Notiser om laddbara lastbilar

skrivet av Magnus Karlström

FREVUE:s två webinars om laddbara lastbilar
EU-projektet FREVUE sänder två webinars nästa vecka.

Den första är om miljökonsekvenser av laddbara lastbilar i städer. London Imperial College har gjort analysen. Sändningen är den 4 september 11-12.

Den andra är om kostnader av att äga laddbara lastbilar i städer. Nederländska TNO har räknat. Sändningen är den 5 september 15-16.

Registrering här.

332 000 tunga och medeltunga lastbilar med eldrivlina per år 2026
Försäljningen av medeltunga och tunga lastbilar med eldrivlina var 31 000 2016. Försäljningen ökar till 332 000 för året 2026 enligt Navigants prognos [1]. Navigant är ett konsultbolag.

I begreppet eldrivlina ingår drift med batterier, laddhybrider, fullhybrider samt drift med bränsleceller.

332 000 är ca 5% av marknaden för medeltunga och tunga lastbilar.

Lastbilar med eldrivlina används för sopbilar och distributionslastbilar först. Erfarenheter från stadsbussar med eldrivlina blir överförda till lastbilar för städer. 

Förarlös elektrisk lastbil från Sverige
Företaget Einride visade upp Einride T-Pod på Almedalen 2017.

Einride T-Pod är ett batteridrivet och förarlöst transportfordon. Fordonet är sju meter långt. Driftvikten är 20 ton och räckvidd med el är ca 200 km.

Först steget är att köra gods mellan Göteborg och Helsingborg. Målet är ha 200 T-pods på den sträckan 2020 [2].

Teslas semi-trailer för regional distribution?
Tesla satsar först på en lastbil för regional distribution enligt Reuters [4].  Räckvidd med el blir ca 320-480 km.

En VD för ett transportföretag som har träffat Tesla står för uppgiften [4]. Tesla har valt att inte kommentera [4].

Tesla ska visa upp en prototyp i september.

Elon Musk har sagt att lastbilen ska bli massproducerad om ca 18-24 månader [5].

Chanje från Kalifornien gör eldrivna lastbilar för stadsmiljö
Chanje bygger först en lätt lastbil, men planerar även att bygga tyngre fordon [6]. Den lätta lastbilen är tänkt för “sista milen”. Försäljningen börjar i år  [8].

Hong-Kong baserade FDG Electric Vehicles med partners har investerat en miljard USD i Chanje [7]. Chanje har sitt ursprung från Smith Electric Vehicles, som började sälja spårvagnar 1920. De gjorde senar andra typer av elfordon och gick i konkurs.

Cummins visade upp en prototyp av en batteridriven dragbil
Prototypen heter AEOS. Den har ett batteri på 140 kWh och är gjord för regional distribution. Det tar en timme att ladda fullt med en 140 kW laddare, men Cummins planerar att få ner laddningstiden till 20 minuter [11-14].

De ska börja sälja AEOS 2019.

TM4 fått en order på 500 eldrivlinor från Workforce
TM4 är från Kanada och är ägda av Hydro-Québec. TM4 gör eldrivlinor.

Workforce är ett amerikanskt företag som gör fordon. Eldrivlinorna ska bli använda i lätta lastbilar. UPS och FedEx Express är kunder.

Egna kommentarer
Blir alltid nyfiken när någon investerar 1 miljard USD.

Många kommer lyssna på Musk i september. Själv är jag mest nyfiken på Teslas val av laddning.

Ska försöka lyssna på FREVUE nästa vecka.

Det sker också ganska mycket om bränsleceller och lastbilar. Återkommer om det.

Det kommer ganska mycket nyheter från Nederländerna om ellastbilar. Ska försöka gräva lite om varför.

Källor

[1]  Global Annual Sales of Electric Trucks are Expected to Reach 332,000 by 2026. Navigant. 2016. länk

[2] Einride T-Pod – förarlös elektrisk lastbil från Sverige. Teknikens Värld. 7 juli. länk

[3] Einride’s T-Pod self-driving transport EV gets a full-scale prototype. Tech Crunch 4 juli 2017. länk

[4] Exclusive: Tesla’s ‘long-haul’ electric truck aims for 200 to 300 miles on a charge. Reuters. 24 augusti 2017. länk

[5] Tesla Semi to reach ‘scale production’ in ’18 to 24 months’ and will be unveiled with something unannounced, says Elon Musk. Electrek. 7 juli 2017. länk

[6] New electric truck company Chanje emerges from stealth; first model out this year. 10 augusti 2017. Green Car Congress. länk

[7] Electric truck to debut this year amid boom in EV investments. CNBC. 10 augusti 2017. länk

[8] Introducing Chanje, A New Company Bringing Electric Mobility and Energy Solutions at Scale to the “Last Mile” Transportation Market. Chanje 10 augusti 2017. länk

[10] A new all-electric delivery truck is on the way, and it’s not from Tesla. La Times. 10 augusti 2017. länk

[11] CLEAN-DIESEL, NEAR-ZERO NATURAL GAS AND ELECTRIC POWER SOLUTIONS: WHAT DO THESE THINGS HAVE IN COMMON? THEY’RE THE LATEST IN A SERIES OF NEXT-GENERATION, ENERGY-DIVERSE PRODUCTS AND TECHNOLOGY SOLUTIONS BEING DEVELOPED BY CUMMINS. 29 augusti. Cummins. länk

[12] 5 Cool Things About Our Electric Powertrain Concept Truck. Cummins. 29 augusti. 
länk

[13] Cummins Positioned for Growth and Leadership in New and Emerging Tech. 29 augusti. Cummins pressrelase. länk

[14] Cummins Beats Tesla To The Punch, Unveiling Heavy Duty Electric Truck. Forbes. 29 augusti 2017. 
länk

[15] TM4 receives follow-on order from Workhorse for more than 500 SUMO powertrain systems. TM4 Pressrelease. 22 augusti 2017. länk