En miljon laddbara bilar fanns i slutet av 2015. Två miljoner blev det januari 2017 [1,2].
Nyregistrering globalt 2016 var 770 000 [1].
Den procentuella ökningen 2014, 2015 och 2016 var ca 60%, 70% och 40% [2].
Ett halvår av 2017 har varit. Dagens utskick är summering av trender för nyregistrering än så länge.
Global nyregistrering de första sex månaderna
Första halvåret 2017 blev 450 000 laddbara bilar nyregistrerade [3].
2016 var det 310 000 [3]. Det är en ökning med ca 45 procent.
2017 verkar bli första året med en miljon nyregistrerade laddbara bilar samt den globala marknadsandelen blir mer än 1%. Uppskattningar av nyregistreringen av personbilar blir ca 77-80 miljoner [4] samt ca 93,5 miljoner om alla lätta fordon inkluderas [5].
De tio största biltillverkarna av laddbara bilar [6]
Plats Företag Nyreg. första halvåret
1. Tesla 36 000
2. BMW 33 000
3. BAIC 25 000
4. Nissan 24 000
5. BYD 24 000
6. Toyota 21 000
7. Chevrolet 18 000
8. Renault 15 000
9. Zhidou 14 000
10. Volkswagen 13 000
De står tillsammans för ca hälften av försäljningen.
De tio laddbara bilmodellerna med störst försäljning [6]
Värdena är för de första fem månaderna [6].
1 Nissan Leaf 22 000
2 Toyota Prius Prime / PHV 21 000
3 Tesla Model S 19 000
4 Tesla Model X 17 000
5 BAIC EC180 15 000
6 Zhidou D2 EV 14 000
7 Renault Zoe 13 000
8 BMW i3 12 000
9 Chevrolet Volt 11 000
10 Mitsubishi Outlander PHEV 11 000
Nyregistrering i Kina ökade med 42% första halvår 2017 i jämförelse med första halvåret 2016
181 000 laddbara personbilar blev registrerade första halvåret i Kina.
82 procent var batterielbilar [7].
Den kinesiska marknaden hade en väldigt svag januari försäljning, men mycket tyder på nyregistreringen blir ca 500 000 under hela året [7].
29 procent av de laddbara bilar har varit (A) miniklass och 21 procent var B-klass [7].
USA ökade med ca 37% första halvår 2017 i jämförelse med första halvåret 2016
Första halvåret 2017 blev 88 000 laddbara bilar nyregistrerade i USA. 50,6 procent var batterielbilar [8].
Första halvåret 2016 var 64 000 nyregistrerade [8].
Europa (EU, Efta och Turkiet) ökade med 34%
Nyregistreringen första halvåret 2017 var 129 000 [9].
Första halvåret 2016 var den 96 000 [9].
Ett utmärkande drag för 2017 är att Tyskland mer än dubblerade sin försäljning första halvåret 2017 i jämförelse med första halvåret 2016.
Om vi även inkluderar juli månads försäljning så var marknadsandelen 1,4% i Europa. Det är en ökning från 1,3% januari till juli 2016. Samt batterielbilsandelen var 48% första halvåret 2017.
De tre mest sålda laddbara bilmodellerna var [10]:
1. Renault Zoe (ca 12,8% marknadsandel för laddbara bilar jan-jul 2017)
2. Nissan LEAF (ca 8,2%)
3. Mitsubishi Outlander PHEV (ca 7,2%)
Sverige ökade med 40%
Nyregistreringen i Sverige var ca 8 200 första halvåret 2017.
Första halvåret 2016 var den ca 5 900 [9].
Sverige har tredje största marknadsandelen i Europa (EU, EFTA och Turkiet) med 4,3% (jan-jul).
Endast Norge (34,7%) och Island (9%) har större.
Egna kommentarer
Första halvåret 2017 är en intressant referenspunkt. Snart börjar nyregistreringen av nya Nissan LEAF och Model 3 i större skala. Vi får se vad siffrorna blir då.
En miljon laddbara personbilar 2017. Är det mycket eller lite?
Toyota Prime går bra. Jag tänkte detaljstudera den lite längre fram.
Borde vetat att BMW säljer så många laddbara bilar, men har missat det.
Källor
[1] Global EV Outlook 2017. IEA. länk
[2] The rise of electric vehicles: The second million. ICCT. 31 jan 2017. länk
[3] Monthly Plug-In Sales Scorecard. InsideEvs. länk
[4] Economic and Market Report EU Automotive Industry
Quarter 1 2017. ACEA. länk (pdf)
[5] Global Auto Sales Set to Reach 93.5 Million in 2017, but Risk is Greater than Ever, IHS Markit Says. 21 feb 2017. länk
[6] EV sales spot. World Top 10 May 2017. länk
[7] China NEV Volumes for Q2 of 2017 and Year-to-Date. EV-volumes.com. länk
[8] June 2017 Dashboard, HybridCars. 4 juli. länk
[9] PEV new passenger car (M1) registrations table. Alternative Fuel Observatory. länk
[10] Vehicle Stats. Alternative Fuel Observatory. länk