Fordonsföretagens nya mål för fordon med eldrivlina – del 1

skrivet av Magnus Karlström

Flera fordonsföretag har satt nya mål för antal modeller med eldrivlina. Men hur många gör de av varje bilmodell och vad får det för konsekvens för global försäljning? Jag tänkte skriva två nyhetsbrev om frågan. Idag får ni en genomgång av vad de sagt.

Fordonföretagens nya mål

Ni får dem i cirka storleksordning (i andel sålda fordon) per fordonskoncern. Numera är nog Nissan-Renault världens största bilföretag [1].

Nissan-Renault-Mitsubishi (Prognos 10,5 miljoner fordon 2017)

Deras nya strategi Alliance 2022 blev presenterad 15 september [2,3].

Alliansen har redan flera modeller av batterielfordon samt laddhybrider. De har också kumulativt sålt flest laddbara bilar av alla koncerner. 

Men de ska satsa mer:

  • 12 nya batterielbilmodeller fram till 2022.
  • Ha längre elräckvidd än 600 km (körcykel NEDC).
  • I C/D segmentet använda Mitsubishis laddhybridlösning.

VW-gruppen (Prognos 10,3 miljoner fordon 2017)
VD:n Matthias Müller presenterade elektrifieringsinitiativet “Roadmap E” den 11 september [4,5]. Den har målen:

  • “Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader.”
  • Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

De skriver också “Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.”

Min tolkning är att det inte är ett mål utan en uppskattning.

De skriver också att de behöver 150 GWh batterier för sina eldrivna fordon 2025 [4,5].

Toyota (Prognos 10,3 miljoner 2017)

Toyota har målet “New Vehicle Zero CO₂ Challenge” som innebär att de ska reducera fordons CO₂-utsläpp med 90 procent till 2050 i jämförelse med 2010 [7].

Ordförande Akio Toyoda sa igår att “Toyota will continue to focus on powertrains that focus on hybrid technology, including fuel cell vehicles, plug-in hybrids and — although we were a bit late to the game — EVs” [9].

Takeshi Uchiyamada sa nyligen att ”But as laws and regulations (that encourage the development of electric vehicles) come into effect in places like China and the U.S., car makers will have no choice but to roll out electric vehicles or risk going out of business,” he said. ”Toyota is no exception, but we’re skeptical there would be a rapid shift to pure electric vehicles, given questions over user convenience. [8]”

Mercedes-Benz Cars

Den 11 september hade Mercedes-Benz Cars Capital Market Day. Ni kan lyssna på alla presentationer här. 

VD:n Dieter Zetsche sa om elbilar (23:34 pratar han om elbilar):

  • 2022 kommer Mercedes ha en elektrifierad version av varje modell de säljer. Alla kommer inte vara batterielektriska. De kommer ha minst 40 batteri eller hybridmodeller som de säljer då.
  • SMART kommer från och med 2020 vara elektrifierad.
  • 2025 kan batterielbilar nå kostnadsneutralitet i jämförelse med förbränningsmotorbilar. 

Dieter Zetsche sa också att eftersom elbilar ger mindre vinstmarginal per såld bil måste Mercedes satsa på ett sparprogram för att behålla vinstmarginal för hela företaget [10].

Chefen för forskning och utvecklingen Ola Källenius berättade också att Mercedes tror på att 25% av deras försäljning kommer vara batterielektriska 2025 (länk, bild 12 av 21). De övriga bilarna kommer ha förbränningsmotorer, men också någon sorts elektrifiering.

BMW

BMW kommer ha 25 elektrifierade modeller 2025 varav 12 kommer vara batterielektriska enligt VD:n Harald Krueger [11].

De batterielektriska bilarna kommer ha en räckvidd på 700 km [11].

Jaguar

Jaguar har gjort som Volvo Cars. De har sagt att de enbart ska släppa batterielektriska och hybrider från och med 2020 [12].

Volvo Cars har dock sagt att de börjar 2019.

Mazda har också samma strategi från och med 2030 [13].

Imorgon ska jag analysera konsekvenser av de nya målen.

Referenser

[1] Nissan-Renault Officially World’s Largest Automaker At Halftime. Forbes 29 Juli 2017. länk

[2] Renault-Nissan-Mitsubishi to launch 12 zero-emission vehicles and a robo-taxi by 2022, chief says. CNBC. 15 september. länk

[3] Alliance 2022: new plan targets annual synergies of €10 billion and forecasts unit sales of 14 million & combined revenues of $240 billion. Nissan. Pressrelease. 15 september. 
länk
[4] Matthias Müller Chief Executive Officer of the Volkswagen Group KeynoteVolkswagen Group Media Night IAA Frankfurt, 11 September 11 2017. länk

[5] Volkswagen-koncernen lanserar ”Roadmap E” – fordonsindustrins mest omfattande satsning på eldrift. 12 sep 2017. länk

[6] Factbox – Automakers get serious about electric cars. 12 sep 2017. Reuters. länk

[7] New Vehicle Zero CO₂ Emissions Challenge. Toyota. länk

[8] Toyota chairman: Battery technology must evolve before widespread electric vehicle adoption. CNBC. 5 sep 2017. länk

[9] Toyota president says will continue to make variety of vehicle types. Reuters. 10 sep 2017. länk

[10] Electric cars only half as profitable at first: Daimler. CNBC. 11 sep 2017. länk

[11] BMW gears up to mass produce electric cars by 2020. Reuters. 7 sep 2017. länk

[12] BMW Group Press Conference, International Motor Show IAA 2017. 12 sep. länk

[13] Jaguar Land Rover to make only electric or hybrid cars from 2020. The Guardian. länk

[14] Mazda to make all models hybrid, electric by early 2030s: Kyodo. Reuters. 15 september. länk