Alla inlägg av Magnus Karlström

EVS14 till EVS30 – har det hänt något?

skrivet av Hans Pohl (RISE Viktoria)

Elektrifiering av fordon är ett område som under ganska lång tid, fast i olika grad, varit i fasen ”nu händer det!”. Problematiskt blir att om man inte förtränger historien effektivt uppstår efterhand en viss trötthet, vargen kommer nog inte denna gången heller. Helt klart händer det dock saker inom elektrifiering och i denna artikel görs ett försök att jämföra likheter och skillnader mellan två konferenser i samma serie med tjugo års mellanrum. Electric Vehicle Symposium (EVS) är förmodligen huvudkonferensen och -utställningen för elektrifieringsområdet och den har hållits regelbundet under lång tid. Den 9-11 oktober 2017 hölls konferensen i Stuttgart, Tyskland. Tjugo år tidigare hölls den i Orlando, USA. Då var det EVS14. Fortsätt läsa EVS14 till EVS30 – har det hänt något?

EVS30 – Vad sa EU Kommissionen samt Daimler

skrivet av Magnus Karlström

Daimler och EU kommissionen berättade intressanta detaljer på EVS30 (The electric Vehicle Symposium & Exhibition), som precis varit.

Kommissionär Maroš Šefčovič sa att kommissionen planerar [1]:

  • ett speciellt mandat/kredit system för noll-/lågemissionsfordon,
  • medel för mer utbyggnad av laddinfrastruktur,
  • satsning på att skapa europeisk produktion av batterier,
  • Samt CO2 standarder för tunga fordon i början av nästa år.

Daimlers Ola Källenius berättade att:

  • de kommer ha en laddhybrid med en elräckvidd på minst 100 km inom några år,
  • de satsar på både batterier och bränsleceller, men de gör massmarknad av batteribilar nu,
  • de kommer vara aktiv att bygga ut laddinfrastruktur,
  • förbränningsmotorer kommer behövas under lång tid,
  • batterier är nyckelfrågan för laddbilar,
  • 48V kommer finnas i hela deras portfölj av modeller.

Fortsätt läsa EVS30 – Vad sa EU Kommissionen samt Daimler

Near Term EV Deployment Might Happen Faster Than Lithium Can be Mined

Skrivet av Ella Rebalski – RISE Viktoria

EV Stock Will Increase Very Quickly, Very Soon

The demand for Electric Vehicles could grow to as much as 20 million worldwide by 2020, according to the International Energy Agency (IEA) [1]. The scenario is based primarily on estimates related to the cumulative announcements of new vehicle releases from OEMs, but it also lines up with the commitments that UNFCCC member countries made to support the deployment of EVs as part of the 2015 Paris Agreement. This is the highest possible scenario that the IEA accounts for based on cumulative OEM announcements, the lowest possible scenario of that type that they predict is 9 million EVs in stock by 2020.

In a graph on page 6 of their Global EV Outlook 2017, the IEA considers country targets, OEM announcements, as well as decreasing battery costs and increasing energy density to draw deployment scenarios for EVs, which in this case includes both Battery Electric Vehicles (BEVs) and Plug in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs) [1]. Currently, the global EV stock has just passed 2 million in 2016 [1], so an increase to 20 million would represent a 10 fold increase. Fortsätt läsa Near Term EV Deployment Might Happen Faster Than Lithium Can be Mined

”Trafikverket ska ta elvägen framåt”

”Regeringen ger nu Trafikverket i uppdrag att utreda och redovisa förutsättningarna om elvägar på sikt kan bli en del i det statliga vägnätet i Sverige. Trafikverket ska också hantera den del som rör elvägar inom ramen för det svensk-tyska innovationspartnerskapet.

Syftet med uppdraget är att stödja framtagandet av olika alternativ för tekniska lösningar för elvägar. Det arbetet som sker i Sverige kommer att löpa parallellt med det svensk-tyska innovationspartnerskapet och samarbetet mellan länderna förväntas bidra till förbättrade resultat.

– Nu knyter vi ihop Sverige och Tyskland med senaste tekniken. Tillsammans blir vi ledande i Europa på klimatsmarta och innovativa lösningar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Bedömningar indikerar att elvägar skulle kunna bidra till lägre koldioxidutsläpp, högre energieffektivitet i transportsystemet och minskade transportkostnader. På kort sikt skulle anläggandet av elvägar kunna bidra till att skapa arbetstillfällen och på längre sikt till ökad samhällsekonomisk effektivitet.”

Pressrelease Regeringen