Bränslecellsnotiser

Tre nya rapporter från projektet Teknikbevakning av bränsleceller

I syfte att koordinera teknikbevakningen, men också för att sammanställa, analysera och sprida information om utvecklingen inom bränslecellsområdet finansierar Energimyndigheten projektet Teknikbevakning av bränsleceller. Projektet och dess resultat vänder till svenska intressenter, främst fordonsindustrin, och genomförs under 2014 – 2016 inom ramen för kompetenscentret Swedish Electromobility Centre med Energiforsk som koordinator och projektledare.

Tre nya rapporter är publicerade inom projektet.

En av rapporterna heterNär passar bränsleceller bäst? – en studie av elektrifierade drivlinor.

Rapporten är skriven av Hans Pohl, Anders Grauers, Joakim Nyman och Erik Wiberg.

Den första delen av rapporten handlar om att klarlägga vilka systemkonfigurationer med bränsleceller som har varit och är aktuella samt hur olika lösningar används inom olika fordonstyper och marknadssegment.

Den andra delen studerar hur olika typer av drivlinor passar för olika typer av tillämpningar. Primärt används kostnaden för fordonsanvändaren som styrande faktor.

Mot bakgrund av några antaganden jämförs kostnaden för investering och drift av bränslecellsfordon, batterifordon, förbränningsmotorfordon med biodrivmedel, samt två olika varianter av batterifordon med räckviddsförlängare, en med bränsleceller och en med förbränningsmotor.

Jag rekommenderar att ni läser resultaten själva i rapporten här.

De två andra rapporterna är en om Technology review av Solid Oxide Fuel Cell samt en om Bränslecellsdrivna lastcyklar.

Ny rapport om ”Mulighetsstudie for hydrogen-produksjon, industri, lagring og distribusjon”

I en ny rapport inom EU-projektet the Blue Move for a Green Economy beskrivs 12 möjligheter för produktion, industri, lagring och distribution av vätgas i regionerna kring Öresund, Kattegatt och Skagerrak.

Ny fond på 250 miljoner kronor för vätgasinfrastruktur och bränslecellsfordon i Storbritannien

[1] £23 million boost for hydrogen-powered vehicles and infrastructure. 18 mars 2017. gov.uk. länk

Svenska bränslecellsbolaget PowerCell fått en order på 200 miljoner SEK från Kina

PowerCell har fått ordern från kinesiska Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle Co. LTD.

Ordern är fram till 2019.

PowerCell Sweden har också som mål att ersätta nuvarande tjänstebilar och ersätta dem med bilar som drivs av vätgas. Den första bilen, som är en Toyota Mirai, blev överlämnad till marknads- och kommunikationsdirektör Charlotta Sahlin i början av mars.

[2] PowerCell receives Chinese order worth more than MSEK 200. PowerCell Pressrelease. 31 mats 2017. länk

[3] PowerCell går över till tjänstebilar med bränslecellsdrift. Vätgas Sverige. 7 mars. länk

Toyota ska demonstrera Class 8 bränslecellslastbilar i Kalifornien

Toyota Motor North America berättade nyligen att de ska demonstrera en bränslecellslastbil i hamnen i Los Angeles.

Projektet heter Project Portal och är del av studie om lämpligheten av bränsleceller i tunga fordon.

Lastbilen de ska demonstrera har två Miraibränslecellstackar samt ett batteri på 12 kWh. Räckvidden är 320 km.

Projektet startar under sommaren.

[3] Toyota North America unveils hydrogen-fuel-cell heavy-duty truck proof-of-concept; twin Mirai fuel cell stacks. Green Car Congress 19 april 2017. länk

Daimlers VD Zetsches uttalande om minskat fokus på bränslecellsbilar

Enligt Zetsche kommer Daimler fokusera på batterielbilar de närmsta tio åren.

Formuleringen på tyska var ”In den nächsten zehn Jahren wird unser Schwerpunkt auf batterieelektrischen Antrieben liegen” [4].

Uttalandet kom på bilkonferensen auto motor und sport-Kongress 2017 i slutet av mars.

Anledningen att batterielbilar har ökat i betydelsen för Daimler är enligt Zetsche att batteriteknologin har utvecklats så mycket [4].

Zetsche har sagt det innan. Vi gjorde en analys av det förra året, samt passade på att beskriva Daimlers historiska betydelse för bränslecellssatsningar i Europa.

I samband med auto motor und sport-Kongress 2017 sa Zetsche att bränslecellsbilar fortfarande är en intressant teknisk lösning.

Samt att Mercedes fortfarande ska bygga sin bränslecellsbil GLC F-Cell, men i begränsad omfattning samt huvudsakligen sälja till flottor. GLC F-Cell är en laddhybrid så det kommer vara möjligt att köra den på enbart batteri.

Ett annat bevis på att Daimler inte helt lämnar bränslecellsspåret är att Daimler gick med i Hydrogen Council i januari 2017 i Davos. Hydrogen Council är ett samarbete mellan många stora företag om att kommersialisera vätgas och vätgasfordon [5].

Jag tycker att det var svårt att skriva om Zetsches uttalande. Om någon har mer detaljer om exakt vad han sa så hör gärna av er.

[4] Daimler-Chef: Batterie-Elektroautos sind die Zukunft – Wasserstoff „weiterhin teuer“. 28 mars 2017. länk

[5] New “Hydrogen Council” launches in Davos. Daimler. 17 jan 2017. länk

[6] Daimler May Scale Back Its Hydrogen Fuel Cell Plans. The Drive. 6 april 2017. länk