Alla inlägg av Magnus Karlström

Möjlig marknad för bränsle- och fordonsindustrin – del 3 biodrivmedel

skrivet av Olle Hådell

HVO, syntetisk diesel och bensin kallas drop in bränslen. De kan blandas in i höga andelar och ändå uppfylla specifikationen för bensin- och dieselbränslestandard (EN 228 resp. EN 590). Detta betyder också att befintliga diesel- och bensinmotorer kan användas utan att kräva konvertering och/eller nytt avgasgodkännande.

Drivmedel som behöver anpassade motorkonstruktioner och ett uppbyggt distributionsnät kallas dedikerade bränslen. I pesonbilsflottan är det svårt att införa dedikerade bränslen. Det krävs helst att EU länderna gemensamt etablerar sådana marknader. För tunga fordon är det något enklare. Fortsätt läsa Möjlig marknad för bränsle- och fordonsindustrin – del 3 biodrivmedel

Framgångsrik etablering av biodrivmedel hurdå?

skrivet av Olle Hådell

Denna del beskriver möjligheter att producera drivmedel.

Trafikutskottet anser att Sverige skall producera lika mycket biodrivmedel som vi använder. Utan att räkna på detaljsiffror är detta en sund tanke. På så sätt kan vi tillföra drivmedel med låg klimatpåverkan till marknaden. För att ett drivmedel skall kunna få en bred användning måste hela kedjan från råvara via tillverkningsprocesser, distribution, tankning och motorer till slutkund fungera. Koldioxidutsläppen från källan till drivhjulen måste vara små. Energiverkningsgraden måste vara hög då råvarutillgången oftast är begränsad. En vital men ofta förbisedd fråga är kundacceptansen för bränslet. Fortsätt läsa Framgångsrik etablering av biodrivmedel hurdå?

Biodrivmedel, frälsning, lösning eller en illusion? – Inledning

skrivet av Olle Hådell

Jag har fått i uppdrag av Magnus Karlström att beskriva min syn på framtida möjligheter för biodrivmedel. Jag har en bakgrund från Vägverket/Trafikverket där jag under 17 år arbetade med miljöfrågor relaterade till fordon och bränslen. Det innebar att jag under åren diskuterat med de flesta aktörer. Jag har representerat verket i flera av de statliga fordonsforskningsprogrammen. Jag har varit svensk representant AMF. AMF står för Advanced Motor Fuels och lyder under IEA. Mitt sista uppdrag var att delta i FFF-utredningen. Fortsätt läsa Biodrivmedel, frälsning, lösning eller en illusion? – Inledning

Automotive Strategy seminar

skrivet av Jens Hagman (KTH)

Igår gick Automotive Strategy Seminar av stapeln i Nacka utanför Stockholm, seminariet arrangeras av Fordonskomponentgruppen (FKG) som är branschorganisationen för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin. Fokus på seminariet var som namnet antyder strategiska frågor som fordonsindustrin står inför på kort och lång sikt. Seminariet är riktat mot leverantörer men innehöll även många delar av allmänintresse för alla oss som är intresserade av fordonssektorn.

I följande nyhetsbrev har jag i sann OmEV anda valt ett axplock från några av de presentationerna som berörde elektrifierade fordon, även om många andra intressanta ämnen togs upp under seminariet. En del av presentationerna kommer att läggas upp på FKG hemsida om ni vill veta mer [1]. Fortsätt läsa Automotive Strategy seminar

Advanced Battery Power i Münster

skrivet av Helena Berg

Bara några dagar efter lastbilsolyckan i Münster var det dags att diskutera batteriforskning vid konferensen Advanced Battery Power. Det var ungefär 500 deltagare (10 svenskar!) som hade letat sig till Münster för att lyssna på ett antal föredrag, diskutera kring posters och ha möjlighet att prata med ett 20-tal leverantörer (många tillverkare av testutrustning). Fortsätt läsa Advanced Battery Power i Münster

Kunskapssammanställning om fossilfria drivmedel för att minska transportsektorns klimatpåverkan i Sverige

skrivet av Magnus Karlström

En kunskapssammanställning om hur Sverige kan öka andelen av icke-fossila drivmedel, för att nå klimatmålet för inrikes transporter, har nyligen blivit publicerad [1].

Klimatmålet för inrikestransporter, utom inrikes flyg, är en minskning med 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Det har riksdagen beslutat [2]. Fortsätt läsa Kunskapssammanställning om fossilfria drivmedel för att minska transportsektorns klimatpåverkan i Sverige

IEA:s analys av energi och koldioxidutsläpp 2017 i världen

skrivet av Magnus Karlström

Globala energirelaterade koldioxidutsläpp ökade med 1,4 procent 2017.

En trend är bruten. De tre åren innan ökade inte utsläppen enligt IEA (International Energy Agency) [1].

Global tillväxt på 3,7%, lägre priser för fossila bränslen och minskad förbättring av energieffektivitet är orsakerna [1].

De gav en ökad global energianvändning på 2,1 procent. 70 procent av ökningen kom från fossila bränslen. 25% av ökningen var från förnyelsebara energikällor [1].

Indien och Kina stod för mer än 40% av ökningen av energianvändningen. Asien stod också för 70% av ökningen koldioxidutsläpp. Fortsätt läsa IEA:s analys av energi och koldioxidutsläpp 2017 i världen

OmEV: Rapport – Nordic EV Outlook 2018

skrivet av Jens Hagman (KTH)

Gräset är alltid grönare på andra sidan brukar man säga. Gräset är sannerligen frodigt i Norge för oss som är intresserade av laddbara fordon; världens högsta marknadsandel kommer med många intressanta lärdomar. Men hur ser det ut i de andra nordiska länderna? Min kunskap är pinsamt dålig (det är ändå våra grannar vi pratar om). För några veckor sedan hade jag dock nöjet att träffa en av författarna till en ny rapport från International Energy Agency (IEA): Nordic EV Outlook 2018 [1], en rapport som på detaljnivå redogör den nordiska marknaden för laddbara personbilar. Flera tongivande nordiska organisationer har bidragit till rapporten bland annat flera nordiska energimyndigheter. Rapporten omfattar allt från nuvarande marknad, laddutrustning, påverkan på elnätet och marknadsprognoser för de olika nordiska länderna. I detta nyhetsbrev har jag valt att göra en syntes som främst fokuserar på marknadsrelaterade aspekter i nutid, skulle ni vilja veta mer om t ex laddning eller påverkan på elnätet så kan jag rekommendera en djupdykning i rapporten. Fortsätt läsa OmEV: Rapport – Nordic EV Outlook 2018