors to switch to electric vehicles as gas vehicles die a slow death. USA Today. 2 okt 2017. länk

[7] G.M. Chief, in China, Challenges Planned Bans of Gasoline Cars. 15 sep 2017. länk

[8] Ford outlines strategic plan to investors; connected, smart vehicles and services, EVs and financial fitness. Green Car Congress. 4 okt.  länk