Styrmedel i Norden, Elbilsstöd i 8 länder, NEVS och Fords planer

Idag får ni ett antal nyheter.

Förra fredagen skrev jag om Konjukturinstitutets rapport om lämpliga styrmedel för transportsektorn.

Tankesmedjan Global utmaning har också skrivit en rapport om lämpliga styrmedel. Ni får tips om den idag.

Ett annat tips är en rapport som jämfört elbilsstöd i åtta länder.

Nevs har berättat mer om sina planer för elbilar och det har Ford också gjort.

Rapporten ”Nordic Transport Ways”.

Global Utmanings plattform NAG – Nordic Action Group on climate and energy lanserar rapporten ”Nordic Transport Ways”.

Rapporten belyser hur transportsektorn kan minska sina koldioxidutsläpp och upprätthålla konkurrenskraft, med utgångspunkt i vad som är best practice i branschen. Det presenteras även ett antal policyförslag. Rapporten är ett resultat av flera workshops och seminarier, samt separata diskussioner med experter, partnerföretag och organisationer.

NAG skapar politiska rekommendationer framåt och konkreta åtgärdsinitiativ till beslutsfattare i Norden och på europeisk nivå för att verka för en omvandling av transportsektorn – för stärkt affärsmässighet och en gemensam nordisk röst.

Rapporten finns att ladda hem här.

Rapportlanseringen sker den 13 januari kl 15.00-17.00 på Global Utmaning, Birger Jarlsgatan 27, 6 tr”

[1] Vägar till en fossilfri industri. Pressrelease. länk 

Overview and Analysis of Electric Vehicle Incentives Applied Across Eight Selected Country Markets

Författare från företaget InnoVentum har jämfört incitament för elbilar i åtta länder.

De har jämfört Norge, Nederländerna, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Kina och Storbrittannien.

Sverige ligger i botten enligt deras utvärdering.

De ger också rekommendationer på lämpliga stödsystem för Sverige.

Rapporten är skriven på uppdrag av Blekinge Tekniska Högskola (BTH) inom projektet GreenCharge Sydost.

[2] Overview and Analysis of Electric Vehicle Incentives Applied Across Eight Selected Country Markets.  InnoVentum. 2015. länk (pdf)

Nevs vd: ”Första elbilen ska lämna linan 2017”

Nevs vd Mattias Bergman berättade om NEVS planer under Stora bildagen den 10 dec i Stockholm [3]

Nevs ska utvecklar fyra nya batterielbilsmodeller.

De ska bygga batterielbilar både i Trollhättan och Tianjin i Kina. Anläggningen i Tianjin ska vara klar sommaren 2017 och ha en årskapacitet på 200 000 bilar.

Lanseringen av de första elbilar sker under senare delen av 2017.

Phoenixplattformen är basen för de fyra modellerna. De ska b la ta fram en 2 SUV:ar, en crossover och en fastback [4]. De arbetar också med att ta fram ett Mobility service koncept [4]. Ni kan lyssna på intervjun med Mattias Bergman här [4].

[3] Nevs vd: ”Första elbilen ska lämna linan 2017”. TTela. 10 dec 2015. länk

[4] Nevs satsar miljarder på nya bilmodeller. SR Väst. länk

Ford plan för fordon med eldrivlina

Ford berättade om sin plan förra veckan [5].

De ska satsa 4,5 miljarder USD till på fordon med eldrivlina.

De ska ta fram en Ford Focus Electric med snabbladnningsmöjlighet och en elräckvidd på 100 miles (160 km). Den kommer nästa år [6].

De ska ha 13 modeller till med eldrivlina 2020. De innebär att 40% av deras modeller kommer finnas med eldrivlina. Ford menar hybrider (HEV), PHEV (laddhybrid) och BEV (batterielbil) när de säger fordon med eldrivlina [6].

Ford anser att laddhybrider är det alternativet flest konsumenter kommer vilja ha [6].

[5] FORD INVESTING $4.5 BILLION IN ELECTRIFIED VEHICLE SOLUTIONS, REIMAGINING HOW TO CREATE FUTURE VEHICLE USER EXPERIENCES. Ford. Pressrelease, 10 dec. länk

[6] Ford to invest $4.5 billion more in electric car plan by 2020. Reuters. länk