Konsekvenser av VW:s NOx problem

2015 går mot sitt slut. Årets viktigaste händelse inom vårt bevakningsområde var enligt mig VW:s problem med kvävedioxider.

Konsekvenser av händelsen är svår att överblicka och historiska skeenden är svåra att utvärdera för tidigt.

Det finns en berättelse om när Henry Kissinger besökte Kina 1971. Kissinger frågade landets premiärminister Zhou Enlai vilken betydelse franska revolutionen har haft? Enlai svarade det är för tidigt att säga [1].

Berättelse är inte helt sann. Ni får läsa längst ner för att veta vad som egentligen hände, men NOx skandalen blev offentlig i september 2015. Det är tidigt att utvärdera.

Idag får ni dock ett försök att sammanfatta några konsekvenser.

VW, NOx och konsekvenser

skrivet av Magnus Karlström

Under september 2015 blev det känt att bolag inom VW-gruppen hade fuskat med utrustningen som mäter kvävedixoder i USA. VW har erkänt fusket.

VW startade en internutredningen och en utredning av en extern grupp [4].

Bolaget erkände snart att det fanns bilar med problem med kvävedioxidutsläpp i Europa också. VW-gruppen kommunicerad att det skulle kunna finnas 11 miljoner bilar med problem.

De erkände också att det fanns oegentligheter med tester av CO2 utsläpp också. VW gick senare ut och sa att de i sin utredning inte hittat några olagliga förändringar av CO2-utsläpp, samt att förändringarna endast gäller ca 0,5% av alla bilar som VW-gruppen säljer [2].

Igår berättade VW att de kommit överens med den tyska myndigheten Federal Motor Transport Authority (KBA) om hur de ska hantera fordonen i EU-28 länderna som har problem med kvävedioxider. Kunderna har blivit informerade och de ska börja implementera de tekniska förändringarna under början av 2016 [3].

Målet är att göra alla förändringar utan att förändra motorns effekt, bränsleförbrukning eller prestanda [3].

VW-gruppen har nog arbetat på hårt för att försöka minimera skadorna, men händelsen har fått ett antal konsekvenser.

Förändring av ledningen och beslutsstrukturen i VW

De har bytt styrelseordförande och VD för VW-gruppen.

Dr. Martin Winterkorn avgick frivilligt och Matthias Müller tog över som VD. Han kom från Porsche, men har en lång historia inom VW-gruppen.

Det är många fler som har försvunnit. Jag orkar inte räkna upp alla, men det är många

Matthias Müller har också sagt att VW måste ändra sitt sätt att arbeta så att det här problemet inte uppkommer igen [4].

En konsekvens är att alla VW-eventet i världen börjar med att den närvarande ledningen ber om om ursäkt.

Snart är Detroitmässan. Matthias Müller kommer vara där och be om ursäkt.

VW har haft ett strategiplan till 2018, som varit känd länge. Nu har de sagt att de ska arbeta fram en ny strategi till 2025 som ska bli presenterad under mitten av nästa år [10].

Försäljningen har blivit mindre  

Bilmärket VW sålde globalt 2% mindre bilar november 2015 i jämförelse med november 2014 [5].

I USA var minskning 25% förra månaden [5]. Det beror delvis på att VW just nu inte säljer dieselbilar alls i USA.

Den europeiska bilförsäljningen ökade med ca 14% i november. VW ökade bara med 4%.

Deras marknadsandel i Europa har därför sjunkit från 26,6% till 24,3% i EU [6].

VW förbereder sig för kostnader för skandalen

Frågan är vad det här kan kosta för VW-gruppen. Det finns kostnader för alla reperationer som måste göras, försäljningen kan sjunka samt det finns risker för stora böter i USA samt det finns ett antal stämningsansökningar i USA. Det finns också en risk att Europeiska investeringsbanken kommer kräva tillbaka lån från VW [14].

Det finns uppgifter att böterna i USA kan vara ca 18 miljarder USD [7].

VW har ordnat lån på 20 miljarder EUR från 13 banker för att hantera skandalen [9].

De har också satt av 6,7 miljarder EUR innan för att hantera reparationerna, men det verkar som kostnaderna kan bli lägre med den överenskommelsen de har med KBA [8].

Om VW blir tvungna att köpa tillbaka alla modeller som blivit sålda i USA med NOx fel så skullde det kosta ca 10 miljarder EUR. Det viktigt att förstå att de inte sålt så många bilar i USA. VW gruppen hade 80 miljarder EUR i kontanter och andra kortfristiga tillgånger september 2015 [9]. De har pengar, men de har skurit i del budget för att hantera kostnaderna.

Aktiekursen sjönk från ca 200 EUR/aktie till ca 100 EUR/aktie när skandalen blev känd. Nu är kursen ca 130 EUR.

VW-gruppen och mer satsning på laddfordon? 

I början av 2016 är mässan CES (Consumer Electronics) i Las Vegas. Bilmärkets VW VD ska vara där och bl a presentera ett nytt konceptfordon.

Fokus med konceptfordonet är på ”affordable long-distance electromobility”.  Det ska bli intressant att höra hur VW kommunicerar kring laddfordon då.

Batterielbilsversion av VW Phaeton har blivit framflyttat för produktionsstart. VW har pratat om att den skulle komma 2018. Nu är det mer aktuellt kring 2020 [12].

Det är dock klart att Porsches batterielbil ska byggas och komma innan slutet av det årtiondet [13].

Konsekvenser för lagstiftningen av NOx och personbilar i EU 

Det finns givetvis lagstiftning kring NOx och personbilar inom EU-systemet. Ni kan läsa kommissionen ”vanliga frågor om utsläppslagstiftning” i [15].

Det pågår en diskussion om skärpning av lagstiftningen inom EU.

Medlemsländerna kom överens om  hur kraven skulle skärpas med speciell fokus på RDE (real driving emissions) i oktober [16]. Kommissionen var nöjda [16].

Men parlamentets miljökommite röstade emot kommissionens förslag den 15 december [17] och vill att kommissionen ska ta fram ett nytt förslag.

Det ska bli en omröstning igen i januari i parlamentet [17].

EU-Parlamentet har också bestämt sig för att göra en mer detaljerad utredning om utsläpp och personbilar [18].

Egna kommentarer

Att sammanfatta Dieselgate är som att försöka sammanfatta alla säsonger av Games of Thrones. Det finns ganska många vinklar.

Det finns inte så mycket analys av vad som kommer att hända i USA. Jag ska försöka återkomma. Det är väl där alla kostnader för VW huvudsakligen kommer vara.

Slutligen så var historien om Kissinger och Kinas premiärminister inte helt sann. Det var nämligen ett kommunikationsproblem mellan dem. Den kinesiska premiärministern trodde att Kissinger frågade om 68-revolten i Pairs inte den franska revolutionen 1789 [1].

Då verkar Enlais svar mer rimligt, men det är fortfarande för tidigt att egentligen utvärdera vad NOx skandalen hade för konsekvenser för framtiden för VW och övriga fordonsindustri.

Referenser

[1] Almedalen: Kina, Burma och FN:s arbete mot sexuellt våld i krig. 11 juli 2011.Amnesty. länk

[2] CO2 issue largely concluded. VW pressrelease. 9 dec 2015. länk

[3] NOx issue: customers are being informed, implementation is starting. VW-gruppen Pressrelease. 16 dec 2015. länk

[4] Volkswagen-koncernen gör framsteg i utredningen. VW Sverige. 10 dec 2015. länk

[5] VW takes small global sales hit over scandal. USA Today. 15 dec 2015. länk

[6] Volkswagen’s sales suffer in Europe as rivals race ahead. Telegraph. 15 dec 2015. länk

[7] Entscheidend ist, was hinten rauskommt. Sueddeutsche Zeitung. 15 dec 2015. länk

[8] The VW Scandal Is Looking Overblown. Bloomberg. 10 dec 2015. länk

[9] Volkswagen allocates 20 bln bridge loan to 13 banks – sources. Reuters. 3 dec 2015. länk

[10] Matthias Müller unveils next steps for the Volkswagen Group. VW pressrelease. 28 okt 2015. länk

[11] Volkswagen at the CES 2016: the focus is on networking and long-distance electromobility. VW  länk

[12] Electric VW Phaeton Delayed To 2020, May Use Audi e-Tron Quattro Powertrain. Green Car Report.30 nov 2015.  länk

[13] Green light for Mission E. Porsche 4 dec 2015. länk

[14] EU bank could demand loans back from VW: EIB chief in paper. Reuters. 11 okt 2015. länk

[15] European Commission – Fact SheetFAQ – Air pollutant emissions standards. 25 sep 2015. länk

[16] Commission welcomes Member States’ agreement on robust testing of air pollution emissions by cars. 28 okt 2015. länk

[17] Auto manufacturers caution against delays to real driving emissions roadmap. ACEA. 15 dec 2015. länk

[18] EU Parliament to set up inquiry on Green initiative. 16 dec 2015. länk