Bolt samt hur mår General Motors

Idag får ni lite mer information om Chevrolet Bolt, som är batterielbilen som General Motors ska börja sälja i slutet av 2016. Bolt ska ha en elräckvidd på 200 miles (320 km) samt kosta 30 000 USD i USA efter subventioner.

För att förstå Bolt så tänkte jag beskriva var General Motors är just nu och var de kommer ifrån.

Chevrolet Bolt samt hur mår General Motors

skrivet av Magnus Karlström

Obama slutar snart.  Han höll troligtvis sitt sista State of the Union tal till kongressen och USA den 12 januari 2016. Presidenten försökte argumentera om hur bra det går det för USA.  Bland annat sa han att bilindustrin i USA aldrig har haft ett bättre år.

Det var andra tider 2009 när Obama startade. Finanskrisen 2007/2008 hade precis varit som värst och världen skakad. Några som darrade ordentligt var den amerikanska bilindustrin.

Bilförsäljningen sjönk drastiskt omkring 2008. General Motors förlorade stora pengar varje månad. De behövde stora pengar från amerikanska skattebetalare för att något skulle överleva och amerikanska staten fick ta över General Motors och låta företaget gå i konkurs 2009 och bli omstrukturerat [2].

Amerikanska staten har numera lämnat sitt ägande och sålt sina aktier i det som blev det nya GM [2]. Totalt förlorade amerikanska skattebetalare ca 8 miljarder USD på affären [2].

General Motors är inte vilket företag som helst. 1953 lär GM:s dåvarande VD Charles Erwin Wilson sagt att ”What’s good for our country was good for General Motors, and vice versa” [2]. GM var länge de största bilföretaget i världen, men 2007 tog Toyota över. Efter 2008/2009 var GM:s rykte så där. Government Motors var deras nya öknamn.

Nu är det 2016. Det är andra tider. General Motors får skäll att de har för 25 miljarder USD i kassan och borde betala ut mer till aktieägarna [3]. GM vinstmarginal för 2015 var 7% och de tror att de kommer  närma sig ca 9-10% snart [4]. Det är inte riktigt så bra som Toyotas på 12%, men det är bra [5].

Ett skäl till att det går bra för GM är den amerikanska marknaden för lätta fordon [6]. 2015 blev 17,47 miljoner lätta fordon sålda i USA. Det är ett rekord. Det förra rekordet var 17,35 miljoner fordon för året 2000. Ett annat skäl att GM går bra är att de säljer bra i Kina.

När GM gick i konkurs fick det lägga ner många projekt, men amerikanska staten var involverad i beslutet att de skulle fortsätta med sitt laddhybridprojekt Chevy Volt. Bilen började säljas i slutet av 2010 i USA samtidigt som företaget knappt fanns.

Nästa stora steg i General Motors elfordonshistoria heter Chevrolet Bolt och den blir offentlig just nu. Tidningen Wired har gjort ett läsvärt reportage om bakgrunden till Bolt [7].

Beslutet om att satsa på Bolt är inte gammalt. Den nuvarande VD:n Mary Barra var med och tog beslutet våren 2013. Idéen är enkel. En batterielbil med elräckvidd på 200 miles (320 km) som många ska ha råd med. Den gränsen ligger tydligen vid ca 30 000 USD efter subventioner.

GM gillar att kalla ”den första elbilen för massorna”.

Wired:s historibeskrivningen är så där, men de är fyndiga. Författaren använder en analogi mellan GM och ett hangarfartyg. Det är svårt att vända ett hangarfartyg och det syns inte så tydligt när den vänds, men när den väl åker i annan riktning så har föraren ”a freaking aircraft carrier”.

Barra kör ett ”a freaking aircraft carrier”, som delvis har bytt riktning, går med vinst och sitter på en rejäl krigskassa.

GM satsar också på nya affärsmodeller. De gick nyligen in och satsade 500 miljoner USD i Lyft, som är en konkurrent till Uber. GM och Lyft ska bygga upp ett nät av självkörande bilar som passagerare kan kalla på för att bli körda dit de vill [8].

Konceptversionen av Bolt blev först uppvisad på Detroitmässan 2015, men den produktionsfärdiga bilen visade GM upp först i år på 2016 Consumer Electronics Show och de tekniska detaljer kom ut senare på Detroitmässan 2016 [12]. Bolt går att köpa i USA i slutet av 2016.

Några intressanta tekniska detaljer är [12]:

– Batteriepacket är på 60 kWh och systemet väger totalt 435 kg dvs 0,14 kWh/kg. Packet har 288 celler.

–  Ombordladdaren är på 7,2 kW och snabbladdningsmöjlighet med SAE Combo är frivilligt om man vill inkludera till bilen.

– 0-100 km/h tar ca 7 sekunder. Elmaskinen är på 150 kW.

GM har också fått frågan om de kommer gå in och investera i snabbladdningsstationer. De sa nej [13].

Egen kommentar

Chevrolet har ju i princip lämnat Europa, så det kommer nog bli svårt att köpa Bolt i Sverige.

En spännande skillnad att tänka på är hur svaga GM var när Volt kom ut och jämföra med hur starka de är just nu när Bolt kommer.

Det är intressant fullskaleförsök att studera hur bra en batterielbil med elräckvidd på ca 300 km kommer att sälja när den kostar 30 000 USD efter subventioner.

Referenser

[1] Remarks of President Barack Obama – State of the Union Address As Delivered. 12 jan 2016. länk

[2] Auto Industry Bailout (GM, Ford, Chrysler)Why the Big 3 Needed a Bailout and What It Cost the U.S. Taxpayer. About News. länk

[3] GM faces investor demand for slice of $25 billion cash hoard. Reuters. 12 feb 2015. länk

[4] GM boosts 2016 profit outlook, hikes dividend. Detroit Free Press. 13 jan 2016. länk

[5] Toyota Profit Rises 14% on Exchange-Rate Windfall. 5 nov 2015. länk

[6] Detroit Three auto sales soar in record year. Detroit Free Press. 7 januari 2016. länk

[7] How GM Beat Tesla to the First True Mass-Market Electric Car. Wired. jan 2016. länk

[8] GM Invests $500 Million in Lyft. Bloomberg. 4 jan 2016. länk

[9] CHEVROLET COMMITS TO BOLT EV PRODUCTIONGame-changing, long-range EV to be built at Orion Assembly facility in Michigan. 12 feb 2015. länk

[10] GM Chaiman and CEO adresses CES. Chevrolet Pressrelase  länk

[11] 2017 Chevrolet Bolt EV sets EV benchmarks for EV design. Chevrolet Pressrelase 6 jan 2016. länk

[12]  DRIVE UNIT AND BATTERY AT THE HEART OF CHEVROLET BOLT EV Engineers focus on careful balance of range and performance. Chevrolet Pressrelease. 11 jan 2016. länk

[13] GM Won’t Fund CCS Fast-Charging Sites For 2017 Chevy Bolt EV. Green Car Reports. 13 jan 2016. länk