Uppgörelsen mellan VW och amerikanska myndigheter, delstater och konsumenter samt gripandet av chefer hos VW

Uppgörelsen mellan VW och Kaliforniens/USA:s myndigheter/konsumenter om lagbrott om dieselutsläpp är numera huvudsakligen klar. Några VW-anställda i USA är också under utredning. Ni får en genomgång av läget i USA idag.

En av de intressanta delarna i uppgörelsen är att VW måste investera 2,4 miljarder USD i ZEV (Zero Emission Vehicle) åtgärder.

Uppgörelsen mellan VW och amerikanska myndigheter, delstater och konsumenter samt gripandet av chefer hos VW

skrivet av Magnus Karlström

VW (Volkswagen AG, Audi AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Volkswagen Group of America, Inc., Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC, och Porsche Cars North America, Inc.) har i princip nått uppgörelser med amerikanska staten, delstaterna och konsumenterna om dieselproblemen i USA.

Den stora summan är ca 15 miljarder USD i uppgörelsen om 2,0 liter dieselbilarna. VW behöver köpa tillbaka en stor del av bilarna.

Den totala summan för alla uppgörelser blev i storleksordningen 24 miljarder USD (214 miljarder SEK) [2]. Då ingår både det civilrättsliga samt brottsmålet mot VW. Bedömarna anser att VW har de pengarna och kommer att klara av att betala alla pengar [2].

VW har också nått en uppgörelse med bilhandlarna på ca 1,2 miljarder USD samt kommer troligtvis få en uppgörelse i Kanada [21].

Det finns fortfarande mål mot VW i USA. Ett är att aktieägare vill ha kompensation för att kursen blivit försämrad [2].

Sex VW-anställda i ledningen av VW USA är också under prövning om de ska få ett straff [1].

VW har erkänt sig skyldiga till lagbrott i USA när de har fuskat med ca 590 000 dieselbilar.

Hela affären har rönt stor uppmärksamhet i USA. En domare har kallat affären ”one of the most flagrant violations of environmental and consumer laws in our country’s history.”

I EU verkar inte VW behöva betala böter utan där gör VW någon sorts teknisk ändring som tar bort problemet [16]. Det är betydligt fler dieselbilar som blivit sålda i EU i jämförelse med USA och om VW hade behövt betala böter i EU så hade risken för att VW inte skulle klara sig vara betydligt större. Det är ca 9 miljoner dieselbilar som ska fixas inom EU.

I USA så ingår i uppgörelsen att VW ska betala investeringar inom ZEV (Zero Emission Vehicle) åtgärder under 10 år i Kalifornien och i hela USA [10].

Investeringen i ZEV åtgärder som VW måste göra är ca 2 miljarder USD [10].

Åtgärder som VW kan göra är investeringar i ZEV infrastruktur, utbildning och konsumentinformation samt öka synligheten för ZEV.

VW kan t ex investera i laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon, men också i vätgasstationer.

Det finns kritik i USA mot att VW ska investera i infrastruktur. Det beror på att 2 miljarder USD är stora pengar i relation till vad andra satsar [9,19]. En del aktörer är oroliga vad det gör med konkurrensen.

Myndigheterna som är ansvariga för att VW gör åtgärderna har svarat att VW måste investera på ett sådant sätt som gör att alla fordon kan använda investeringarna och inte bara VW:s egna fordon.

Egna kommentarer

VW måste lämna in planer för hur de ska satsa på ZEV åtgärderna. Det blir intressanta planer att läsa.

Böterna är rejäla, men bedömare verkar tycka att VW klarar att betala utan risk för företagets överlevnad.

Det finns ju dock fortfarande en möjlighet att aktieägarna också vill ha pengar. Det är en risk.

Kursen för VW har återhämtat sig en del och jag har läst vad olika analytiker ansåg om det var läge att köpa VW. Det var ganska många som ansåg att det var köpläge.

Referenser

[1] Six Volkswagen executives indicted in emissions-cheating scandal. Washington Post. 11 jan 2017. länk

[2] Volkswagen Cash Flow Sufficient for DoJ Deal. Wall Street Journal. 11 jan 2017. länk

[3] A Guilty Plea In Emissions Case Won’t Fix VW’s Reputation, But These New Models Will Help. Forbes. 10 jan 2017. länk

[4] Judge approves $15B Volkswagen settlement. USA Today. 25 okt 2016. länk

[5] Website for the Volkswagen “Clean Diesel” Multi-District Litigation. In re: Volkswagen ”Clean Diesel” MDL. this web page has been created to notify journalists and interested members of the public of important news and information about access to proceedings and to case information. länk

[6] Volkswagen Clean Air Act Civil Settlement. EPA. länk

[7] Deceit and disgrace. Automotive News. länk

[8] THE VW DIESEL CRISIS. Automotive News. länk

[9] House lawmakers press EPA on VW settlement terms. Automotive News. 6 dec 2016. länk

[10] On the Zero Emission Vehicle Investment. EPA. länk

[11] VOLKSWAGEN 2.0L DIESEL VEHICLE FREQUENTLY ASKED QUESTIONS. CARB. länk

[12] VW can use U.S. diesel settlement as revenue opportunity. länk

[13] Advancing Public Health Protections In Our Case Against Volkswagen. VW. länk

[14] #SubOversight Reviews EPA’s Role in Implementation of VW Settlement. 6 dec, länk

[15] Letters to EPA Administrator McCarthy Regarding VW Partial Consent Decree. länk

[16] VW gets final clearance for European diesel fixes. Automotive News. länk

[17] VW’s ‘cheat’ diesels hold their value in the used-car market. Automotive News Europe. 15 dec. länk

[18] Svensk sida om dieselproblematiken från svenska VW.

[19] VW’s $15B Diesel Settlement Might Actually Hurt Electric Cars. Wired. länk

[20] VW shareholders question bonuses in wake of U.S. diesel deal. Reuters. 12 jan 2017. länk

[21] VW Offers $2.1 Billion To Canadian Drivers After Emissions Scandal. CP. länk