Inför Paris

Creative commons license

Parismässan börjar imorgon. Bilmässan som är äldst, kanske störst, men börjar bli övergiven. Företag som Ford, Volvo, Rolls-Royce kommer inte. Det är nya tider och nya mötesplatser finns mellan kunder och nya bilar.
Mässan är fransk, men de tyska bilmärkena vill berätta och visa nästa steg inom elfordon i år. VW och Daimler har nyheter. BMW:s ledning är inte i Paris för de ska ta fram en ny elfordonsstrategi. Opel ska visa upp Ampera-e. En batterielbil med 300 km elräckvidd i verklig trafik, som är baserad på Chevrolets Bolt EV.
Idag får ni en inför rapport för att veta vad som är på gång.
Men först en tips om en disputation på KTH. Den 17 oktober 13:00 försvarar Sofia Poulikidou sin avhandling ”Assessing design strategies for improved life cycle environmental performance of vehicles”. Mer info här samt länk till avhandlingen här (pdf).
Eftersom jag är i Japan på studieresa, så får ni tyvärr lite färre utskick den här veckan.

Inför Paris

skrivet av Magnus Karlström
1,25 miljoner besökare hade Parismässan förra gången den gick. I år får vi se, men antal artiklar om Paris kommer vara många.
En hel del kommer handla om eldrift [2]. Idag sammanfattar vi några nyheter som redan är klara. Vi kommer också bevaka på plats och sammanfatta vad som hände när alla chefer har blivit intervjuade av de utvalda journalisterna.
En nyhet är att det kommer vara svårt att intervjua toppchefer från BMW: De kommer inte vara på plats för de är antagligen på annan plats och bestämmer BMW:s nya elfordonstrategi [3]. Enligt källor till Reuters är det maktkampen inom ledning mellan de som vill ta fram batterielfordon för flera BMW modeller och de som är skeptisk till att BMW kan forsätta ha 8% vinstmarginal om de satsar för mycket på elfordon [3]. BMW har också blivit drabbade av avhopp av chefer som arbetat med deras laddfordon [3].
Den största nyheten som är helt klar är att nog att Opel ska visa sin produktionsfärdiga batterielbil Opel Ampera-e med en verklig elräckvidd på 300 km. Bilen är baserad på Bolt. En rolig del i reklamen för bilen är att Opel trycker på att den är så rymlig [1].
Det finns ganska mycket negativa nyheter om VW. Satsningar på elfordon från VW började innan dieselproblemen, men intresset från VW att kommunicera positivt borde vara stort.
I Paris kommer VW presentera en konceptbil i golfstorlek med räckvidd på mellan 40 och 60 mil som ska vara redo för marknaden 2019. Det är väl den första bilen som VW kommer göra som är designad från början att vara en elbil. De kommer troligtvis också göra tre nya modeller på den nya plattformen som är anpassad för elbilar [4].
Daimler kommer också presentera en konceptelbil i SUV-klassen som kommer visa hur de ser på eldrift framåt. De visar också upp tre produktionsfärdiga batterielbilar av märket SMART [6].
Mitsubishi visar upp en konceptladdhybrid med en elräckvidd på 120 km samt Citroën visar upp konceptet med laddhybriden Cxperience concept.
Porshce har en produktionsfärdig Porsche Panamera 4 e-hybrid, som är en laddhybrid.
Toyota visar upp sin nya version av laddhybrid Toyota Prius plug-in hybrid för första gången i europa. Den nya versionen har längre elräckvidd i jämförelse med den gamla versionen.
Det finns fler nyheter, men vi återkommer.
Referenser
[1] Range over 400 Kilometers: New Opel Ampera-e Revolutionizes Electro-Mobility. Opel. Pressrelease. länk
[2] Teslas ”Model 3” driver på utvecklingen. SVD. länk
[3] Exclusive: BMW bosses to skip Paris show to thrash out electric car strategy. Reuters. 9 sep. länk
[4] New VW MEB electric vehicle, with up to 373 miles of range, coming in 2020. 14 sep 2016. länk
[5] Mercedes-Benz at the 2016 Paris Motor Show. Spotlight electric mobility. länk
[6] Smart to offer electric powertrains across entire lineup. Automotive News. 23 sep 2016. länk
[7] MITSUBISHI MOTORS LINE UP AT PARIS MOTOR SHOW 2016. Pressrelease. länk
[8] 2016 Paris motor show preview. Autocar. länk
[9] New Porsche Panamera 4 E-Hybrid to debut at 2016 Paris Motor Show. länk