Analys av nya Nissan

skrivet av Magnus Karlström

Nissan berättade följande intressanta detaljer om nya Nissan LEAF [1]:

  • målet är att sälja 90 000 LEAF per år [4].
  • de börjar med att sälja en 40 kWh modell (oktober i Japan, januari i USA, Europa, Kanada). Dvs den kommer ha längre räckvidd än gamla LEAF.
  • de anser att 40 kWh ger den bästa balansen mellan räckvidd och pris. 80% av deras kunder kommer vara nöjda med den räckvidden [9]. De vill positionera LEAF som mest nytta per köp [9].
  • 40 kWh batteriet kommer från Automotive Energy Supply.
  • det nya batteriet har 67% mer energidensitet i jämförelse med batteriet som satt i LEAF 2010.
  • modellåret 2019 kommer 60 kWh batteri version av LEAF.
  • nya LEAF har 38% mer toppeffekt.
  • de har gjort bilen snyggare.
  • den har mer bagageutrymme.

Om ni vill se hur Nissan positionerar bilen, se reklamfilmen här (2 min).

E-pedal funktionen – kör bilen utan att använda bromsen

Nya LEAF har också funktionen e-pedal, som innebär att föraren i princip inte behöver använda bromspedalen. När föraren släpper gaspedalen så bromsar bilen. Nissan påstår att i 90% av körfallen behöver föraren inte använda bromspedalen för att stanna bilen [1].

Nissan har också inkluderat körstödfunktionerna ProPILOT Assist och ProPILOT Park
Nya LEAF har självkörande funktioner. Bilen innehåller bl a funktionen ProPILOT PARK, som är att bilen kan parkera själv.

ProPILOT Assist är en teknologi för att stödja föraren att köra i en fil. Om aktiverad så kontrollerar den avståndet till bilen framför. Den kan också hjälpa föraren att ha bilen i mitten av filen.

I de intervjuer jag har läst om nya LEAF lägger Nissan mycket energi på att prata om att LEAF har de här funktionerna. De är antagligen en säljfördel i jämförelse med många elbilskonkurrenter just nu.

LEAF blir producerad i Japa, USA och England
Anläggningarna i Oppama (Japan), Smyrna (USA) and Sunderland (England) producerar nya LEAF.

Batteripack blir också producerade på alla de tre platserna [10].

Om ni vill se en film som visar produktionen av LEAF, se här (ca 10 min).

Nissan har valt priset ca 31 000 USD för den billigaste varianten i USA

I USA kostar den billigaste varianten LEAF S 29 600 USD utan subventioner, men sen tillkommer leveranskostnaden dvs priset slutar på ca 31 000 USD [2].

De flesta konsumenterna köper nog de dyrare versionerna SV eller SL, som kostar ca 37 495 USD [2].

De som köper LEAF i USA får också den statliga subventionen på 7500 USD, samt lokala stöd [2].

Nissan har sålt ca 113 000 LEAF i USA [3]. De statliga subventionerna i USA är gjord så att när en tillverkare har sålt 200 000 laddbara personbilar, så börjar subventionerna minska per kvartal. Efter 6 kvartal får köparna av just det bilmärket inga statliga subventioner längre.

Analys av målet 90 000 LEAF per år

Nissan hade fram till början av september sålt 283 000 LEAF sen 2010 [3]. Det är därför den mest sålda laddbara modellen i världen.

2016 blev ca 50 000 LEAF sålda globalt.

Det innebär att de siktar på ca en fördubbling. Det låter rimligt med priset, samt en växande marknad.

Men det finns ju konkurrenter.

Nissan LEAF vs Bolt, Model 3, Hyundai Ioniq Electric och Volkswagen e-Golf

Nissan försöker positionera nya Nissan LEAF som en billigare variant än Model 3 och Chevy Bolt.

Men 40 kWh LEAF har sämre prestanda är Model 3. Den har kortare räckvidd (ca 240 km, körcykel EPA) och sämre acceleration.

Motortrend gjort en bra tabell som jämför de tre modellerna i relation till teknisk prestanda.

LEAF har en fördel i jämförelse med Bolt. Den har självkörande egenskaper.

En mer relevant jämförelse för LEAF kanske är modellerna Hyundai Ioniq Electric och Volkswagen e-Golf. Då har LEAF längre räckvidd och säljs i fler delstater i USA.

LEAF med 60 kWh är nog den modellen som ska jämföras med Model 3 och Bolt. Vi får vänta och se vilka specifikationer den har.

Egna kommentarer

Är 40 kWh den optimala storleken på batteri för tillräcklig körsträcka per investerad krona? Det låter lite tveksamt. Jag tror mer att det har att göra med vilket utrymme Nissan hade tillgängligt samt att de var tvungna att köpa batterierna från Automotive Energy Supply.

Det är dock så att Nissan har mycket data från sina 280 000 ägare av LEAF för att svara på vad är en tillräcklig körsträcka.

Antagligen köper de 60 kWh från LG Chem. Det kommer nog göra det möjligt för dem att förbättra laddningsprestanda också.

Det är tuffare konkurrens numera än när LEAF kom 2011 till USA.

Referenser

[1]  Overview: 2018 Nissan LEAF. 5 sep 2017. Nissan Pressrelease. länk

[2] 2018 Nissan Leaf first drive: better without branching out. The Verge. 12 sep2017. länk

[3] The new Nissan Leaf: heritage and affordability to help more than range wars. Automotive World. 6 sep 2017. länk (subscription)

[4] Nissan targets new Leaf global sales of more than 90,000 a year. Reuters. 6 sep2017. länk

[5] BRIEF-Nissan CEO says new Leaf will become a major part of its portfolio. Reuters. 6 sep. länk

[6] Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses. Nissan Europe. 6 sep 2017. länk

[7] 2018 Nissan Leaf represents an evolution, not revolution. Push EVs. 7 sep. länk

[8] Nissan’s Leaf Is Not Going After Tesla; It Wants All Compact Car Buyers. Forbes. 8 sep 2017. länk

[9] Nissan positions Leaf as affordable EV choice. Automotive News. 11 sep 2017. länk

[10] Production of new Nissan LEAF to begin in US and UK. Automotive World. 7 sep2017. 
länk

[11] World Top 20 December 2016 (Updated). EV sales spot. januari 2017. länk