Invigning av Daimlers batteripackanläggning samt Merkels åsikt om cellproduktion

skrivet av Magnus Karlström

Angela Merkel invigde Daimlers nya batteripackanläggning utanför Dresden den 22 maj. Anläggningen ska börja producera batteripack i mitten av 2018 [4].

Det är Daimlers dotterbolag Accumotive som bygger anläggningen.

Den första delen av anläggningen startade redan 2012 och anläggningen som Merkel invigde var den andra delen, som Daimler har investerat ca 500 miljoner EUR i.

Accumotive har ca 500 anställda och det ska dubbleras i den förstorade anläggningen. Hur stor anläggningen kommer vara räknat i GWh är inte offentligt. Anläggningen kommer också ha koldioxidneutral produktion [10].

Den är en anläggningen för att bygga pack. Cellerna köper Daimler antagligen från Samsung SDI and LG [4]. Daimler har också ett avtal med SK Innovation [13].

Packen från anläggningen ska bli använda i Daimlers helelektriska EQ-serie, i Smart Electric Drive serien, men också nya helektriska skåpbilar och 48-V bilar [4].

Daimler kommunicerade i slutet av mars att de kommer ha 10 helelektriska personbilmodeller 2022. Det var en ändring för innan har de sagt att de skulle ha tio modeller 2025 [2, 14].

Daimler har också sagt att de antagligen måste tillverka battericeller och elbilar i Kina [11].

Om de vill se presskonferensen med Daimlers VD och Angela Merkel finns den att se här (ca 1 timme, VD:n och Merkels tal börjar ca 30 minuter in i filmen. Talen är på tyska).

Merkel sa i samband med invigningen att tyska regeringen har målet att det ska finnas 6 miljoner elbilar på vägarna i Tyskland 2030 [5].

Dagen efter invigningen gjorde tyska myndigheter en raid hos Daimler angående möjligt dieselfusk [8,9].

Merkel anser att Tyskland måste ha cellproduktion på sikt

Lördagen innan invigningen pratade Merkel om batteri- och cellproduktion i sin egen podcast [3,7].

Hon ansåg att det är viktigt att cellproduktion hamnar i Tyskland bl a säger att hon tror på att nästa generations battericeller måste hamna i Tyskland.

Hon säger också att Tyskland måste få fram fler professorer i elektrokemi [7].

Samma dag som Daimler hade sin invigning uttalade sig VW:s VD om cellproduktion i Tyskland.

”Mueller reiterated his doubts about a business case for producing battery cells in high-cost Germany even as VW is pondering such a move with a new research facility in Salzgitter.

”Of course we will at some point need many such factories (to mass produce battery cells) around the world,” he said. ”But if energy costs in Germany are what they are, then they (factories) will not be based in Germany.”” [6].

Egen kommentar

Jag undrar hur många GWh anläggningen har kapacitet för?

Daimler har problem att klara g/km lagstiftningen i Europa. Det kan förklara deras ökade fokus på elbilar.

Tycker det är otroligt spännande att Merkel lägger så mycket energi på batterier.

EU-systemet är också oroliga för att nästan all cellproduktion ligger utanför Europa.

Undrar om det är rätt strategi att satsa på nästa generations battericeller (nya kemier?) för produktion i Tyskland?

Referenser

[1] Daimler lays foundation for one of the biggest and most modern battery factories in the world. Daimler. 22 maj 2017. länk

[2] Dieter Zetsche at the Annual Shareholders’ Meeting: “We look back on a very successful year. From this position of strength, we are continuing with Daimler’s development.”. 29 mars 2017. Daimler. länk

[3] Germany must invest to keep up in electric cars: Merkel. Reuters. 22 maj 2017. länk

[4] Mercedes-Benz EQ breaks ground on £431 million EV battery factory. 22 maj 2017. Auto Car. länk

[5] Move Over Tesla, Europe’s Building Its Own Battery Gigafactories. Bloomberg. 22 maj 2017. länk

[6] Volkswagen CEO says enforcing culture change poses challenges. Reuters. 22 maj 2017. Reuters. länk

[7] Merkel will neue Batteriezellen aus Deutschland. Podcast Merkel. 20 maj 2017. länk

[8] German police raid Daimler offices. BBC. 23 maj. länk

[9] Raids at Mercedes Sites
Prosecutors searched 11 Daimler locations in Germany looking for clues to possible emissions manipulation. Handelsblatt 23 maj 2017. länk

[10] Daimler Breaks Ground On Second Lithium-Ion Battery Plant. Hybridcars. 23 maj 2017. länk

[11] Mercedes to produce EVs, batteries in China. 9 dec 2016. Automotive News China. länk

[12] Mercedes-Benz head of R&D talks hybrids, hydrogen, and high-def tech. 20 maj 2017. Yahoo Tech. länk

[13] SK Innovation inks supply deal with Daimler. Nikkei Asian Review. 20 feb 2016. länk

[14] Daimler accelerates electric-car goal. Automotive News. 29 mars 2017. länk