Tips på nyhetsbrev samt nyheter från Uniti, Volvo Cars, Audi och BMW

Vi på OmEV skriver mer och mer analyser om specifika ämnen i en serie av nyhetsbrev.

Det innebär att vi inte skriver lika mycket om nyheter, som hänt precis.

Det finns många bra källor för det dagsaktuella om fordon med eldrivlina, samt andra relevanta ämnen. I slutet av 2014 skrev vi två artiklar om bra nyhetsbrev och andra källor för nyheter om fordon med eldrivlinor.

Tips på nyhetsbrev och hemsidor (del 1)

Tips på fler nyhetsbrev (del 2)

Det har kommit till flera sen dess:

Nyhetsbrevet från Recharge, som är svensk bilsajt som skriver mycket om elbilar. Skriv upp dig här för deras nyhetsbrev.

Drive Swedens nyhetsbrev om Smart Mobility. Skriv upp dig här.

Trafikverket har en bra månadsspaning om transporter, som vi skrev om 2014 i del 1. De har dock en ny redaktör. Hör av er till rolf.lundgren(at)trafikverket.se om ni vill prenumerera.

Jag kan speciellt rekommendera den tyska tjänsten Electrives kostnadsfria nyhetsbrev på engelska om eldrivna vägfordon. Det kommer ut varje dag och de har ett utmärkt urval av nyheter samt bra hantering av källor. Skriv upp er här.

Idag får ni en uppsamling av några nyheter från bilföretagen.

Notiser om bilföretagen

skrivet av Magnus Karlström

Lundabaserade elbilsföretaget Uniti har skrivit på ett partnerskap med Siemens Nordics med målet att bygga en anläggningen för 50000 fordon/år

Uniti tog in ca 10 miljoner SEK crowdfundingkampanj förra hösten.

Anläggningen kommer ligga i Landskrona eller Malmö. Bilen ska produceras ska visas i år, samt första leveransen beräknas till 2019. Bilen kommer att kosta omkring 200000 kronor [3].

[1] FULLY AUTOMATED CAR FACTORY IN SWEDEN. Uniti. Pressrelease. länk

[2] SWEDISH STARTUP UNITI IS BUILDING MORE SUSTAINABLE, FUTURISTIC ELECTRIC CARS. snapmunk. länk

[3] Omtalade elbilen ska byggas i Sverige. Ny Teknik. 15 mars 2017. länk

Volvo Cars batterielbil som kommer 2019 kommer troligtvis ha elräckvidd på ca 400 km och kosta ca 35000-40000 USD i USA

Lex Kerssemakers, CEO of Volvo Car USA, berättade det för amerikanska journalister under Geneva mässan. Det är hans krav på utvecklarna för att batterielbilen ska kunna säljas i USA [4].

Han har tidigare sagt att han satsar på att Volvo Cars ska sälja 150 000 laddhybrider i USA de närmaste 4-5 åren [5].

Håkan Samuelsson sa i samband med Geneva Auto Show:

“Looking further down the line, at under 95, diesel will not be able to help us. Only electrification can,” Samuelsson tells WardsAuto.

“The combustion engine will more and more be combined with hybridization, whether that be diesel or petrol. Of course, improving the efficiency of the combustion engine is more or less done, so the next step has to be hybridization and pure-electric cars” [6].

[4] Volvo pegs EV range at 250 miles. Automotive News. länk

[5] Lex Kerssemakers drives Volvo. 16 april 2016. The Post and Courier. länk

[6] Volvo Focused on Electrified Future. 20 mars 2017. Wards Aoto länk

Audi kommer ha tre batterielbilar 2020. Troligtvis en SUV, en sportbil och en halvkombi

Audi har sagt ett tag att de ska ha tre batterielbilar att sälja senast 2020.

Den första är redan klar. Det är en SUV (Audi E-tron Quattro) som kommer 2018. De andra två är troligtvis en sportbil (typ I8) och en bil av halvkombiformat enligt en intervju med VD:n Stadler [7].

[6] Audi sets strategic path in challenging year 2016. 15 mars 2017. länk

[7] Audi’s three-pronged EV assault: electric Audi roadmap revealed. Autoexpress. 14 mars. 2017. länk

[8] Audis elbilsoffensiv: Tre nya modeller på gång. 14 mars 2017. Recharge. länk

BMW chefen sammanfattade BMW:s elfordonsstrategi 

VD:n Harald Krüger sammanfattade BMW:s elfordonsstrategi nyligen:

– Åtminstone 15% av försäljning ska vara laddbara bilar 2025.

– BMW ska ha laddbara versioner av alla sina modeller.

– Mini och BMW X3 ska finnas som batterielbilar 2019.

Electrive skriver om två delar som BMW arbetat med innan också. Det första är att BMW vill tillverka komponenter som elmaskiner och kraftelektronik själva. Det andra är att de byggt upp en säljkår som de kallar i-Agent, som är speciellt kunniga på elbilar [9].

BMW är också den enda tyska tillverkaren som erbjuder en ombordladdare på 11 kW till en av sin elbilar.

[9] BMW launches second wave of electrification. 22 mars 2017. Electrive. länk