Malmö och Eskilstuna satsar på elbussar, Volvo har fått fler beställningar på sina elbussar, BYD/ADL dominerar i London

skrivet av Martin Borgqvist

Malmö är Sveriges största annonserade satsning på elbussar, 32 stycken skall man ha i trafik på två linjer i slutet på 2018 och Volvo är med och levererar. I London satsar man också stort, men där dominerar elbussar från BYD/ADL.

Volvo skall leverera 13 elbussar till Malmös linje 7, kommunen äger infrastrukturen och regionen garanterar bussarnas restvärde

Nobina, som är den nuvarande operatören för stadsbussarna i Malmö, köper 13 stycken elbussar från Volvo av märket 7900 Electric [2]. Dessa skall användas på linje 7. Region Skåne beslutade tidigare i år att de två busslinjerna nr 3 och 7 i Malmö skall drivas med totalt 32 elbussar från hösten 2018. Linje 7 behöver tolv bussar och skall ha ändhållplatsladdning (som tar två till sex minuter), medan linje 3 behöver 17 bussar och dessa skall laddas i depå på natten. Det kommer även att finnas tre stycken reservbussar [1]. Leverantören av elbussar till linje 3 är vad jag vet inte kommunicerat ännu.

Linje 7 går från Ön i Limhamn (som ligger i sydvästra Malmö) via centralen till Svågertorp (vilket ligger i södra Malmö). Turen tar ca 50 min enligt tidtabellen och är drygt 14 km lång [2]. Nobinas avtal om stadsbusstrafik sträcker sig som längst till 2021, men det finns en överträdesgaranti som innebär att Region Skåne löser elbussarna till ett visst restvärde om en annan operatör vinner nästa upphandling om stadsbusstrafiken. Detta är ett sätt att hantera risken som investeringen i elbussar innebär för Nobina, då det inte är så många år kvar av deras avtal för stadsbussdriften. Det är kommunen som kommer att äga, driva och underhålla laddinfrastrukturen för elbussarna.

Eskilstuna har satt ytterligare tio elbussar från BYD i drift och har därmed flest i Sverige

Nu i augusti sattes tio elbussar av märket K9 från BYD i drift i Eskilstuna, det är samma modell som man har två exemplar av sedan tidigare. Det innebär att staden nu har totalt 12 elbussar (samtliga BYD K9) i drift, flest i Sverige just nu [4], [5]. Det är de positiva erfarenheterna från driften av de två första elbussarna som gjort att Eskilstuna valt att utöka med nya bussar från samma tillverkare. Depåladdningen tar tre till fem timmar och bussarna har en körsträcka på ca 30 mil. Eskilstuna kommun anser att fördelen med depåladdning jämfört med snabbladdning längs med linjen är att det inte krävs någon stor och dyr laddinfrastruktur, samt att det inte blir några ingrepp i stadsmiljön.

Volvo levererar åtta elbussar till Harrogate i England, första gången OppCharge testas i Storbritannien

Transdev i England har beställt åtta stycken Volvo 7900 Electric som skall gå i trafik i staden Harrogate

som ligger nordöst om Manchester. Trafikstart är under 2018 [3]. Volvos bussar använder som bekant laddgränssnittet OppCharge, som ett antal elbusstillverkare stödjer. Det blir första gången som denna industristandard för snabbladdning vid ändhållplatser används i Storbritannien. Det är även Volvos första leverans av elbussar (helt eldrivna) till Storbritannien [3]. Mer info om OppCharge och vilka organisationer som stödjer konceptet finns här.

BYD dominerar elbussmarknaden i London och levererar även elbussar till Haifa (Israel)

BYD i samarbete med ADL (Alexander Dennis) har tagit hem tre stora orders på elbussar till London. Det handlar totalt om 89 st elbussar, alla dessa är depåladdade [7]:

  • 23 st till operatören Metroline
  • 30 st till Go-Ahead Group
  • 36 st till ett dotterbolag till RATP

Go-Ahead group har sedan tidigare 65 st elbussar från BYD/ADL. BYD har nyligen även levererat 17 elbussar till Haifa som är Israels tredje största stad [6].

Egna kommentarer

Att bevaka elbussutvecklingen är att då och då göra en ”skärmdump” från en film som rullar. Just nu är elektrifieringen i Malmö Sveriges största annonserade satsning på elbussar och Eskilstuna har just nu flest elbussar i drift. Detta kan mycket väl ändras inom ett halvår. Vi får se.

Bussmagasinet är en bra sida att läsa om man är intresserad av nyheter om bussar och elbussar.

Depåladdning eller ändhållplatsladdning det är frågan. I Malmö kommer man att ha båda två och det ger ju goda förutsättningar för att i verklig trafik jämföra de bägge koncepten i ett svenskt perspektiv. I London dominerar dock depåladdningen.

Källor

[1] 32 elbussar till Malmö. Bussmagasinet. 5 April, 2017. Länk.

[2] Nobina köper elbussar från Volvo till Malmö. Bussmagasinet. 22 Juni, 2017. Länk.

[3] Elbussar från Volvo till Harrogate, England. Bussmagasinet. 6 Februari, 2017. Länk

[4] Eskilstuna nu landets mesta elbusstad. Bussmagasinet. 21 Augusti, 2017. Länk.

[5] Storsatsning på elbussar i Eskilstuna. Bussmagasinet. 2 Juni, 2016. Länk.

[6] Kinesiska elbussar på nya marknader. Bussmagasinet. 8 Augusti, 2017. Länk.

[7] Kinesiska elbussar stormar fram i London. Bussmagasinet. 23 Juli, 2017. Länk.