Rapport om nästa generations laddbara personbilar

skrivet av Magnus Karlström

Den internationella organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) har gjort en rapport om trenderna för nästa generations laddbara personbilar fram till 2023 [1].

De har gjort en bedömning om deras elräckvidd, antal modeller samt batterikapacitet.

De har även gjort en analys av troliga produktionsvolymer både av fordon och batterier.

Samt ICCT har också gjort en analys av vad batterikostnaden kommer vara på packnivå för bilföretagen fram till 2023.

Huvudresultaten är:

– Antal modeller i olika fordonsklasser kommer öka. Många fordonstillverkare kommer erbjuda batterielbilar och laddhybrider i många av fordonsklasserna för olika konsumentbehov.

– Det kommer en ny generation av batterielbilar med längre elräckvidd. Många kommer ha en elräckvidd på ca 320 km och det kommer förstärka trenden att batterielbilar blir en massmarknad.

– De ledande batteritillverkarna kommer öka sina produktionsvolymer och batterikostnaden enligt trovärdiga prognoser kommer vara ca 150-175 USD/kWh på packnivå under perioden 2020-2023.

De bedömer också att den totala försäljningen av laddbara personbilar kan vara ca 4,4 miljoner 2023. Försäljning av laddbara personbilar var mer än 500 000 under 2015.

Det tror att det kommer finnas 5 företag som tillverkar ca 380 000 laddbara personbilar år 2023. De är BYD, Mitsubishi, Renault, Nissan, Tesla, Volkswagen. Det är lite anmärkningsvärt att de inte tror att Tesla kommer tillverka mer. Tesla har själva sagt att de har målet att tillverka 500 000 per år 2018.

De tror att företag som BAIC, BMW, Chery, Daimler, Fiat, Ford, General Motors, Hyundai, JAC, Kandi, SAIC, Toyota, Volvo, Zhidou, Zotye kommer sälja ca 100 000 laddbara personbilar per år 2023.

ICCT skriver själva att de är konservativa i jämförelse med många av de målen som bilföretagen själva har kommunicerat.

ICCT skriver att det finns många positiva trender om utvecklingen av laddbara personbilar, men det kommer krävas mycket investeringar under många år för att skala upp produktion och det kommer krävas långvarigt stöd för att klara transitionen.

Egen kommentar

En bra sammanfattning hur trenderna ser ut.

En underskattad trend tror jag betydelsen av att det kommer finnas så många fler bilmodeller i olika fordonsklasser till salu.

ICCT:s analys av försäljningen är nog konservativ. Företags mål behöver inte bli uppfyllda, men det är ganska stor skillnad på summan av bilföretagens mål och 4,4 miljoner laddbara personbilar/år 2023.

Källor

[1] Assessment of next-generation electric vehicle technologies. ICCT. Oktober 2016. länk (29 sidor)

[2] Electric Vehicles: Literature review of technology costs and carbon emissions. ICCT. Juli 2016. länk