Kaliforniens (ARB) rapport om statusen för nollemissionsfordon

I slutet av mars tog Kalifornien beslutet att behålla sin bränsleekonomilagstiftning för lätta fordon. I beslutet behöll de också lagstiftning som har målet att ha 4 miljoner nollemissionsfordon i delstaten 2030 [1].

Lite tidigare i mars tog Trump beslutet att göra om utvärderingen för bränsleekonomi och växthusgasstandard för lätta fordon i USA [2,3].

EPA har redan lagt ett förslag om den amerikanska lagstiftningen, men en stor del av bilföretagen ansåg att EPA hade pressat igenom lagstiftningen för fort. Det fanns en överenskommelse om att en utvärderingen skulle göras senare.

Det som är speciellt med USA är att Kalifornien kan ha sin egen lagstiftning för avgaskrav och växthusgaskrav. Det beror på en gammal överenskommelse. Det är också ett antal delstater i USA som kan följa Kaliforniens lagstiftning om de vill. De delstater tillsammans med Kalifornien står för ca 1/3 av USA:s bilmarknaden.

Det finns uttalande från Trump som kan tolkas som att den federala makten ska försöka få Kalifornien att följa USA:s lagstiftning och inte ha en egen. De som styr i Kalifornien har lovat att slåss för sin egen lagstiftning [3,5]. Vi får följa utvecklingen.

För beslutet i Kalifornien har det tagits fram en hel del bakgrundsrapporter för olika frågeställningar. Ni får några sammanfattade idag och imorgon.

[1] California air regulators voted Friday to keep the state’s tough vehicle emissions standards through 2025. 24 mars 2017. AP. länk

[2] President Donald J. Trump: Buy American and Hire American for the United States Automobile Industry. 15 mars 2017. White House. 15 mars 2017. länk

[3] Trump’s EPA pick casts doubt on California’s power to regulate auto emissions. LA Times. 18 jan 2017. länk

[4] Alliance CEO Statement on Trump Administration’s Reinstating of the Midterm-Review Process. Auto Alliance. 15 mars. länk

[5] Trump’s review of car fuel standards could lead to fight with California, environmentalists. Washington Post. 15 mars 2017. länk

California Air Resources Board (ARB) rapport om framtiden för rena och nollemissionsfordon

skrivet av Magnus Karlström

ARB har gjort en en granskningen av statusen för nollemissionsfordon.

Detta innehåll är begränsat till medlemmar. Om du är en befintlig användare, logga in. Nya användare kan registrera sig nedan.

Logga in
   
Ny användare?
*Obligatoriskt fält