Tyska facket och elfordonsutveckling

skrivet av Magnus Karlström

Tyska konsultfirman Roland Berger har i sin senaste analys av e-mobility marknaden kommit fram till att de tyska fordonsföretag som kollektiv leder utvecklingen [1]. Tyskland är viktig för utvecklingen av e-mobility.

Tidningen The Economist anser att utvecklingen av laddbara bilar kommer gå fortare än många tror [2]. I slutet av artikel skriver de att en fördel med eldrivna fordon är att de behöver mindre andel delar och färre människor för att bygga dem.

Alla kanske inte anser att det är en fördel utan en risk.

Avtalet mellan VW och tyska facket om var elfordon/komponeter ska byggas

I samband VW:s nystart efter böter i USA, så har ledningen tillsammans med facket kommit överens om 30 000 arbetet måste tas bort från VW [3].

VW har ca 600 000 anställda globalt varav ca 116 000 i Tyskland.

Tyska facket har mycket att säga till om i styrningen av VW. I den viktiga styrande rådet för VW bestämmer aktieägarna lika mycket som de anställda via facket [3].

I samband med avtalet krävde facket att VW måste investera mycket i elfordon samt komponenter, som t ex elmaskiner och batterier, ska tillverkas i Tyskland. Det krävs enligt facket för att arbeten inte ska försvinna från Tyskland.

Daimlers elfordonsavtal med facket
Daimler har gjort ett avtal med facket vid Mercedes-Benz största transmissionsanläggning nära Stuttgart.

Anläggningen har ca 19 000 anställda och kan bli hårt drabbad om elfordon slår igenom.

Daimler har lovat att bygga ett e-technology center vid anläggningen, där prototyper ska byggas. De har också sagt att anläggningen ska bygga komponenter till elfordon.

Enligt Reuters har facket under längre tid uppvaktat Daimler med krav att de måste investera i elfordon i Tyskland.

Daimler sa också att de ska fortsätta att expandera tillverkningen av förbränningsmotorer vid anläggningen [4].

En tysk rapport om konsekvenser för arbetet om e-mobility blir stort

IPE Institute for Policy Evaluation har under 2016 gjort en analys om konsekvenser för tysk arbetsmarknad om e-mobility blir stort.

De kommer fram till att omkring 30 000 nya arbeten kan skapas inom e-mobility i Tyskland fram till 2020 om Tyskland får en dominant position.

25 000 av arbetena är inom fordonssektorn och ca 6500 inom laddinfrastruktur och fiskala effekter.

IPE har gjort rapporten för The National Platform for Electric Mobility (NPE).

För att det ska hända krävs stöd för FoU, subventioner för inköp samt satsningar på laddinfrastruktur enligt IPE.

Tyvärr har jag inte hittat hela rapporten utan bara en sammanfattning, så jag är lite osäker om hur de räknar och vilka antagande de gör.

Egen kommentar
Strukturomvandling heter det ibland.

Tyska facket vill dock kämpa för att tyska jobb ska vara tyska jobb.

Det är en faktor som kan påverka en hel del om var eldrivna vägfordon tar vägen.

De här nyheterna är bara en start.

Referenser

[1] E-MOBILITY INDEX Q1/2017. Roland Berger. 2017. länk

[2] Electric cars are set to arrive far more speedily than anticipated. The Economist. 18 feb 2017. länk

[3] Volkswagen Unions And Electric Cars Win In Deal That Will See Elimination Of 30,000 Jobs. Forbes. 18 feb 2016. länk

[4] Daimler strikes electric vehicle agreement with workers at German plant. Reuters. 14 feb 2017. länk

[5] Employment effects of a comprehensive support of electric mobility in Germany. IPE. 15 juni 2016. länk