”Aus heutiger Sicht werden wir keine neue Generation Dieselmotoren mehr entwickeln”

”Med dagens perspektiv kommer vi inte utveckla någon ny generation dieselmotorer”, sa Volvo Cars VD Håkan Samuelsson i en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung [1,2].

Hur länge den existerande motorgenerationen ska vara igång är inte säkert enligt Samuelsson, men i intervjun nämns årtalet 2023 [1].

Reuters följde upp intervjun och enligt en annan talesman för Volvo Cars så egentligen  ”Samuelsson had been discussing options rather than a firm plan to stop the further development of diesel engines” [7]. 

Samuelsson skickade också ett uttalande till Reuters där han ” believed diesel would still play a crucial role in the next few years in helping the company meet targets to reduce emissions of carbon dioxide, being more fuel-efficient than petrol engines” [8].

VW-gruppen hade veckan innan haft sitt Annual General Meeting. VW:s VD berättade om att de ökade sin satsning på elfordon, men han var också tydlig med att ”Diesel will remain indispensable for the foreseeable future” [17].

BMW och Daimler har också varit ute sagt att dieselbilar kommer vara kvar länge i Europa [12]. Renault har varit mer tveksamma till vilken framtid diesel har [11].

Analysgruppen på Arthur D. Little tror att dieselandelen för medelstora och större bilar i EU kommer vara omkring 50% även 2030 [10]. Det finns också gissningar där andelen av dieselbilar kommer sjunka mycket mer i EU t ex Transport&Environment tror på så liten marknadsandel 1-2% 2030 [19].

En del av bakgrunden till diskussionen om dieselbilens framtid är givetvis dieselgate som började september 2015 i USA och som fortfarande pågår.

Men också diskussionen som pågår i olika städer om att förbjuda dieselbilar i vissa städer som t ex i Paris, Madrid, Aten och Mexico City.

Men det är också så att bensinbilen blir effektivare, men också att elbilarnas framfart spelar roll.

Det har väl också att göra med att Europa som bilmarknad minskar i relativ betydelse och att Europa i princip är den enda marknad i världen där dieselbilar säljs i stor andel. Indien har också en stor andel dieselbilar [9].

Trender försäljning av dieselbilar i Europa och Sverige

Nyregistreringen av dieselbilar i EU var ca 32% 2000 [21].

Efter det var det en kontinuerlig ökning fram till toppnoteringen 2011 56,1%.

Sedan började minskning och 2016 var nyregistreringen 49,9% dvs minskningen började innan dieseelgate.

ICCT har gjort en analys av utvecklingen av de fyra stora marknaderna i EU som är Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien. Minskningen av dieselandelen sen dieselgate, i de fyra länderna tillsammans, är 4,4 procentenheter. ICCT hävdar också att de hittar en koppling mellan minskning av försäljning av diesel och diskussioner om dieselbegränsningar i en del städer [16].

I Sverige har den relativa andelen av dieselbilar av nyregistreringen av personbilar minskat fyra år i rad. 2016 var Sveriges andel 52% och det är en rejäl minskning sen 2012 då andelen var 67% [18].

Det verkar inte som dieseldiskussionen påverkat andrahandsvärden i Sverige

Olika aktörer i Sverige som har insyn och följer utvecklingen av andrahandsvärden ser ingen konsekvens av dieseldiskussionen.

Betalningsviljan för diesel är fortfarande hög enligt VD:n för bilpriser.se [19].

VD på tjänstebilskonsultfirman Ynnor är inte orolig för restvärdena i nuläget [19].

Enligt VD:n på KVD Bilpriser så ska ägarna till dieselbilar inte vara överdrivet oroliga för att bli sittande med Svarte Petter i form av kraftiga värdesänkningar [20].

Referenser

[1] Volvo ska sluta utveckla nya dieselmotorer – Håkan Samuelsson hyllar Tesla. Auto motor & sport. 17 maj 2017. länk

[2] Volvo geht auf Distanz zum Diesel. Frankfurter Allgemeine Zeitung. 17 maj 2017. länk

[3] Elbil modellen för Volvo Cars. Dagens Industri. 3 maj. länk

[4] Miljarderna rullar in för Volvo Cars. GP. 28 april. länk

[5] Villa, vovve & Volvoaktier. Fokus. 4 maj 2017. länk (sub.)

[6] Volvo Cars to start assembly operations in India this year. Volvo Cars. Pressrelease. 18 maj 2017. länk

[7] Volvo Cars says new generation of diesel engines could be the last: CEO. Reuters. 17 maj 2017. länk

[9] Bosch reveals world map of automotive powertrains: how people drive in Europe, the Americas, and Asia. 2014. Auto Car Professional. länk

[10] The future of diesel engines – and how OEMs can shape it. Automotive World. länk

[11] Volkswagen Scandal Pushes French Rival to Cut Back on Diesel. Fortune. 6 sep 2016. länk

[12] BMW and Benz: Diesel Has Long-Term Future in Europe, But Not in U.S. Car and Driver. 17 mars. länk

[13] Diesel faces global crash as electric cars shine. Financial Times. 11 dec 2016. länk

[14] The Demise of Deadly Diesel. Bloomberg. 13 feb 2017. länk

[15] Europe’s diesel decline will accelerate in VW cheating fallout. Automotive News. 4 april 2017. länk

[16] Cities driving diesel out of the European car market. ICCT. 16 maj. länk

[17] Annual General Meeting: Volkswagen Group announces multi-billion investments in eco-friendly drives. VW. 10 maj 2017. länk

[18] Kraftigt minskande andel nya dieselbilar för fjärde året i rad. Bil Sweden. 18 jan 2017. länk

[19] Tiotusenkronorsfrågan: Vem vågar köpa en dieselbil i dag? 23 april 2017, SVD. länk

[20] Diesel poppis trots skandaler och körstopp. Sydsvenskan. 29 januari 2017. länk

[21] Share of Diesel in New Passenger Cars. ACEA. länk